2025-07-08, 01:59
Avslutad
Om jag skriver över mitt hus till en bekant för en köpesumma, kan jag då blir beskattad för det?

Går det att lösa på annat sätt, vill lösa detta med bästa marginaler för mig själv givetvis.

Vill inte involvera mäklare och skit, vad är min bästa lösning? Vill poängtera att jag är i ett jävligt jobbigt läge nu.
Citera
2025-07-08, 02:05
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Om jag skriver över mitt hus till en bekant för en köpesumma, kan jag då blir beskattad för det?

Går det att lösa på annat sätt, vill lösa detta med bästa marginaler för mig själv givetvis.

Vill inte involvera mäklare och skit, vad är min bästa lösning? Vill poängtera att jag är i ett jävligt jobbigt läge nu.
Du får betala skatt på mellanskillnaden.
Jag förstår inte problemet?
menar du att du har ett hus som är värt 4 mille som du säljer till en kompis för tre mille - det du köpte det för eller det du har lån på idag?
Åsså får du 400.000 svart också som Kronofogden inte får kännedom om?
Citera
2025-07-08, 02:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du får betala skatt på mellanskillnaden.
Jag förstår inte problemet?
menar du att du har ett hus som är värt 4 mille som du säljer till en kompis för tre mille - det du köpte det för eller det du har lån på idag?
Åsså får du 400.000 svart också som Kronofogden inte får kännedom om?
Jag har ett hus som var värt 1,2 miljoner, men det har sjunkit pga diverse fel, kan tänka mig 800 000 pga läge och tomt. Jag vill ta mig ur detta utan att förlora pengar, jag vet att jag kan skriva över huset på denna personen, men säg hur ska han kunna föra över dessa pengar till mig utan att det red flaggar hos bank?
Citera
2025-07-08, 06:45
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag har ett hus som var värt 1,2 miljoner, men det har sjunkit pga diverse fel, kan tänka mig 800 000 pga läge och tomt. Jag vill ta mig ur detta utan att förlora pengar, jag vet att jag kan skriva över huset på denna personen, men säg hur ska han kunna föra över dessa pengar till mig utan att det red flaggar hos bank?

Vad huset är värt är oviktigt i skattesynpunkt. Vad som spelar roll är hur mycket du köpte det för. Om du har arvet det så är det den ursprungliga inköpskostnaden som räknas. