2025-07-09, 18:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Inte dömda för något som har med blockeringen av vägen att göra.
Jag är i vart fall glad att vi har en långtgående demonstrationsfrihet i Sverige. Kan till och med tycka den är alltför inskränkt ibland. Jag nämnde Frankrike tidigare, som torde vara ett extremt exempel på där demonstrationsfriheten ses som överordnad nästan all annan lagstiftning.

Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Hej Red,

Tack och kul och se dig igen. Precis, rätt brott.
Citera
2025-07-09, 18:39
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Sunt förnuft är subjektivt. Det måste du ha förstått innan du skrev den meningen?
Försöker du lära mig svenska?
Citera
2025-07-09, 18:48
Medlem
Om ts tolkning är rätt kan man ju iaf se att svenska hd är på rätt sida i historien!
Stopp oil!

Nä fyfan orkar inte trolla.

- Hade beslutet varit detsamma oavsett vad demonstrationerna handlade om
Citera
2025-07-09, 18:59
Medlem
Stakeholders avatar
Okej att det inte är sabotage. Men är det fullt lagligt nu då? Eller är det bara en juridisk term som inte är tillämplig?

Sen är det ju klart att "ett gott syfte" har varit vägledande.
Citera
2025-07-09, 19:01
Medlem
Flyer6s avatar
Njaa... Det här var inte direkt rätt i mina ögon.

Om dessa "icke-sabotörer" sätter sig på en väg i direkt anslutning till en polisstation, men polisen "har möjlighet att ta sig förbi trots trafikstockning", hade det dömts likadant då? Att hindra en ambulans, mer eller mindre, mitt i rusningstrafik på stor allmän väg inte innebär blåljussabotage får man ju skratta och gråta åt samtidigt.

Med det sagt hoppas jag att dessa dårar blockerar en "polisväg" nästa gång.
Citera
2025-07-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om du hade börjat med den riktiga lagen istället för att tramsa med AI hade vi inte ens haft den här diskussionen

Hehehe..ok. Sorry. Ska skärpa mig.
Citera
2025-07-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
HD verkar fortsatt tycka att demonstrationsrätten väger tungt. Vi får se om 25 år om vänsterliberala väst har blivit lika piss som de auktoritära högerstyrda länderna är och förblir. Olyckskraxande korpar har alltid funnits.

Man får lita på hoppet nu när pandoras box varit öppen ett tag.
Citera
2025-07-09, 19:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Som du kanske har läst så klistrade de fast sig och blev bestraffade för det. De blev bara inte bestraffade för just sabotage.

Nej, de blev inte bestraffade för det. De blev bestraffade för att inte ha lytt polisens order om att flytta sig.
Citera
2025-07-09, 19:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nassarna blev inte åtalade för demonstrationen i sig utan för HMF-brotten som begicks av vissa under demonstrationen. Same same.

Nej, det är fortfarande inte samma sak då HD säger att det enda fel ÅV gjorde var att inte flytta sig när polisen sa till dem. I övrigt anser de att demonstrationsrätten går före allmän ordning. På samma sätt resonerar de inte när det gäller HMF. Då väger HMF tyngre.
Citera
2025-07-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Hade beslutet varit detsamma oavsett vad demonstrationerna handlade om
En inte helt oviktig fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Okej att det inte är sabotage. Men är det fullt lagligt nu då? Eller är det bara en juridisk term som inte är tillämplig?
"Ett gott syfte" har varit vägledande
Vem bestämmer vad som är ”ett gott syfte” och i så fall varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Njaa... Det här var inte direkt rätt i mina ögon. Hoppas att dessa dårar blockerar en "polisväg" nästa gång
Demonstrationsrätten och yttrandefriheten kommer att utrota sig själv - om allt alltid ska dras till sin spets.
Citera
2025-07-09, 19:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, de blev inte bestraffade för det. De blev bestraffade för att inte ha lytt polisens order om att flytta sig.
Har inte läst underinstansernas domar. Men hur gick det ihop när de satt fastklistrade? Lite svårt att lyda en order då.

Har bara ett svagt minne av att de blev bortsläpade från platsen tillslut, så det kan ju såklart ha spelat in.
Citera
2025-07-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder

Sen är det ju klart att "ett gott syfte" har varit vägledande.
Det är fortfarande inte lagligt, utan det rör sig så som du är inne på om en juridisk term som inte är tillämplig. Lite som om en dom hade utrett om det är sexuellt ofredande att sparka nån i pungen och kommit fram till att det inte är det. Det skulle inte innebära att det är tillåtet att sparka folk i pungen, utan endast att du inte kan fällas för just sexuellt ofredande om du sparkar nån i pungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in