2025-07-09, 11:40
Medlem
Scandic är en stor arbetsgivare. Typ 19000 anställda. Hur många kommer förlora jobben pga av detta? Inte kanske positivt för ekonomin men själv kan jag klara mig utan frukost allt som oftast.
Citera
2025-07-09, 11:49
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Med tanke på att det säkerligen blir massor med överbliven mat från hotellfrukostar som går till spillo så förstår jag dom fullt ut, om de vet hur många som äter kan de anpassa sig efter det.
Citera
2025-07-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Många campingstugor med dusch, toalett och kök börjar ligga på närmare 2000:-/dygn.

Fast du missar att i Norden har frukost inkluderats i rumspriset och kan inte väljas bort. På kontinenten är det vanligen inte så. Det har tagits upp i tråden att många i Norden väljer hotell efter frukosterbjudandet så det har tjänat som ett konkurrensmedel. Givetvis gör inte hotellen förlust på frukosten, men genom att lägga in frukost som del i rumspriset blir det en skalfördel som gör det billigare. Om/när frukost separeras från rumspriset kommer givetvis inte det senare att minska lika mycket som frukostens prispåslag. Däremot kommer priset på frukost som tillägg säkert bli 100 procent dyrare än dessa tidigare del i rumspriset som obligatoriskt.

Tycker du Scandics priser för rum är billigt?
Tror du seriöst dessa blir billigt nu utan frukost?

Det där med Camping varierar såklart på pris som hotell. Nu vill jag inte ge exempel då det är reklam och strider mot forumets regler.

Men de finns stugor för under tusenlappen.
Mycket mer värt som familj övernatta där.

För om det bara handlar bara om övernattning, som det verkar göra för många inom tråden.

Jävlar vad kapitalistiska företagen slösar pengar i onödan! (Var tvungen när vissa tar upp kommunism och att man är kommunist när man tycker frukost ska ingå).

Men jag har en känsla att dessa direktörer mm fortsätter med sina gratis frukostar.

Dessutom jobbar väl knappt någon av dessa troll inom yrken där man hotellövernattar. Bara avundsjuka när någon får nån fördel.

Fick just mail av Scandic

Det betyder att du kan boka frukost direkt, lägga till den senare på hotellet eller välja bort den helt, om det passar dina planer bättre.
Frukost erbjuds fortfarande på alla Scandic-hotell
Scandic Friends-förmåner och rabatter gäller som vanligt
Barn under 13 år äter gratis när frukost bokas i förväg tillsammans med rummet
Frukost ingår i alla företagsavtal

Tips: Det bästa frukostpriset får du alltid när du lägger till frukosten i samband med bokningen.
Senast redigerad av sathulken 2025-07-09 kl. 11:55.
Citera
2025-07-09, 11:51
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
Scandic är en stor arbetsgivare. Typ 19000 anställda. Hur många kommer förlora jobben pga av detta? Inte kanske positivt för ekonomin men själv kan jag klara mig utan frukost allt som oftast.

Är nog här de kommer räkna hem det hela. Att sparka en eller två personer på varje hotell ger mycket större besparing än några skivor bacon hit eller dit.
Citera
2025-07-09, 11:55
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Det var dåligt, alla hotell brukar kunna fixa en frukostpåse med ägg och skinkmacka, juice och pulverkaffe. Vattenkokare på rummet.
Jo, precis, att man åtminstone kunde få en påse i handen med ägg, skinkmacka, juice och pappmugg riktigt bryggkaffe om man bad om det.

Men nej! Scandic Blueberry erbjöd ingen frukostpåse alls, trots att min arbetsgivare betalat för frukost och trots att jag frågade kvällen innan. Visst fanns det en vattenkokare på rummet, men jag hade ingen termosmugg, Nescafé gick bort.

Inte heller aktuellt att stå och försöka brygga med pulverkaffe från rummet klockan 05:00.

Som tur var löste det sig ombord på flyget – där fick jag både kaffe och en smörgås. Tycker det är märkligt att ett hotell som vänder sig till affärsresenärer inte har en så basal backup-lösning.
Citera
2025-07-09, 11:59
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Bra!

Positivt för folkhälsan och för den lokala företagsekonomin!

Hotellfrukostar är alldeles för överdådiga. Eftersom alla människor har olika frukostvanor så tvingas hotellet ladda upp med en massa olika varianter på buffén. Resultatet blir att folk frestas att plocka på sig av allt möjligt. Bacon och ägg, gröt och sylt, yoghurt, mackor, lax, skinka, ost, frukt, you name it. En jävla massa socker och fett helt enkelt.

Själv kör jag periodisk fasta och sänker bara en kopp kaffe innan lunchen. Bra för hälsan och vikten att inte hissa upp insulinet i topp på morgonen. Visst, jag har också proppat i mig megafrukostar när jag reste i jobbet, mest för att rummet var betalt av arbetsgivaren ändå.

Jag inser att många ändå vill ha något i magen på morgonen, och jag tror att det kommer att poppa upp små fik i närheten av hotellen där man kan inta en mer begränsad frulle utan att bli scammad av priset. Så får hotellet konkurrens och vi slipper de trista matsalarna i hotellet och kan gå ut i friska morgonluften. Kanske gå hundra meter och tillbaka för att hämta väskorna och sedan checka ut.

Så nej, jag tycker inte att det är något dåligt med det här!

