2025-07-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag förstår det hela mycket väl, vilket du uppenbarligen inte förstår. Du får läsa mina inlägg bättre så kanske det klarnar. Sista domen klargör att det är Transportstyrelsen som har bevisbördan och att ordentliga utredningar behövs – detta är något som brustit tidigare och det är vad tråden handlar om. Se vidare mitt inlägg den 26/6:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Det visas genom de befintliga handlingar som det har hänvisats till i tråden.
Fast denna handlade om tidsintervallen, det menas denna dom är sin egna kategori.

Man kan inte fastställa missbruk för det fanns en period med normalvärden imellan, det är exakt vad jag gör själv o tydligt berättat, det är så systemet fungerar, har berättat att dom kan få mig på ett förhöjt värde men inte ett andra i rad.

Finns inget nytt, myndigheter testar sig fram hela tiden, skit trist om det råka vara en själv som ska vara försöks personen.
Var samma med jetski, var en grabb som körde på älven i umeå för några år sedan, han hade redan plockat undan jetski när polisen kom, polisen du kan ändå erkänna för det finns ingen lag, du har inte gjort något fel, trevlig som grabben var erkände han, sluta upp med han fick gå rättegångar tills det blev ett beslut.

På så sätt fungerar systemet och inget du behöver skrika runt om i evigheter. Eller hur tror du myndigheter får fram regler?
2025-07-08, 22:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast denna handlade om tidsintervallen, det menas denna dom är sin egna kategori.
[...]
Nej, domen handlade om att den medicinska utredningen var bristfällig:
Kammarrätten bedömde att den medicinska utredningen var bristfällig och att Transportstyrelsen inte hade visat att det fanns förutsättningar för att återkalla körkortet.
https://www.domstol.se/nyheter/2025/06/tva-forhojda-peth-varden-ar-inte-tillrackligt-for-att-aterkalla-korkort/

Det övriga i ditt inlägg är så dumt och OT att jag inte bemöter det.
2025-07-08, 23:00
Medlem
Citat:
Nej, domen handlade om att den medicinska utredningen var bristfällig:
Kammarrätten bedömde att den medicinska utredningen var bristfällig och att Transportstyrelsen inte hade visat att det fanns förutsättningar för att återkalla körkortet.
https://www.domstol.se/nyheter/2025/06/tva-forhojda-peth-varden-ar-inte-tillrackligt-for-att-aterkalla-korkort/

Det övriga i ditt inlägg är så dumt och OT att jag inte bemöter det.
Jag vet inte hur du läser eller om du inte har läsförståelse. men här lite tydligare vad som hänt. det markerade förklara vad som var bristfälligt.

Nyligen fastslogs av Kammarrätten i Stockholm (mål nr 1089-25) att två förhöjda provresultat inte i sig är tillräckligt för att fastställa ett skadligt alkoholbruk, särskilt när det fanns mellanliggande prover som inte visade på hög alkoholkonsumtion. Med hänsyn till detta fann kammarrätten att Transportstyrelsen inte hade uppfyllt sin bevisbörda och att det därför saknades grund för att återkalla körkortet.
2025-07-08, 23:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag vet inte hur du läser eller om du inte har läsförståelse. men här lite tydligare vad som hänt. det markerade förklara vad som var bristfälligt.

Nyligen fastslogs av Kammarrätten i Stockholm (mål nr 1089-25) att två förhöjda provresultat inte i sig är tillräckligt för att fastställa ett skadligt alkoholbruk, särskilt när det fanns mellanliggande prover som inte visade på hög alkoholkonsumtion. Med hänsyn till detta fann kammarrätten att Transportstyrelsen inte hade uppfyllt sin bevisbörda och att det därför saknades grund för att återkalla körkortet.
Ja, det där står också på sidan från kammarrätten som jag länkade till. Vad vill du tillföra med ditt inlägg (mer än att tjafsa och vara oförskämd)?
2025-07-09, 06:49
Medlem
Citat:
Ja, det där står också på sidan från kammarrätten som jag länkade till. Vad vill du tillföra med ditt inlägg (mer än att tjafsa och vara oförskämd)?
Bevisar att du inte förstår domar, att du har haka upp dig pågrund av okunskap av att förstå innebörden.

Genom att du inte kan förstå tror du systemet är korrupt och att myndigheter är en slags diktator som styr rättsväsenet.
2025-07-09, 07:14
Medlem
Citat:
Sista domen klargör att det är Transportstyrelsen som har bevisbördan
Som här T.S har bevisbördan, så har det alltid varit, läkare skickar in sina anmälningar till Transportstyrelsen, dessa går sedan igenom o ger ett föreläggande, personen har sedan rätt att överklaga.

Det är alltså inte transportstyrelsen som fångat in personen, det är en läkare som ansett personen uppvisar alkoholproblem, det är läkaren som beställt PEth tester o samla bevis, utan läkares anmälningar via tester o bevis får inte TS in några ärenden.

Det är självklart en myndighet ska agera när läkare skickar in en anmälan, konstigt vore annars.
2025-07-09, 07:18
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Nej, jag och andra bemöter bara ditt och fakbabs maniska skitpostande i tråden där ni med alltmer bisarra metoder försöker skydda Transportstyrelsen.

I övrigt är ditt inlägg så dumt och OT att jag inte bemöter det.

