2025-07-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Jag skrev följande till dig för ett par dagar sen.
Får du någon ide om hur ljus stoppas/filtreras på stora avstånd?
----
Tror inte flatjordare menar totalt platt som en spegel. Det finns väl kullar och berg, och dom kastar skugga när solen är "låg", dvs långt borta.
Även vågor på havet vil kasta skuggor och blokkera solljuset vid låg sol (långt borta).
Luften är inte precis krystallklar att se genom på stora avstånd, då partiklar och droppar summerat upp för hundra/tusen-vis km avstånd bortöver, stoppar ljuset, som ett ND-filter på en kamera
.
----

När solen er låg, notera hur stora långa skuggorna blir bakom saker, bilar, hus....kom så i håg kullar och berg och se för dig hur stora skuggor dom ger.
Och lägg til tusentals(?) km med luft innehållande stövpartiklar och vatterndroppar.

Har du kört bil i dimma? Även midt på dagen med solen högt på himmlen ser du ingenting annat än grå gröt. Ju längre borta solen går ju mörkare, även om solen inte är gått "ner" (gått bort).

Något att fundera på?

Ju längre bort solen är? Den är alltid lika långt bort.

Din teori funkar oavsett inte i praktiken, då platser på en platt jord med olika avstånd till solen likväl skulle få solnedgång exakt samtidigt.
Citera
2025-07-12, 10:26
Medlem
Citat:
Kostar inte miljoner att montera et kamera i plastik-hölje och koppla til datoren i satelliten/starlinken.

Ok... starta en crowdfunding och gör verklighet av dina drömmar.

Du kan väl ändå inte begära att andra ska betala för dina konstiga idéer?

Citat:
Har du svårt att hitta på argument som förklarar varför inte satelliterna har kameror.....

Inte alls, ingen inklusive du vill betala för det.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-12 kl. 10:29.
Citera
2025-07-12, 10:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Finns det några bevis för att Byrd upptäckt nytt land och andra civilisationer?
Eller är det bara fria fantasier nedtecknade på papper. Du kanske kan visa oss bilder eller filmer från hans upptäckter. Nu menar jag naturligtvis annat än CGI-skapade verk.

Att det finns något vi inte känner till bortom det hårt kontrollerade Antarktis råder det väl knappast något tvivel om eller hur? I alla fall inte för folk med självständig tankeförmåga.
Citera
2025-07-12, 10:37
Avslutad
Citat:
På något underligt sätt fungerar det faktiskt att orientera sig med hjälpmedel som baseras på en rund jord. Jag kommer fram till mitt mål.
Det är annat med dig som irrar omkring utan mål. När du kommit fram till ett samhälle frågar du lokalbefolkningen var du är. När dina mediciner tar slut måste du be någon följa med och visa var apoteket ligger.
Dessa problem har inte jag. Kartor och GPS visar hur jag tar mig till olika bestämda platser. Även om det är hundratals mil från den plats jag startar från.
Så ditt antagande backas alltså upp mer mer antaganden? Vad ska jag med detta skräp till?

Till och med om jag gav dig argumentet "baserad på glob" så betyder det inte att globen är verklighet.

I den fysiska verkligheten har vi redan bevisat att jorden är just platt.

Kartor, modeller, GPS och liknande är som jag redan förklarat reifikationsfel. Ett abstrakt koncept som kan vara användbart och t o m fungera bra men det betyder inte att konceptet är verkligt.

Mitt förslag till dig och andra värdelösa globskallar är att istället för att slösa min tid så mata in frågorna i flat.gpt AI. Börja med "vilka antaganden eller felslut gjorde jag i denna post".

Länk till flat.gpt : https://chatgpt.com/g/g-GN1mZEG24-flatearth-gpt
Citera
2025-07-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Haha....var det konstiga ideer att ha kameror på "månresorna" också?
Är vel INGET konstig med att ha kameror på satelliter när dom kostar nära noll at sätta på.
Inte få mig att använda ord som dum i huvudet mer precist.
Citera
2025-07-12, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Jag vet inte hur många som jag sett eller tankat data från. Många.

Jag har sett en cubesat IRL men fick inte chansen att peta på den tyvärr.

