2025-07-08, 21:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Inget motsäger att omhändertaganden är välgrundade ,du har väl inte missat alla artiklar om föräldrar som bett att deras barn ska placeras för att de inte kan hantera barnen eller skydda dem från att umgås i fel kretsar .

Problemet är att de unga med olika typer av problematik placerats tillsammans där de som är kriminella självklart har ett övertag och kan påverka andra till den livsstilen . Grupptrycket är oerhört starkt bland unga
Igen så motsäger du dig själv.
Det är klart tydligt. Om staten ska ta hand om ett barn ska det göras för att det kan garantera att barnet far bättre av det.
Ser det så ut i de artiklarna som visas om höjd dödlighet och utsatthet av kriminella?
Citera
2025-07-08, 21:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Jo jag vet, jag har länge varit för ett körkort för barn. Så att barn slipper födas till usla föräldrar.

Eftersom du och co inte vet hur man granskar information så gör vi det här tillsammans.

Jag använder din artikel som källa:

https://www.gu.se/nyheter/okad-risk-for-sjalvmord-och-brottslighet-efter-tvangsplacering

Du/ni läste detta:

Sen började ni koka tills ni kom till denna bit:

Varpå ni slutar läsa och tänker AHA! soc har minsann tabbat sig.

Men läser man vidare och faktiskt försöker förstå vad som står finner man bland annat:

Och så släpper jag bomben från din egen artikel:

Så vad står det egentligen i artikeln? Jo att placerade barn med BEFINTLIG problematik inte nödvändigtvis blir bättre av en placering. Det står ingenstans att barnet mår BÄTTRE av att stanna hemma. Att barnet INTE BORDE omhändertas. Utan raka motsatsen står det att man inte ska sluta omhänderta barn.

Lär er läsa och tyda texter era jävla analfabeter.
Jag förstod texten väl. Du däremot måste vara smått hjärnskadad om du fick fram den här slutsatsen av texten.
Du är också sorgligt korkad som tror att någon av oss har sagt att barn aldrig ska omhändertas. Du vet inte vad du argumenterar för, med och emot. Du bara skränar.
Citera
2025-07-08, 21:39
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag förstod texten väl. Du däremot måste vara smått hjärnskadad om du fick fram den här slutsatsen av texten.
Du är också sorgligt korkad som tror att någon av oss har sagt att barn aldrig ska omhändertas. Du vet inte vad du argumenterar för, med och emot. Du bara skränar.

Okej så inte ens när jag punktar upp det åt dig klarar du av att läsa texten och förstå den. Jag beklagar. Jag har gjort vad jag kan för dig.

Om jag säger LVU-sekten, vet du vilka personer jag syftar på? Eller är du bara här för att tjaffsa om soc?
Citera
2025-07-08, 21:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Okej så inte ens när jag punktar upp det åt dig klarar du av att läsa texten och förstå den. Jag beklagar. Jag har gjort vad jag kan för dig.

Om jag säger LVU-sekten, vet du vilka personer jag syftar på? Eller är du bara här för att tjaffsa om soc?
Du kan ju inte bara punkta upp saker och tro att de per automatik blir argument för dig. De talar ju för vad jag säger, har du blyhjärnskada?
Citera
2025-07-08, 21:46
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Du kan ju inte bara punkta upp saker och tro att de per automatik blir argument för dig. De talar ju för vad jag säger, har du blyhjärnskada?

Nej det talar inte för det du säger.

Anyways, tänker inte prata om det där mer. Finns ingen mening.

Men jag ställde dig en fråga, då du inte verkar förstå vad vajer, jag, adina osv syftar på. Så jag ställer den igen.
Vet du vilka LVU-sekten är eller är du bara här för att tjaffsa om soc?
Citera
2025-07-08, 21:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Ditt första stycke håller jag med om.

Officiellt har inte Partiet Nyans använt ord som "kidnappning" , men en av deras medlemmar har spridit konspirationsteorier om detta, och partiet använder ordet "tvångsassimilering" utan bevis. Utan att ge exempel på en enda LVU-placering som inte bygger på sociala problem eller hedersvåld, utan enbart motiveras av religion.
Ja man kan ju tolka det som "tvångsassimilering" om utländska barn placeras hos en familj med svensk bakgrund. Om det sedan är en "konspirationsteori" eller inte är förstås en lek med ord.