Angående mitt postande så är det betingat av den enorma mängden inlägg av typ desinformation och konspirationsteorier i denna tråd. Jag har svårt att vara tyst när människor sprider sådant. Det liknar mycket mentaliteten hos personerna som är antivaxxare eller tror på platt jord, att jorden styrs av illuminati, att 5G-masterna orsakade coronan, att månlandningen aldrig skedde, att vädret styrs av SMHI via chemtrails etc. Det är precis samma nivå av överdriven och polariserad argumentation.

Om Transportstyrelsen gjort fel ska de förstås göra något åt det, men egentligen ser jag inte att de har gjort något större fel. Det vi ser är hur människor med ryggmärgsreflexen reagerar på att deras supande ifrågasätts. Och det är verkligen på tiden för många!
Senast redigerad av fakbab 2025-07-09 kl. 07:27.
2025-07-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Angående mitt postande så är det betingat av den enorma mängden inlägg av typ desinformation och konspirationsteorier i denna tråd. Jag har svårt att vara tyst när människor sprider sådant. Det liknar mycket mentaliteten hos personerna som är antivaxxare eller tror på platt jord, att jorden styrs av illuminati, att 5G-masterna orsakade coronan, att månlandningen aldrig skedde, att vädret styrs av SMHI via chemtrails etc. Det är precis samma nivå av överdriven och polariserad argumentation.

Om Transportstyrelsen gjort fel ska de förstås göra något åt det, men egentligen ser jag inte att de har gjort något större fel. Det vi ser är hur människor med ryggmärgsreflexen reagerar på att deras supande ifrågasätts. Och det är verkligen på tiden för många!

En stor del av befolkningen låter sitt liv styras av regler som någon tjomme hittade på för några tusen år sedan, foliehattar finns överallt. Om du lägger din tid på dessa har du jobb för resten av livet.

Jag tror att folk blir upprörda på grund av de berättelser som delats i media där människor har drabbats orättvist. Det finns blod i spåret nu när TS ändrar sina regler, av allt att döma mot egen övertygelse.
Senast redigerad av Hadegott 2025-07-09 kl. 09:22.
2025-07-09, 09:48
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Jag tror att folk blir upprörda på grund av de berättelser som delats i media där människor har drabbats orättvist.

Där människor upplever sig ha drabbats orättvist. Men det är ju de själva som har druckit och inte kunnat dra ner på drickandet för att få behålla körkortet.
2025-07-09, 11:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Där människor upplever sig ha drabbats orättvist. Men det är ju de själva som har druckit och inte kunnat dra ner på drickandet för att få behålla körkortet.

Ingen ska behöva ’dra ner på drickandet’ så länge de kör nyktra! Skulle deras högst ordinära alkoholkonsumtion osannolikt nog leda till skador får det bli en senare fråga - för vården.
2025-07-09, 11:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Bevisar att du inte förstår domar, att du har haka upp dig pågrund av okunskap av att förstå innebörden.

Genom att du inte kan förstå tror du systemet är korrupt och att myndigheter är en slags diktator som styr rättsväsenet.
Citat:

Personangrepp och trams om ”antivaxxare eller tror på platt jord, att jorden styrs av illuminati, att 5G-masterna orsakade coronan, att månlandningen aldrig skedde, att vädret styrs av SMHI via chemtrails etc” som jag inte bemöter.

Citat:
Som här T.S har bevisbördan, så har det alltid varit, läkare skickar in sina anmälningar till Transportstyrelsen, dessa går sedan igenom o ger ett föreläggande, personen har sedan rätt att överklaga.

Det är alltså inte transportstyrelsen som fångat in personen, det är en läkare som ansett personen uppvisar alkoholproblem, det är läkaren som beställt PEth tester o samla bevis, utan läkares anmälningar via tester o bevis får inte TS in några ärenden.

Det är självklart en myndighet ska agera när läkare skickar in en anmälan, konstigt vore annars.
Ingen har ens ifrågasatt det du ”förklarar” så du sparkar in öppna dörrar.

Citat:
Nej, där läkare och tjänstemän på Transportstyrelsen upplever sig ha agerat korrekt. Folk blir med rätta upprörda över läkare och tjänstemän som tror att deras åsikter är fakta och agerar egenmäktigt.
2025-07-09, 12:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Här är KR-domen som FR hänvisade till i vad som senare blev ett avgörande i KR 8914-19.

Nu är den anonymiserad KR 1396-19
Den här domen från Kammarrätten i Jönköping i mål 1396-19 från 2019-07-12 gör alltså en helt annan bedömning än domen från Kammarrätten i Stockholm i mål 8914-19 från 2020-03-06. Det visar hur osäkert rättsläget är och hur beroende det är av hur domare och nämndemän resonerar.

Den avgörande skillnaden gäller CDT (från 1396-19 nedan):
PEth kan användas som ett komplement och kan styrka helnykterhet, men kan (även enligt Transportstyrelsens interna riktlinjer) inte ersätta CDT och GT.
Omkring ett halvår senare har Kammarrätten i Stockholm resonerat precis tvärtom i mål 8914-19 baserat på Transportstyrelsens yttrande.

Som visas i denna tråd och i PEth-gate-tråden är det fel att påstå att PEth kan ersätta CDT i körkortsärenden.

Den i sak felaktiga domen från Kammarrätten i Stockholm i mål 8914-19 har i sin tur legat till grund för domen i Linns ärende hos Förvaltningsrätten i Karlstad i mål 3762-24 från 2025-02-11.

Hela PEth-härvan som avslöjats av media är som sagt både en medicinsk och en rättslig skandal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in