Jag styr min arbetstid själv så brukar ta relativt sen frukost och köra LCHF med ägg o bacon, lax sill ostar och korvar. Hoppar lunchen. Ska jag äta motsvarande på fik så finns det inte eller blir något McD som jag inte vill ha. Fik blir ju bröd och marmelad typ. Snacka om folkhälsa..
Citera
2025-07-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Är nog här de kommer räkna hem det hela. Att sparka en eller två personer på varje hotell ger mycket större besparing än några skivor bacon hit eller dit.

Helt klart är det ju det som det handlar om.

Men det trist när girighet går till det här! Tror knappast de sänker priset till hostel priser!

Trist är det också att det blir privata resenärerna som får betala!

Nä det är bättre bo i enskilt ägda hotell mm härdanefter och även stödja enskilt drivna småföretag än dessa monopol företag!

Scandic lyckades lura mig lite till deras bonusprogram och därmed låsa mig lite till deras kedja. Men det finns ju alternativ som ändå ger bonus nätter men på flera hotellverksamheter.

Just frukosten var riktigt bra och även barnen gillar hotellen och äter även frukost.
Senast redigerad av sathulken 2025-07-09 kl. 12:09.
Citera
2025-07-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle-sand
Det här är inte en bra idé för Scandic, av flera orsaker.

Nr1. Ingen annan kedja kommer i närheten av procent av avtalskunder, arrangörskunder som bor hos dem varje natt - JUST för att det finns en "Scandic" standard där frukost ingår i baspriset. Annars hade de inte haft avtal med Scandic. Antal nätter av detta kommer minska på hotellen, då avtalskunder nu helt enkelt bara kan gå på individuella priset och leta efter där frukost ingår. Mao, det kommer "löna" sig att vara otrogen kunde. Detta ska det då istället försöka täcka upp med antal individuella kunder som vill bo "utan frukost". Lycka till att hitta de kunderna en kall Tisdag i November i "coola" Jönköping.....

Enligt Scandics hemsida så ser det ut som om frukosten ingår för avtalskunder.

https://www.scandichotels.com/sv/for...orporate-saver
Citera
2025-07-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Jag har själv jobbat på hotel, och en av våra arbetsuppgifter var att hindra obehöriga från att smyga in på frukosten och roffsa åt sig saker.

Chefen varnade oss för zigenare som smög in och tömde allt på buffén i plastpåsar för att sedan fly.

Okej men det kan de väl fortfarande göra även om frukosten kostar pengar, om det fortfarande är buffé menar jag?
Citera
2025-07-09, 12:21
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Helt klart är det ju det som det handlar om.

Men det trist när girighet går till det här! Tror knappast de sänker priset till hostel priser!

Trist är det också att det blir privata resenärerna som får betala!

Nä det är bättre bo i enskilt ägda hotell mm härdanefter och även stödja enskilt drivna småföretag än dessa monopol företag!

Scandic lyckades lura mig lite till deras bonusprogram och därmed låsa mig lite till deras kedja. Men det finns ju alternativ som ändå ger bonus nätter men på flera hotellverksamheter.

Just frukosten var riktigt bra och även barnen gillar hotellen och äter även frukost.
Håller helt med dig!

Besparingar som sker på bekostnad av personal och service, samtidigt som priserna knappast sänks för gästen. Det är ju knappast några hostelpriser man betalar, trots nedskärningar.

Jag tänker i liknande banor, välja mindre, enskilt ägda hotell där det känns som man faktiskt stödjer engagemang, snarare än att bidra till vinstmaximering i en anonym Blueberry hotellkedja.

Och ja, frukosten på Scandic har verkligen varit en stark punkt, särskilt när man reser med barn.
Citera
2025-07-09, 12:24
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Sov över på ett Scandic, numer Blueberry inne i centrala Stockholm inför en morgonflight från Arlanda (08:00). Bokade via Flygtaxi, de ville absolut hämta upp redan före 06:00 för att garantera ankomst till flyget i tid, eftersom morgontrafiken i Stockholm kan vara rätt kaotisk.

Fine, tänkte jag, det är ju det man betalar för: trygg transport, hotellnatt och en frukost på vägen ut. Men vad händer? Ingen frukost. Ingenting. Inte ens en mugg kaffe eller en torr macka.

Frågade i receptionen kvällen innan om det fanns något "early breakfast" eller takeaway-alternativ, men fick bara ett tomt stirr och ett "nej, frukosten öppnar 06". Ja, det hjälper ju inte när taxin står där 05:30.

Scandic Blueberry och hela deras "vi bryr oss om gästens hälsa"-profil känns rätt ihålig när man knappt kan få med sig en servett om man måste åka tidigt. Vore det verkligen så svårt att ha ett kylskåp med färdiga frukostpåsar för just såna här situationer?

Varför ens marknadsföra sig mot affärsresenärer om man inte kan leverera på den mest grundläggande nivån?

Känner inte till ett tidigare Scandic i Stockholm som tagits över av Strawberry - om det är vad du menar.

Så, vilket hotell var det?
Senast redigerad av Noetlovskij 2025-07-09 kl. 12:30.
Citera
2025-07-09, 12:30
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Citat Expressen:

Resexperten Viggo Cavling tror Scandic gör helt rätt.
– Just nu får de lite negativ publicitet, folk är sura, men det kommer att lägga sig. Petter Stordalen kommer införa samma, säger han och konstaterar att bokade frukostar leder till mindre matsvinn.

Han är helt klart köpt av Scandic, för övrigt en vidrig människa.

Stordalen tog bort kött från frukosten 2015, ryktas att det var dåvarande fruns idé. Tog inte lång tid innan de hade bacon på bordet igen, folk röstade med fötterna.

Förhoppningsvis drar Stordalen lärdom av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in