Citat:
Ditt andra stycke är mer konspirationteoretiskt, och behöver starka bevis. Resultat från enkätundersökningar eller liknande. Varför har ingen invandrarorganisation eller islamisk organisation tagit initiativ till en sådan?
Ja, vad tror du själv med tanke på den dokumenterat låga kvaliteten på många barnutredningar, där varken socialnämnder eller domstolar gör någon faktisk faktagranskning? Det är inte det minsta konspiratoriskt att misstänka att barn i vissa fall har tvångsomhändertagits utan lagligt stöd. Tvärtom, det är en fullt rimlig slutsats när mönster av bristande rättssäkerhet återkommer gång på gång i Lex Sarah-utredningar, JO-anmälningar och mediala granskningar.

Detta borde självklart utredas i grunden. Inte bara pågående ärenden utan även äldre "kalla fall", där barn kanske i tysthet placerats felaktigt och vuxit upp med livslånga konsekvenser. Om staten verkligen menar allvar med principen om rättssäkerhet och barnets bästa, då är det en moralisk skyldighet att gå tillbaka, erkänna misstagen och ge upprättelse.

Men det är just detta ansvar staten vill undvika och därför möts all form av systemkritik med aggressivitet, etikettstämpling och försvarstal om enskilda ”fall som gått bra”. För erkänner man att barn tvångsomhändertagits utan grund, då erkänner man också ett av vår tids allvarligaste övergrepp i myndigheternas namn.

Citat:
En konspiration behövs inte för att förklara detta. Det är väl helt naturligt att barn från fattigare grupperingar ofta hamnar hos LVU, oavsett religion. Och det är helt naturligt att det är svårt att hitta tillräckligt med muslimer som ställer upp som LVU-familjenhem i Sverige. Eller hur?
Det är inte konspiratoriskt att påpeka att ett systematiskt mönster kan leda till strukturella orättvisor även utan att det sker i ond tro. Självklart är fattigdom en riskfaktor, men det gör det ännu viktigare att säkerställa att myndigheterna inte reproducerar klass- eller kulturfördomar i sina beslut. Och om det nu är så "naturligt" att muslimska barn placeras i icke-muslimska hem, trots att det finns riktlinjer om kulturell hänsyn, då är det inte naturligt, det är ett systemfel.

Citat:
Vet du om imamer eller muslimska organisationer har försökt vädja till sina medlemmar att bli LVU-familjehem? Varför inte?
Frågan är felställd. Det är inte imamerna som har ansvar för att laga ett trasigt system. Det är staten som har skyldighet att se till att barns kulturella och religiösa identitet respekteras vid placering något som ofta brister. Att skylla detta på muslimska samfund är ett klassiskt exempel på att skjuta ansvaret ifrån sig.

Citat:
Ok, historiskt har barn till innuiter och samer tvångsassimilerats genom skolan, där de har drabbats av olika övergrepp, men på den tiden låg kyrkan bakom det tillsammans med en religiös stat. I statsateistiska samhällen som Kina sker tvåsassimilering av muslimer genom omskolningsläger. Muslimska samhällen är ändå värre, där är ateism och omvändelse till t.ex. kristendom straffbart, ibland med döden. Sverige är varken statsateistiskt eller konfessionellt, men ett sekulärt land. I det statsbärande partiet, socialdemokraterna, har muslimer en hel del inflytande, bl.a. genom organisationen Socialdemokrater för tro och solidaritet, så en konspiration skulle inte vara möjlig från statlig nivå under de åren s regerade.
Att Sverige är sekulärt utesluter inte strukturella övergrepp. Tvångsassimilering behöver inte ske genom uttalad ideologi. Den kan ske genom systemfel, fördomar och nonchalans. Det handlar inte om konspiration, utan om bristande respekt för barns bakgrund vid placering. Att några muslimer har inflytande i ett parti betyder inte att övertramp inte kan ske. Det är ett grundlöst försvar och ett ganska slitet argument.
Citera
2025-07-08, 21:52
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej det talar inte för det du säger.

Anyways, tänker inte prata om det där mer. Finns ingen mening.

Men jag ställde dig en fråga, då du inte verkar förstå vad vajer, jag, adina osv syftar på. Så jag ställer den igen.
Vet du vilka LVU-sekten är eller är du bara här för att tjaffsa om soc?
Du vill inte prata mer om det därför du nyss insåg att du gjort bort dig. Det är prevalent uppenbart att du i hela tråden haft noll intresse över vad som är bäst för barnen och familjerna och är endast här för att agera ut vad det är för jävla behov den personlighetsstörningen du besitter kräver att du utför.
Citera
2025-07-08, 21:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Men jag har inte sagt ett skit om huruvida anklagelsen om slag är sann eller inte.

Varför är det relevant hur hårt man slår, skit i detta fall, det är en generell fråga varför du anser hur hårt man slår ett barn är relevant!