Du är så tragisk som blir otrevlig så fort du inte begriper något. Det kanske inte är så konstigt att du är som du är ändå. Även om man inte behöver tro på allt så kan man ändå vara ödmjuk och hålla god ton.

Jag gissar att det inte kommer bli några beräkningar från dig. Synd, det hade varit underhållande.

Men du kan ju fundera på hur man kan skilja på en signal från en satellit och en mast. Du kan få en till hint, ambulans.

Nu var det ju du som "började veva" och då får du väl tåla motstånd helt enkelt.

Frågan var om du varit uppe i yttre atmosfären och observerat de påstådda satelliterna?
Citera
2025-07-12, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ju längre bort solen är? Den är alltid lika långt bort.

Din teori funkar oavsett inte i praktiken, då platser på en platt jord med olika avstånd till solen likväl skulle få solnedgång exakt samtidigt.

Nej solen är inte "alltid lika långt bort".
Citera
2025-07-12, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Är det något som är en helt efterbliven idé så är det att det inte finns kameror på de påstådda satelliterna som skulle kunnat livesända 24/7.

Men vi vet alla varför de inte finns några kameror på de påstådda satelliterna, för det finns inga satelliter helt enkelt.
Citera
2025-07-12, 11:21
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Att det finns något vi inte känner till bortom det hårt kontrollerade Antarktis råder det väl knappast något tvivel om eller hur? I alla fall inte för folk med självständig tankeförmåga.
Att fantisera om saker man inte känner till är det säkert många fler än Byrd som gjort. Du själv är ett slående exempel på detta.
Hur går det förresten med att redovisa dina experiment i en lång korridor och en papperstuss?
Citera
2025-07-12, 11:31
Avslutad
Citat:
Att fantisera om saker man inte känner till är det säkert många fler än Byrd som gjort. Du själv är ett slående exempel på detta.
Hur går det förresten med att redovisa dina experiment i en lång korridor och en papperstuss?
Varför gör du inget själv du är ju besatt av detta ämne så varför inte? Bara att lägga sig på magen i en korridor blunda med ena ögat och ner med det så nära golvet som möjligt. En 1 cm mobilficklampa försvinner av perspektiv och vinkelupplösning och en optisk horisont uppstår.
Citera
2025-07-12, 11:35
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Så ditt antagande backas alltså upp mer mer antaganden? Vad ska jag med detta skräp till?

Till och med om jag gav dig argumentet "baserad på glob" så betyder det inte att globen är verklighet.

I den fysiska verkligheten har vi redan bevisat att jorden är just platt.

Kartor, modeller, GPS och liknande är som jag redan förklarat reifikationsfel. Ett abstrakt koncept som kan vara användbart och t o m fungera bra men det betyder inte att konceptet är verkligt.

Mitt förslag till dig och andra värdelösa globskallar är att istället för att slösa min tid så mata in frågorna i flat.gpt AI. Börja med "vilka antaganden eller felslut gjorde jag i denna post".

Länk till flat.gpt : https://chatgpt.com/g/g-GN1mZEG24-flatearth-gpt
När min GPS visar att jag står i gathörnet A-gatan/B-gatan visar det sig att det faktiskt är sant. Därför litar jag på den även när jag tar ut färdvägen till andra platser. Det har hittills alltid visat sig vara rätt.

Men hur var det med dina irrfärder. Du skrev tidigare att det inte är du som navigerar. Hur hittar din navigatör till Apoteket?
Vägen till det närmaste Apoteket kan jag förstå att navigatören kan utantill, men hur gör ni vid eventuella semesterresor för att hitta ett Apotek?
Citera
2025-07-12, 11:38
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Varför gör du inget själv du är ju besatt av detta ämne så varför inte? Bara att lägga sig på magen i en korridor blunda med ena ögat och ner med det så nära golvet som möjligt. En 1 cm mobilficklampa försvinner av perspektiv och vinkelupplösning och en optisk horisont uppstår.
Du verkar inte känna till detta specifika experiment som "billigost" påstår sig ha utfört.
Jag har gjort ett liknande experiment utan att få samma resultat. Det är därför jag + några till vill se ostens redovisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in