2025-07-08, 20:04
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Jag har nu fått hem fupen, med hänvisning till sekretess och lagen om att inte sprida materialet kommer jag INTE scanna in den. Däremot får man diskutera innehållet, är det något ni vill veta/undrar så kan jag kolla upp det direkt i form av text här :-)

Kul att den äntligen är på plats hos dig! Hur funkar det, har de gjort "böcker" av de olika delarna, eller är det bara tjocka högar med papper?
Citera
2025-07-08, 20:49
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Jag har nu fått hem fupen, med hänvisning till sekretess och lagen om att inte sprida materialet kommer jag INTE scanna in den. Däremot får man diskutera innehållet, är det något ni vill veta/undrar så kan jag kolla upp det direkt i form av text här :-)
Jodå grattis till FUP. Kostade så mycket som 4000 ?
Sedan undrar jag lite om "lagen om att inte sprida materialet", kopieringsrätten ?

Skammen bär ju den som gjort fel alltså Jonas Simòn (massmördaren Rickard Andersson), inte den som vill läsa och ta del av allmän information.

Kan du se något om Rickards kontakt med försörjningsstöd ?
Var de helt oförstående till Rickards situation ?

Känner att det är lite konstigt med att han har vapen och så, icke kontakt sökande med andra människor.
Det sociala samspelet är fatalt rubbat för honom.

Tänker fortfarande på filmen "Köpenhamn finns inte" när jag ser människor som honom.
Citera
2025-07-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Kul att den äntligen är på plats hos dig! Hur funkar det, har de gjort "böcker" av de olika delarna, eller är det bara tjocka högar med papper?

Den är indelade som pappers”böcker”: huvudprotokoll del 1 och del 2, forensisk bilaga, förhörsbilaga och en kryptobilaga, riktigt smidigt upplagt!
Citera
2025-07-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Jodå grattis till FUP. Kostade så mycket som 4000 ?
Sedan undrar jag lite om "lagen om att inte sprida materialet", kopieringsrätten ?

Skammen bär ju den som gjort fel alltså Jonas Simòn (massmördaren Rickard Andersson), inte den som vill läsa och ta del av allmän information.

Kan du se något om Rickards kontakt med försörjningsstöd ?
Var de helt oförstående till Rickards situation ?

Känner att det är lite konstigt med att han har vapen och så, icke kontakt sökande med andra människor.
Det sociala samspelet är fatalt rubbat för honom.

Tänker fortfarande på filmen "Köpenhamn finns inte" när jag ser människor som honom.

Ja asså tror det är sektetesslagen den faller in i, jag fick som svar när jag bad att få den digitalt att det inte görs för att den inte ska spridas. Även om en fup innehåller offentlig handling kan fortfarande info där skapa lidande eller men om det sprids online (om jag fattat det rätt) å ja hela kalaset gick på 4250kr

Ja han har haft kontakt flera gånger och ansökt om olika typer av ekonomiska stöd, däremot vissa år har han inte varit ärlig med sina tranaktioner vilket ledde till avslag, när han sen gjorde slut på de pengar han hade kunde han ansöka igen och få godkänt. Mellan 2015-2025 har han haft 0 förärvsinkomst. Han har dem åren han inte haft inkomst haft överskott på kapital och handlat bland annat (utöver hyra, el osv) rullpapper, luftfilter, zip påsar som inte luktar och knivar. I övrigt bara jädra massa tabeller med konton och grejer
Senast redigerad av Toad9995 2025-07-08 kl. 21:29.
Citera
2025-07-08, 21:43
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ja asså tror det är sektetesslagen den faller in i, jag fick som svar när jag bad att få den digitalt att det inte görs för att den inte ska spridas. Även om en fup innehåller offentlig handling kan fortfarande info där skapa lidande eller men om det sprids online (om jag fattat det rätt) å ja hela kalaset gick på 4250kr

Ja han har haft kontakt flera gånger och ansökt om olika typer av ekonomiska stöd, däremot vissa år har han inte varit ärlig med sina tranaktioner vilket ledde till avslag, när han sen gjorde slut på de pengar han hade kunde han ansöka igen och få godkänt. Mellan 2015-2025 har han haft 0 förärvsinkomst. Han har dem åren han inte haft inkomst haft överskott på kapital och handlat bland annat (utöver hyra, el osv) rullpapper, luftfilter, zip påsar som inte luktar och knivar. I övrigt bara jädra massa tabeller med konton och grejer
Amfetaminet fick han via p2p sida och möjligen doktor, för att bli modig.
Varför tror du zippåsar skulle lukta, kanske dum fråga när han ändå har paraply just den dagen.

Får du fram namn på vilka personer som vårdat honom senast ? Kanske censur på vilken klinik.
Citera
2025-07-08, 21:54
Medlem
Citat:
Amfetaminet fick han via p2p sida och möjligen doktor, för att bli modig.
Varför tror du zippåsar skulle lukta, kanske dum fråga när han ändå har paraply just den dagen.

Får du fram namn på vilka personer som vårdat honom senast ? Kanske censur på vilken klinik.

Inga mediciner från vården var narkotikaklassade! Oj jag skrev konstigt, menade zippåsar som stänger inne lukt (förmodligen om man vill förvara gräs eller liknande), just dem zippåsarna hade han både hemma och på plats på toaletten. Nej, namn är ju såklart sekretess, men han har varit i kontakt med olaus petris vårdcentral flertalet gånger under åren som vuxen
Citera
2025-07-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Du skrev ju så här:

Polisen behöver således inte utreda motivet där Ahmed går in på ICA och skjuter utan det räcker med att se att han är islamist/terroist (same same) och därav vet man redan. En till svartskalle som ska döda vita igen liksom...

