2025-07-08, 18:19
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Har aldrig sålt något hus och är ännu bara inne i tanke stadium. Vill minimera alla förluster.

Men inser att jag redan i TS gjorde en tankevurpa 😒😒

Edit: Det jag försöker få fram är väl skulle det gå att lösa detta "svart" mao jag får ut mina pengar huset bara skrivs över, och ingen skatt att betala
Nej du kommer inte kunna skriva över ditt hus på din vän och han för över pengar utan att du betalar skatt på vinsten. Lägg ner det bara…
Citera
2025-07-08, 18:19
Medlem
Citat:
Har aldrig sålt något hus och är ännu bara inne i tanke stadium. Vill minimera alla förluster.

Men inser att jag redan i TS gjorde en tankevurpa 😒😒

Edit: Det jag försöker få fram är väl skulle det gå att lösa detta "svart" mao jag får ut mina pengar huset bara skrivs över, och ingen skatt att betala
Det största problemet är att din kompis kommer få betala din skatt när han säljer huset vidare i sin tur. Om du är ok med det kan du gå vidare med nästa problem.
Citera
2025-07-08, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Nej du kommer inte kunna skriva över ditt hus på din vän och han för över pengar utan att du betalar skatt på vinsten. Lägg ner det bara…
Ok, tack för svaret då vet jag
Citera
2025-07-08, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Det största problemet är att din kompis kommer få betala din skatt när han säljer huset vidare i sin tur. Om du är ok med det kan du gå vidare med nästa problem.
Ok, tack för svaret då vet jag
Citera
2025-07-08, 18:30
Medlem
Vad köpte du huset för?
Citera
2025-07-08, 18:38
Medlem
Citat:
Jag har ett hus som var värt 1,2 miljoner, men det har sjunkit pga diverse fel, kan tänka mig 800 000 pga läge och tomt. Jag vill ta mig ur detta utan att förlora pengar, jag vet att jag kan skriva över huset på denna personen, men säg hur ska han kunna föra över dessa pengar till mig utan att det red flaggar hos bank?

Gåva är det enda rätta
Citera
2025-07-08, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Vad köpte du huset för?
har inte pappret just nu men köpte det av mina föräldrar för 300 000 om jag inte minns fel
Citera
2025-07-08, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Gåva är det enda rätta
Detta är intressant har du mer info om detta så jag kan söka vidare? Eller en bra länk?
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-07-08 kl. 18:50.
Citera
2025-07-08, 18:58
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Detta är intressant har du mer info om detta så jag kan söka vidare? Eller en bra länk?
Det kommer inte fungera lägg ner. Ger du bort huset till han och sen ger han dig pengar som en gåva blir det ändå som en husförsäljning och ska skattas. Alternativet är att du säljer det för ett lägre pris men då får han istället betala din skatt vilket han inte är sugen på. En grå zon alltså du kommer inte ”få 800.000kr skattefritt” hur du än gör
Citera
2025-07-08, 18:59
Medlem
Citat:
har inte pappret just nu men köpte det av mina föräldrar för 300 000 om jag inte minns fel

Då kommer du ju inte undan vinstskatten.

Mitt tips är att hyra ut på vecko- eller helgbasis eller skaffa en inneboende, det kommer påverka ditt bostadsbidrag dock.
Citera
2025-07-08, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det kommer inte fungera lägg ner. Ger du bort huset till han och sen ger han dig pengar som en gåva blir det ändå som en husförsäljning och ska skattas. Alternativet är att du säljer det för ett lägre pris men då får han istället betala din skatt vilket han inte är sugen på. En grå zon alltså du kommer inte ”få 800.000kr skattefritt” hur du än gör
Ok, vill bara få fram bästa möjliga scenario
Citera
2025-07-08, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Då kommer du ju inte undan vinstskatten.

Mitt tips är att hyra ut på vecko- eller helgbasis eller skaffa en inneboende, det kommer påverka ditt bostadsbidrag dock.
Men det var ett gåvobrev inblandat i köpet, jag är så fantastiskt dåligt insatt i detta, har ärligt ingen koll alls, så tacksam för alla svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in