2025-07-08, 18:23
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tycker man kan slänga in Safin i diskussionen här om vi ska diskutera spelare som inte tog tillvara på sin talang.

Absolut, bra komplettering. Safin är definitivt kompatibel med talang-begreppet! Ganska skaplig kvintett (map. talang) - Federer, Hingis, Rios, Sampras och Safin.
Citera
2025-07-08, 19:03
Medlem
Angående talanger kommer jag att tänka på slovaken Miroslav Mecir, som ofta slog väldigt lösa slag men det var luriga och välplacerade slag.
En annan talang är amerikanskan Jennifer Capriati som vann OS-guld som 16-åring, tappade lusten att tävla, höll på med olagligheter och arresterades av polisen. Gjorde uppehåll från tennis och gjorde comeback efter några år och vann några GS.
Citera
2025-07-08, 19:37
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Angående talanger kommer jag att tänka på slovaken Miroslav Mecir, som ofta slog väldigt lösa slag men det var luriga och välplacerade slag.

Exakt. Mecir hade en av de mest graciösa rörelserna jag sett i tennis. Han såg ut att glida runt på banan nästan utan ansträngning. Han läste spelet briljant och var en mästare på att använda vinklar, förändra tempo och lura sina motståndare till misstag. Tyvärr var han förföljd av skador. Jag brukar alltid nämna honom som den bästa spelaren som aldrig vann en grand slam.
Citera
2025-07-08, 19:56
Avslutad
Citat:
Han va slutkörd! Kul ändå att han slog Rafas "överman" också i kvartsfinalen

Ja det sägs ju att matchen mellan Söderling och Nadal var Federers viktigaste match. 🫢
Citera
2025-07-08, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Marcelo Rios får man väl kasta in under det epitetet också? Men jag håller med om att det är extremt få som besitter rå talang.

Skulle nog säga att Sampras också hade talang i ordets rätta bemärkelse, åtminstone vad gäller vissa delar av spelet - Serve, Smash, Running forehand. En slags kroppsharmoni och taktkänsla bakom de slagen som andades talang. Hans Andraserve, Slam dunk och Running forehand är ju patenterade prylar..

Även en liten bubblare i form av Gulbis, hade det inte varit för pappans tjocka plånbok så hade han nog tagit sig i kragen och vunnit några GS.

Han förändrade ju förövrigt sin forehand ganska markant mitt i karriären, vilket ingen annan mäktat med, vad jag kommer på i alla fall.
Citera
2025-07-08, 22:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
En annan talang är amerikanskan Jennifer Capriati som vann OS-guld som 16-åring, tappade lusten att tävla, höll på med olagligheter och arresterades av polisen. Gjorde uppehåll från tennis och gjorde comeback efter några år och vann några GS.

Svenskdödaren ja... 7-4 H2H mot Wilander t ex.

Kul att vi definierar "talang" så olika i tråden! Mecir en talang så som jag vill definiera det (då kommer Rios, Safin, Söderling inte ens med på listan - även om jag förstår vad ni menar, "löfte", "outnyttjad kapacitet"). Mecir och Leconte toppar min lista, tillsammans med McEnroe, samt en italienare jag inte minns namnet på, ännu lösare stringat än McEnroe.
Citera
2025-07-08, 23:14
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Ja, Miloslav Mecir hade fin känsla. Tvingades sluta innan han hunnit bli som bäst pga kronisk ryggsmärta, endast 25-26 år. Tyvärr hade han svårt för landsmannen Ivan Lendl, förlorade mot Lendl båda de GS-finalerna han spelade. Vann dock OS-guldet 1988 i Seoul efter att ha slagit Edberg i stenhård femsetare i semin och därefter utklassat Tim Mayotte i finalen.
Citera
2025-07-09, 14:02
Avslutad
Så Nordea Open väljer att ge WC till den tidigare dopingavstängda "kan stoppa upp deras pengar i stjärnan" Mikael Ymer, vilket skämt.

Vem vill se den nollan spela egentligen?
Citera
2025-07-09, 15:37
Medlem
Masingas avatar
Bencic är stabil. Tar första set efter TB. Blir svårt för skönheten detta.
Citera
2025-07-09, 15:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Bencic är stabil. Tar första set efter TB. Blir svårt för skönheten detta.

Tycker båda ser bra ut!

Påminner om damtennis innan syrrorna Williams... som att se 2 x Cris-Evert - inget ont om henne.

Ser fram emot Novak, måtte han avancera.
Citera
2025-07-09, 15:55
Medlem
När börjar herrsinglarna egentligen? står 1600 respektive 1630 på tvmatchen.se

Matcherna måste väl börja efter att dammatcherna är färdigspelade eller?

Kan ju knappast stämma med 16 samt 1630?

De lär ju visa Djockovic match på 9an annars blir jag skogstokig
Citera
2025-07-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Så Nordea Open väljer att ge WC till den tidigare dopingavstängda "kan stoppa upp deras pengar i stjärnan" Mikael Ymer, vilket skämt.

Vem vill se den nollan spela egentligen?

Bästa inlägget +1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in