Citat:
JO-anmälan inskickad
Beskriv vad som hände och när det ägde rum
Jag har följt masskjutningen på Campus Risbergska (4 februari 2025) via nyhetsmedier och diskussionsforum.
Under perioden 27 juni–6 juli 2025 publicerade både Sveriges Radio och andra riksmedier helsidesbilder ur det anpassade förundersökningsprotokollet (FUP). Typografin och sidlayouten visades med hög upplösning och motsvarar original-PDF, inte fotograferade papperskopior.
Samtidigt uppger flera privatpersoner i Flashback-tråden "Örebro: Våldsdådet på Risbergska komvux” att Polismyndigheten Bergslagen endast erbjuder papperskopior mot avgift och uttryckligen vägrar att lämna ut FUP digitalt med hänvisning till ”spridningsrisk”.
Händelsen – den olikartade utlämningspraxisen – avser således juni–juli 2025 och gäller Polismyndigheten/Åklagarmyndigheten i Bergslagen.
Anmälarens syn på händelsen
Myndigheten tycks göra ett formatbaserat undantag som gynnar etablerade redaktioner men missgynnar vanliga medborgare:
● Medierna arbetar uppenbart med en komplett digital PDF (de publicerar hela sidor med originallayout).
● Privatpersoner får däremot endast vänta på A4-kopior mot kopieringsavgift – som dessutom kostar tusentals kronor.
Min bedömning är att detta bryter mot:
● Likhetsprincipen (RF 1:9) – samma handling behandlas olika beroende på mottagare, utan saklig grund, och
● Offentlighetsprincipen (RF 2:1; TF 2:1) – allmänheten har rätt att ta del av allmän handling på likvärdiga villkor.
När FUP redan finns maskat i PDF-form och dessutom lämnas ut till press, saknas rimlig grund att vägra samma format till övriga. Jag begär att JO prövar om denna praxis är förenlig med grundlagens objektivitets- och likhetskrav.
Beskriv vad som hände och när det ägde rum
Jag har följt masskjutningen på Campus Risbergska (4 februari 2025) via nyhetsmedier och diskussionsforum.
Under perioden 27 juni–6 juli 2025 publicerade både Sveriges Radio och andra riksmedier helsidesbilder ur det anpassade förundersökningsprotokollet (FUP). Typografin och sidlayouten visades med hög upplösning och motsvarar original-PDF, inte fotograferade papperskopior.
Samtidigt uppger flera privatpersoner i Flashback-tråden "Örebro: Våldsdådet på Risbergska komvux” att Polismyndigheten Bergslagen endast erbjuder papperskopior mot avgift och uttryckligen vägrar att lämna ut FUP digitalt med hänvisning till ”spridningsrisk”.
Händelsen – den olikartade utlämningspraxisen – avser således juni–juli 2025 och gäller Polismyndigheten/Åklagarmyndigheten i Bergslagen.
Anmälarens syn på händelsen
Myndigheten tycks göra ett formatbaserat undantag som gynnar etablerade redaktioner men missgynnar vanliga medborgare:
● Medierna arbetar uppenbart med en komplett digital PDF (de publicerar hela sidor med originallayout).
● Privatpersoner får däremot endast vänta på A4-kopior mot kopieringsavgift – som dessutom kostar tusentals kronor.
Min bedömning är att detta bryter mot:
● Likhetsprincipen (RF 1:9) – samma handling behandlas olika beroende på mottagare, utan saklig grund, och
● Offentlighetsprincipen (RF 2:1; TF 2:1) – allmänheten har rätt att ta del av allmän handling på likvärdiga villkor.
När FUP redan finns maskat i PDF-form och dessutom lämnas ut till press, saknas rimlig grund att vägra samma format till övriga. Jag begär att JO prövar om denna praxis är förenlig med grundlagens objektivitets- och likhetskrav.
Jag tycker det är bra att man JO-anmäler och det ligger ju mycket i det du anför. Men eftersom jag är verksam i branschen skulle jag komma med några synpunkter, vilka skulle kunna vara anledningar till att JO väljer att inte gå vidare med din anmälan:
1. "Under perioden 27 juni–6 juli 2025 publicerade både Sveriges Radio och andra riksmedier helsidesbilder ur det anpassade förundersökningsprotokollet" - Här finns det en problematik i att man faktiskt inte vet vart berörda medier fått FUP-pdf-filerna ifrån. Det skulle ju kunna vara en enskild polisman som gett ut denna bakom ryggen på arbetsgivaren/myndigheten. Detta är någonting JO omöjligen skulle kunna utreda eftersom det både finns källskydd och meddelarfrihet som skyddar detta.
2. "Samtidigt uppger flera privatpersoner i Flashback-tråden..." - Att du refererar till "andrahandskällor" är en svaghet i din JO-anmälan. JO vill ju veta att det du anmäler faktiskt hänt och gått till på det sättet du uppger. Det kan ju finnas nyanser, motiveringar eller förklaringar till detta som du inte vet. Ibland kan JO behöva/vilja kontakta anmälaren för att komma med kompletterande frågor och det blir ju ganska svårt för dig att svara på eftersom det inte är du själv som begärt ut FUP:en och skött korrespondensen med berörd myndighet. Man skall också veta att JO generellt inte utreder anonyma JO-anmälningar.
3. "Typografin och sidlayouten visades med hög upplösning och motsvarar original-PDF" / "Medierna arbetar uppenbart med en komplett digital PDF (de publicerar hela sidor med originallayout)" - Någonting som är bra att veta är att JO aldrig bevisvärderar. Man kommer med andra ord inte lägga någon större vikt i upplösningar och grafiska frågor. Väljer JO att gå vidare anmälan så kommer man endast att vända sig till Polismyndigheten och fråga hur dom lämnat ut FUP till medierna.
4. SLUTLIGEN: Det finns ju onekligen rättsfrågor i detta JO skulle kunna kika på. Men det finns också många rättsfrågor i detta som är klara. Exempelvis så ger avgiftsförordningen myndigheter rätt att ta betalt för papperskopior av allmänna handlingar som man ger ut. Så där har inget principiellt fel skett. Förvaltningslagen och Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) ger aktuell myndighet rätt att bestämma hur en allmän handling skall lämnas ut. Så inget principiellt fel har begåtts oavsett om man lämnat ut FUP:en på papper eller digitalt. Tilläggas skall också att man inte bryter mot Tryckfrihetsförordningen och offentlighetsprincipen, eftersom man di facto inte nekat någon att ta del av handlingen i fråga.
Med ovan nämnda vid handen tror jag att Polismyndigheten försökt använda sig av 6§ Förvaltningslagen:
"Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål".
....När journalister/mediehus vänder sig till Polismyndigheten för att begära ut en FUP så är det ju ganska uppenbart att detta är material för deras arbete och rapportering. Det är med andra ord material dom snabbt och enkelt behöver kunna processa, söka och navigera i, klippa och klistra, kopiera, spara, skicka osv. Dom kanske behöver resa med materialet. Men framförallt så är ju detta ett material som flera personer parallellt kommer att arbeta i/med. Detta sammantaget kan ju vara Polismyndighetens tolkning av den fetmarkerade ordalydelsen - och därmed anledningen till att man lämnar ut FUP:en digitalt.