2025-07-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Men det var ett gåvobrev inblandat i köpet, jag är så fantastiskt dåligt insatt i detta, har ärligt ingen koll alls, så tacksam för alla svar.

Menar du att dina föräldrar gav dig huset och att det inte finns nån dokumentation att du gett dem 300k?
Citera
2025-07-08, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Menar du att dina föräldrar gav dig huset och att det inte finns nån dokumentation att du gett dem 300k?
Jag har papper på det som jag ska leta upp återkommer.
Citera
2025-07-08, 20:05
Medlem
Citat:
Detta är intressant har du mer info om detta så jag kan söka vidare? Eller en bra länk?

https://www.bjornlunden.se/skatt/g%C3%A5va-av-fastighet--undvik-skatt__445
Citera
2025-07-08, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Lysande tack så mycket!
Citera
2025-07-08, 20:08
Medlem
Du får dra av värdehöjande åtgärder, så om du gjort några renoveringar senaste fem åren eller ändringar som höjt värdet så kan du dra av.
Tex du köpte huset för 300kkr, för 12 år sedan så byggde du till ett uterum för 150kkr. För 4 år sedan bytte du ut plastmatte badrummet med duschkabin mot ett kaklat badrum med dusch för 200kkr.
Du kan sälja huset för 650kkr utan att behöva betal skatt
Citera
2025-07-08, 20:30
Medlem
Citat:
Om jag skriver över mitt hus till en bekant för en köpesumma, kan jag då blir beskattad för det?

Går det att lösa på annat sätt, vill lösa detta med bästa marginaler för mig själv givetvis.

Vill inte involvera mäklare och skit, vad är min bästa lösning? Vill poängtera att jag är i ett jävligt jobbigt läge nu.

Man kan inte sälja hur billigt som helst för det är genomskinligt men att ta tomtvärdet + lite till kan man komma undan med..
Citera
2025-07-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm

Men TS föräldrars inköpspris ska väl också räknas in på något sätt?
Citera
2025-07-08, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nickeanderson
Du får dra av värdehöjande åtgärder, så om du gjort några renoveringar senaste fem åren eller ändringar som höjt värdet så kan du dra av.
Tex du köpte huset för 300kkr, för 12 år sedan så byggde du till ett uterum för 150kkr. För 4 år sedan bytte du ut plastmatte badrummet med duschkabin mot ett kaklat badrum med dusch för 200kkr.
Du kan sälja huset för 650kkr utan att behöva betal skatt
Intressant tack
Citera
2025-07-08, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Man kan inte sälja hur billigt som helst för det är genomskinligt men att ta tomtvärdet + lite till kan man komma undan med..
Bra info, ska kollas upp.
Citera
2025-07-08, 21:04
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid

Man kan faktiskt sälja hur billigt som helst. Det finns ju ingen s k uttagsbeskattning i inkomstslaget kapital. Däremot kan man inte få avdrag för en förlust som inte är verklig.

Inget hindrar alltså att ts kanske har köpt huset för 300 och säljer det för 300, dvs det blir ingen skatt. Kompisen lär bli glad dock, som får köpa ett hus värt 800 för bara 300.

Kanske inte riktigt vad ts är ute efter?

Ett gott råd: ta reda på om överlåtelsen från föräldrarna var en gåva mot viss ersättning eller ett köp, så kan vi komma vidare sedan.

Om det var en gåva så måste du också ta reda på vad föräldrarna en gång köpte huset för.
Citera
2025-07-08, 22:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Har aldrig sålt något hus och är ännu bara inne i tanke stadium. Vill minimera alla förluster.

Men inser att jag redan i TS gjorde en tankevurpa 😒😒

Edit: Det jag försöker få fram är väl skulle det gå att lösa detta "svart" mao jag får ut mina pengar huset bara skrivs över, och ingen skatt att betala
En viktig sak vid husköp är att om det inte går rätt till blir köpet ogiltig.
Citera
2025-07-08, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Man kan faktiskt sälja hur billigt som helst. Det finns ju ingen s k uttagsbeskattning i inkomstslaget kapital. Däremot kan man inte få avdrag för en förlust som inte är verklig.

Inget hindrar alltså att ts kanske har köpt huset för 300 och säljer det för 300, dvs det blir ingen skatt. Kompisen lär bli glad dock, som får köpa ett hus värt 800 för bara 300.

Kanske inte riktigt vad ts är ute efter?

Ett gott råd: ta reda på om överlåtelsen från föräldrarna var en gåva mot viss ersättning eller ett köp, så kan vi komma vidare sedan.

Om det var en gåva så måste du också ta reda på vad föräldrarna en gång köpte huset för.
Det var en gåva mot ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in