2025-06-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Marken accelerar inte relativt övriga jorden.

Det innebär i så fall att den inte accelererar.

Eller åtminstone måste man säga att sådan acceleration som leder till "gravitation", i så fall inte kan föreligga.

Eftersom.. för ett klot, såsom geometrisk form, gäller ju att det endast är genom expansion av klotet som detta kan åstadkommas. Världen måste alltså konstant bli större och större. Har du märkt av det, menar du?
Citera
2025-06-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det innebär i så fall att den inte accelererar.

Nej det gör det inte.

Citat:
Eller åtminstone måste man säga att sådan acceleration som leder till "gravitation", i så fall inte kan föreligga.

Jo.

Citat:
Eftersom.. för ett klot, såsom geometrisk form, gäller ju att det endast är genom expansion av klotet som detta kan åstadkommas. Världen måste alltså konstant bli större och större. Har du märkt av det, menar du?

Som jag redan har sagt: Marken accelererar inte relativt någon annan del av jorden.

Det här med relativitetsteorin är ju uppenbart överkurs för dig. Det är alltså inte fysiken det är fel på utan det är du som inte förstår. Och det trista är att du inte ens verkar vilja förstå.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-06-01 kl. 23:17.
Citera
2025-06-02, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ja, vad fan tror du? Att jorden är platt? Det skulle liksom inte funka som det gör om jorden var platt.
Är du lika korkad som plattjords-folket??? Jag har i en massa inlägg skrivit bevis för att jorden är ett klot! Hur kan du tro annat???
Citera
2025-06-02, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Detta är tokfel, obildat, och ovetenskapligt av dig:
"Länder runt ekvatorn är det ju varmare i pga av att jorden är rund och befinner sej närmare solen...."

Rassa säger ju precis hur det är.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Det ÄR vinkeln på solstrålarna som avgör hur varmt det blir under dagen. Och den vinkeln är mindre kl 12 på dagen i Stockholm än kl 12 på dagen i Rom även under midsommar.

Som sagt, jordens bana är elliptisk, och mitt i den svenska sommaren är solen ca fem miljoner km längre bort från solen än på vintern (att jämföra med jordens medelavstånd på ca 150 miljoner km). Stockholm är förvisso något tusentals km längre bort från solen än Rom, men det är ju en helt försumbar skillnad.

Jorden är rund, och det gör att vinkeln på solstrålarna är mindre ju närmare nordpolen man kommer. Årstiderna kommer från Jordaxelns lutning, vilket gör att solen står extra lågt på himlen på vintern, när jordaxeln lutar bort från solen.

Ok, tro vad du vill om mig, men läs på. Finns nog någon astronomibok på passande nivå för dig på bibliotekets barnavdelning. Lycka till!
Hmmm det var ju just det jag skrev i mitt inlägg...
Citera
2025-06-02, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
SciManDan drar igång ett projekt där alla kan vara med att bevisa jordens form.
https://www.youtube.com/watch?v=3mwDIAqm-hs
Varför ska man behöva dra igång bevis för något alla normala personer med IQ över 70 vet om????

Och frågan är varför alla bilder på jorden och andra planeter skulle vara fejkade, varför skulle man fejka det??? Vad har man ens att vinna på det?
Citera
2025-06-02, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför ska man behöva dra igång bevis för något alla normala personer med IQ över 70 vet om????

Och frågan är varför alla bilder på jorden och andra planeter skulle vara fejkade, varför skulle man fejka det??? Vad har man ens att vinna på det?

För att ingen vet egentligen hur detta med klotformad jord kan tänkas fungera. Så man är tvungen att hitta på saker.

Och saken är också den att bilder på jorden, som räknas som riktiga och inte bara artwork, faktiskt är väldigt fåtaliga.. trots att det enligt officiell uppgift finns flera hundra satelliter som kan ta perfekta bilder.
Citera
2025-06-02, 02:39
Medlem
Citat:
För att ingen vet egentligen hur detta med klotformad jord kan tänkas fungera. Så man är tvungen att hitta på saker.

Och saken är också den att bilder på jorden, som räknas som riktiga och inte bara artwork, faktiskt är väldigt fåtaliga.. trots att det enligt officiell uppgift finns flera hundra satelliter som kan ta perfekta bilder.
Så vad är tanken om att alla vill förbjuda och förfalska bilderna på jorden som visar att det är ett klot menar du?
Citera
2025-06-02, 12:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hmmm det var ju just det jag skrev i mitt inlägg...
Nej, det var inte alls det du skrev. Du skrev att varmare länder är varmare därför att de är närmare solen, vilket är en helt felaktig förklaring.
Citera
2025-06-02, 17:04
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Är du lika korkad som plattjords-folket??? Jag har i en massa inlägg skrivit bevis för att jorden är ett klot! Hur kan du tro annat???

Du insinuerar att jag skulle tro att jorden är platt. Och du tycks tro att det är varmare vid ekvatorn för att det är närmare solen än tex våra breddgrader. Men det är helt ok att inte veta allt. Nu vet du att det är varmare vid ekvatorn på grund av att solstrålarna träffar marken nästan vinkelrätt mitt på dagen och med flackare vinkel ju närmare polerna man kommer.
Citera
2025-06-02, 18:18
Medlem
Citat:
Man vet hur den här rundjordsgrejen fungerar, även om det förmodligen finns några detaljer som inte är på plats. När du inte förstår problemen är det fruktansvärt konstigt att det första du gör är att försöka hitta bevis för att jorden är platt, istället för att ta reda på varför man, enligt dig, inte vet hur jordklotet fungerar.

Citat:
Typiskt FE. Poängen är inte att ta bilder av jorden för att övertyga FEs om att den är rund. Ni är en liten sekt som ingen tar på allvar. Dessutom finns det massor av bilder, men det hjälper inte, för ni säger ju att de alla är feik ändå.
Citera
2025-06-02, 20:40
Medlem
Citat:
Så vad är tanken om att alla vill förbjuda och förfalska bilderna på jorden som visar att det är ett klot menar du?

Man måste ju hålla skenet uppe. Det har ju beslutats att jorden är ett klot, och då måste det till nån sorts bevis. Har man inte bevis får man förfalska istället.
Citera
2025-06-02, 20:49
Medlem
Citat:
Man måste ju hålla skenet uppe. Det har ju beslutats att jorden är ett klot, och då måste det till nån sorts bevis. Har man inte bevis får man förfalska istället.
Hur korkad är du? Vem skulle "bestämma" att jorden ör rund? Det är bara fakta och vem som helst kan beskåda det. Strax, en solnedgång, molnfri himmel där jag bor. Hur är det där du bor? Går solen ner? Dumbass!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in