Svartingar är uttalade parasiter i samhället.
RA var en droppe i havet i jämförelse.
Ja, som exempel på att man så klart utreder den biten mer om personen inte uppvisar något tydligt motiv. Som ett motargument mot dessa som anser att polisen har agerat annorlunda bara för att GM är svensk, eller inte. Jag anser inte att dom har gjort det. Jag tog tex Drottninggatan som exempel, klart som fan dom inte grottar in sig i motivbilden när dåren lever och säger varför han gjort det.

Det jag svarade på handlade om att man behandlade fallet annorlunda för att han var svensk. Min ståndpunkt är att man inte gjorde det.

Vem eller vilka som står för mord, terror och elände i normalfallet är jag fullt medveten om.
Citera
2025-07-08, 22:27
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Jag tycker att skammen ligger hos de invandrare som kommit hit och "stulit" bidragen från ursprungsfolket som behöver hjälpen mer. RA fick troligtvis avslag pga att Örebro har för mycket svartskallar som behöver samma bidrag som han själv behövde. Sen gick han loss. Icke rasistiskt motiv, utan det handlade om socionomi. Usch vad invandrare ställer till det för oss vanliga svenskar. Helt sjukt...
Citera
2025-07-08, 22:29
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ja, som exempel på att man så klart utreder den biten mer om personen inte uppvisar något tydligt motiv. Som ett motargument mot dessa som anser att polisen har agerat annorlunda bara för att GM är svensk, eller inte. Jag anser inte att dom har gjort det. Jag tog tex Drottninggatan som exempel, klart som fan dom inte grottar in sig i motivbilden när dåren lever och säger varför han gjort det.

Det jag svarade på handlade om att man behandlade fallet annorlunda för att han var svensk. Min ståndpunkt är att man inte gjorde det.

Vem eller vilka som står för mord, terror och elände i normalfallet är jag fullt medveten om.
Att det är en svensk gör inte automatiskt att man behandlar fallet som terrorism. Hade det varit en invandrare är det däremot självklart att man utreder terrorism som motiv, då det 9 av 10 ggr oftast handlar om rasism mot vita när en brun/svart begår såna gärningar. Det ligger i deras intressen helt enkelt.
Citera
2025-07-08, 23:01
Medlem
Citat:

Får man veta ngt om hans föräldrars vetskap kring hans dåliga mående? Kom dådet som en total chock? (Förstår att det var chock såklart men kunde de ngnstabs ändå förstå HUR illa däran sonen var..)

Har GM tilltalat människor i skolan före och under dådet? Vad sa han i så fall? Stod någonstans att han satt o rökte i matsalen? Stämmer detta?

Vad var det för mattebok som låg på golvet på toan?
Citera
2025-07-08, 23:18
Avslutad
Citat:

Hur stora delar av fup:en består av överstrykningar?
Överväger lite att skaffa den också när ekonomim tillåter, men vill vara säker på att det faktiskt är värt de pengarna.

Har du noterat något i undersökningen som känns av vikt och som inte riktigt framkommit i media?

Står det något mer om hans skolgång på Risbergska? Var han närvarande nånting på de kurser han var inskriven?

Några fler detaljer om hans kyrkobesök?
Hade han några tillhörigheter som pekade mot en religiös/andlig tro?

Får man veta något mer om hur relationen med familjen var? När han började dra sig undan mer och vad man vet kring den utvecklingen.

Står det mer specifikt om vilka droger det var som han hade tagit innan dådet?
Vittnen ska ha sett honom röka på skolområdet/i matsalen. Fann man cigaretter bland hans tillhörigheter? Mest nyfiken för den detaljen känns märklig.

Kommer säkert på fler frågor sen, men börjar väl där.

Tack för att du investerar din tid och pengar i det här!
Citera
2025-07-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Får man veta ngt om hans föräldrars vetskap kring hans dåliga mående? Kom dådet som en total chock? (Förstår att det var chock såklart men kunde de ngnstabs ändå förstå HUR illa däran sonen var..)

Har GM tilltalat människor i skolan före och under dådet? Vad sa han i så fall? Stod någonstans att han satt o rökte i matsalen? Stämmer detta?

Vad var det för mattebok som låg på golvet på toan?

Hans mående har dem haft limiterad vetskap om då han kontinuerligt från 7an haft psykolog, däremot så beskrivs han som tyst och startar aldrig samtal själv, och om man försöker få ut mer info så blev han så att säga handlingsförlamad och kunde varken prata eller göra sina känslor hörda. Detta tror jag har lett till att man har vetat om att han har det svårt men aldrig HUR svårt, eftersom han inte kunnat/velat prata om det, även om man hade pushat så hade han som sagt blivit ställd och ändå inte kunnat svara. Det framkommer också från flera håll att nånting traumatiskt har hänt under sommaren mellan 6an och 7an, men exakt vad som hänt har inte framkommit, därav har nog ingen förstått vad han faktiskt gått igenom. Han beskrivs som neutral och lugn av sina närmsta så dådet är (som släktingar i media sagt tidigare) ofattbart.

Nej, vittnen har endast hört honom prata högt i telefon, men inte kunnat avgöra vad som sagts, han har i övrigt varit helt tyst, suttit, stått eller gått runt på olika ställen i byggnaden. Vittnet som bad honom släcka sin ciggarett svarade han inte heller.

Matteboken var matte 1A som man vanligtvis läser på gymnasiet, inget DNA, noteringar eller vart boken kommer ifrån har kunnat säkerställas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in