Varför kan du inte svara på det?

Exakt. Du slingrar dig varje gång frågan ställs. Om du själv säger att det aldrig är okej att slå barn, varför är styrkan i slaget ens relevant? Det är en rak, tydlig fråga. Att du inte kan svara på den säger egentligen allt.
Citera
2025-07-08, 21:55
Medlem
Ajogens avatar
Årsrapport 2025 skildrar brister i samhällets hantering av frihetsberövade barn

Resultaten är alarmerande – barnen vittnar om omfattande våldsutsatthet under uppväxten utan att samhället vidtagit tidiga åtgärder. Dessutom har barnen under frihetsberövandet inte fått det stöd de behöver för att lämna kriminaliteten bakom sig - istället berättar många barn om att de utsatts för övergrepp, maktmissbruk och bristande rehabilitering.

https://www.barnombudsmannen.se/aktuellt/arsrapport-2025/

När staten tar barn ska de garantera att de gör det för barnen far bättre av det. Väldigt lite talar för det. Att daska barnen på händerna rättfärdigar inte att placera dem på sånna här hem.
Citera
2025-07-08, 22:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara5000
har granskat family united-fallen väldigt grundligt och kan komma fram till att inga oegentligheter har förekommit. skulle kunna skriva en 50 sidors avhandling om det haha

Du säger att du har "granskat" Family United, men det låter högst tveksamt om du faktiskt har gjort det på djupet. För att kunna uttala sig med någon trovärdighet om LVU-fallen krävs nämligen en enorm mängd dokumentation och den sitter socialtjänsten i regel på bakom sekretess. Vad exakt är det du har läst? Om det bara är domarna så kan jag direkt säga att det inte räcker. Domstolsbeslut i LVU-mål bygger ofta ensidigt på socialtjänstens underlag utan att alla källor ifrågasatts eller belysts kritiskt.

För att förstå ett ärende på riktigt behöver du tillgång till hela beslutsunderlaget: socialtjänstens journalanteckningar, SIP-protokoll, BUP-utlåtanden, medicinska journaler, psykologbedömningar, skolrapporter, och ibland även ljudinspelningar eller vittnesmål som inte bifogas till domstolen.

Så om du inte har tillgång till allt detta, då har du inte granskat någonting, du har bara läst en översiktlig version av det socialtjänsten ville att domstolen skulle se. Och det är just det som är problemet.

Om du baserar din uppfattning på något du läst på trollbloggen, då har du faktiskt ingen aning om vad du pratar om. Du känner inte Fia, och du vet inte vad hon eller hennes vänner faktiskt har gått igenom. Det vet bara socialtjänsten för det är de som sitter på hela dokumentationen.

Det många har läst är den version som socialtjänsten valt att visa domstolen. En redigerad, ofullständig och ofta hårt vinklad berättelse. Att dra slutsatser utifrån den är som att läsa baksidan på en bok och tro att man förstår hela handlingen.
Citera
2025-07-08, 22:05
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Du vill inte prata mer om det därför du nyss insåg att du gjort bort dig. Det är prevalent uppenbart att du i hela tråden haft noll intresse över vad som är bäst för barnen och familjerna och är endast här för att agera ut vad det är för jävla behov den personlighetsstörningen du besitter kräver att du utför.

Nej. Jag vill inte prata mer om det för att det kan inte bli tydligare än det är, men iom att du är analfabet och verkar ha någon intellektuell funktionsnedsättning så lämnar jag dig i din lilla värld.

Däremot ställde jag en fråga, frågor gillar du inte att svara på av någon anledning. Men jag ställer den igen, vet du vilka som åsyftas eller är du bara här för att tjaffsa om soc? Jag frågar för att veta om vi ens pratar om samma saker.
Vi är här för deras konspirationsteorier, inte generella om soc.
Citera
2025-07-08, 22:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej. Jag vill inte prata om det för att det kan inte bli tydligare men iom att du är analfabet och verkar ha någon intellektuell funktionsnedsättning så lämnar jag dig i din lilla värld.

Däremot ställde jag en fråga, frågor gillar du inte att svara på av någon anledning. Men jag ställer den igen, vet du vilka som åsyftas eller är du bara här för att tjaffsa om soc? Jag frågar för att veta om vi ens pratar om samma saker.
Vi är här för deras konspirationsteorier, inte generella om soc.
Om du hade haft någon koll på argumentationen som förts hade du förstått att vi argumenterar om att det existerar legitimitet bakom dessa rörelser.
Men du kan inte ens läsa en artikel så det är ingen som hade en förhoppning om att du hade greppat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in