2025-07-10, 07:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
4,7 miljoner svenska kr. Kan det verkligen stämma att ni fick ett bud nekat på 8 milj kr?

Jag vet inte, det enda jag kan se är att man erbjöd 8 miljoner på ett bräde, inga klausuler öht, detta är vad ni får typ. För att sedan istället välja 5 miljoner och en 20% vidareförsäljningsklausul kan löna sig mer i längden, frågan är ifall Örebro ens finns kvar bland elitklubbarna när den väl kickar in.

Sedan får man väl även ta vad spelaren vill i beaktning. Han hade inte varit i närheten av en startelva hos oss på minst 1-2 år. Han kanske inte vill slösa bort sin tid och valde då att prioritera speltid (om han nu får speltid direkt i Lilleström) istället, vilket man ändå kan respektera.
Citera
2025-07-10, 08:27
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jag vet inte, det enda jag kan se är att man erbjöd 8 miljoner på ett bräde, inga klausuler öht, detta är vad ni får typ. För att sedan istället välja 5 miljoner och en 20% vidareförsäljningsklausul kan löna sig mer i längden, frågan är ifall Örebro ens finns kvar bland elitklubbarna när den väl kickar in.

Sedan får man väl även ta vad spelaren vill i beaktning. Han hade inte varit i närheten av en startelva hos oss på minst 1-2 år. Han kanske inte vill slösa bort sin tid och valde då att prioritera speltid (om han nu får speltid direkt i Lilleström) istället, vilket man ändå kan respektera.
Norge ligger bättre till i talangutveckling än Sverige just nu vilket även är en aspekt som väger in.
Citera
2025-07-10, 08:49
Medlem
trazkeis avatar
Citat:

Långsiktighet brukar vara sunt, men vetefan om det är rätt i Örebros fall? Där handlar det nog om att göra allt man kan direkt för att inte falla ned ytterligare ett steg i verksamheten.

Låter ganska troligt att det skulle kunna vara spelaren själv som vill vara säker på speltid Om han tycker det är ett stort steg att gå till Norges andraliga skulle han nog fått det tufft i allsvenskan.
Citera
2025-07-10, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Norge ligger bättre till i talangutveckling än Sverige just nu vilket även är en aspekt som väger in.

Absolut, har inte riktigt koll på ifall det varit lyckat för våra ungdomar som sökt lyckan i Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Långsiktighet brukar vara sunt, men vetefan om det är rätt i Örebros fall? Där handlar det nog om att göra allt man kan direkt för att inte falla ned ytterligare ett steg i verksamheten.

Låter ganska troligt att det skulle kunna vara spelaren själv som vill vara säker på speltid Om han tycker det är ett stort steg att gå till Norges andraliga skulle han nog fått det tufft i allsvenskan.

Ja, svår avvägning. Ska jag vara ärlig så tror jag att det är kört oavsett vad för Örebro. Man kan inte göra en så dålig vår och klara sig kvar även om det handlar om Superettan och allt kan hända där.
Citera
2025-07-10, 10:56
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Absolut, har inte riktigt koll på ifall det varit lyckat för våra ungdomar som sökt lyckan i Norge.

Känns mer som det är Danmark som suger upp de flesta nordiska och svenska talangerna nuförtiden. Fler lyckas där i alla fall.
Citera
2025-07-10, 11:19
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe950
Känns mer som det är Danmark som suger upp de flesta nordiska och svenska talangerna nuförtiden. Fler lyckas där i alla fall.
Tror dom senaste siffrorna sa att Danmark lägger lite drygt 3x och Norge lägger 2x av vad vi lägger på ungdomsfotbollen, så visst ligger Danmark först. Kommer dock jämnas ut nu när alla kopierar Bajen modellen.
Citera
2025-07-10, 11:32
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tror dom senaste siffrorna sa att Danmark lägger lite drygt 3x och Norge lägger 2x av vad vi lägger på ungdomsfotbollen, så visst ligger Danmark först. Kommer dock jämnas ut nu när alla kopierar Bajen modellen.

Låter rimligt, har personligen noll insikt i detta. Kan vara viktigt att svenska akademierna stuvar om och försöker utvecklas långsiktigt.
Citera
2025-07-10, 11:36
Medlem
Jeppe950s avatar
Lite sen på bollen, men Joel Voelkerling Persson är klar för Öster. 1.5 år med 50% VFK??

Måste ha kommit extremt billigt annars är det absurt illa. Kan bero på att spelaren vill iväg fort också.
Citera
2025-07-10, 11:55
Avslutad
Känns inte Augustinsson som en värvning Djurgården går för?

Edit: Ludwig då, inte Jonathan.
Citera
2025-07-10, 12:19
Medlem
Teus avatar
Citat:
Känns inte Augustinsson som en värvning Djurgården går för?

Edit: Ludwig då, inte Jonathan.
AIK kopplingen finns ju där även om den är i hockey och inte fotboll så vem vet?
Citera
2025-07-10, 13:54
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Inte helt dum tanke faktiskt. Vi har ju även en nyinkommen japan i HTFF som förhoppningsvis ska konkurrera som VB från och med nästa säsong om jag förstått det rätt.
Japanen verkar ju vara lite samma typ, en MB/VB-hybrid. Men Pinas försvinner antingen nu eller i vinter så det hade väl vart klokt att börja förbereda ersättaren om det inte ska bli en extern lösning.
Citera
2025-07-10, 15:06
Medlem
QuantumQuills avatar
Aik eller något lag i allsvenskan borde värva Jordan Simpson från HTFF. Kom och var medioker som central mittfältare, men har gjort 2 riktigt starka säsonger som mittback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in