2025-07-08, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Beror på vad det gäller, det betyder bara att något är bearbetat och processat. Raffinerat socker och fett är inte bra, medan havregryn är raffinerade och det är ju supernyttigt.

Är all raffinerad olja, även olivolja, dåligt?
Förutom havregryn, vad mer för raffinerad mat är bra?
Citera
2025-07-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Skulle du klara av att göra en armhävning per dag i ett år?
Ja

Klarar 15 st sist jag försökte brukade göra 10x5 sett med lite vila och vatten emellan

Men som jag nämnde ovan kan inte hålla regelbunden träning så ger upp på skiten
Citera
2025-07-08, 20:01
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Ja

Klarar 15 st sist jag försökte brukade göra 10x5 sett med lite vila och vatten emellan

Men som jag nämnde ovan kan inte hålla regelbunden träning så ger upp på skiten

Gör 5 per dag och lova dig själv att du gör det under ett år.

Komplettera med mer en gång i veckan.
Citera
2025-07-08, 20:06
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yver
Är all raffinerad olja, även olivolja, dåligt? Förutom havregryn, vad mer för raffinerad mat är bra?

Olivolja ska vara kallpressad (extra virgin) för att innehålla de supernyttiga polyfenolerna. Varmpressad (raffinerad) är inte farligt på nåt sätt, men saknar de nyttiga näringsämnen som inte tål värme.

Raffinerad mat som ändå är nyttig är typ yoghurt och livsmedel som är vitaminberikade eller med tillsatta fibrer, betaglukaner, växtsteroler o.s.v.
Citera
2025-07-08, 20:07
Medlem
neomunaas avatar
Magnesium och KSM-66.
Citera
2025-07-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Gör 5 per dag och lova dig själv att du gör det under ett år.

Komplettera med mer en gång i veckan.
Har försökt med sån metod varar ett par månader sen så glömmer jag skiten när jag känner mig tillfredsställd i kroppen

Exempelvis inte stel eller ont i ryggen

Jag tror jag behöver någon som sparkar en i röven ibland om du förstår vad jag menar svårt att motivera mig själv för träning

När jag tänker efter grundskolan så var gympa obligatoriskt, gymnasiet likaså sen universitet så finns det ingenting där som tvingar en likadant vid jobb och framåt i livet

Tragiskt men det är sanningen
Citera
2025-07-08, 20:09
Bannlyst
Citat:
Olivolja ska vara kallpressad (extra virgin) för att innehålla de supernyttiga polyfenolerna. Varmpressad (raffinerad) är inte farligt på nåt sätt, men saknar de nyttiga näringsämnen som inte tål värme.

Raffinerad mat som ändå är nyttig är typ yoghurt och livsmedel som är vitaminberikade eller med tillsatta fibrer, betaglukaner, växtsteroler o.s.v.

Ok, jag köpte en burk vitlök marinerad i chiliolja av märket Garant. Såg att själva vitlöken är från Kina, och efter allt jag hört om amerikansk canola oil blev jag rädd och vågade inte fortsätta äta.
Tror du jag överreagerar?
Citera
2025-07-08, 20:10
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Havregryn är bara en massa onödiga kolhydrater. Jo nog är det bättre än vitt bröd. Men riktiga män äter kött och grönsaker.

Långsamma kolhydrater som havregryn, fullkorn och fibrer är viktigt och cancerskyddande. "Riktiga män" som överäter rött kött med mättat fett får ofta hjärtinfarkt och dör i förtid, så det är inget att eftersträva direkt.
Citera
2025-07-08, 20:12
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yver
Ok, jag köpte en burk vitlök marinerad i chiliolja av märket Garant. Såg att själva vitlöken är från Kina, och efter allt jag hört om amerikansk canola oil blev jag rädd och vågade inte fortsätta äta. Tror du jag överreagerar?

Ja, men du behöver ju inte dricka oljan. Låt vitlöken droppa av bara.
Citera
2025-07-08, 20:12
Medlem
Citat:
Långsamma kolhydrater som havregryn, fullkorn och fibrer är viktigt och cancerskyddande. "Riktiga män" som överäter rött kött med mättat fett får ofta hjärtinfarkt och dör i förtid, så det är inget att eftersträva direkt.
Låter rätt så tråkigt och dyrt att bara äta kött med

Grekisk sallad måste finnas i mitt liv
Citera
2025-07-08, 20:13
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Låter rätt så tråkigt och dyrt att bara äta kött med

Grekisk sallad måste finnas i mitt liv

Ja, klassisk medelhavskost har visat sig vara det bästa om man vill leva ett långt och friskt liv!
Citera
2025-07-08, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ja, men du behöver ju inte dricka oljan. Låt vitlöken droppa av bara.

Menar du att oljan egentligen är ofarlig, men att jag kan låta vitlöken droppa av bara, om det känns bättre så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in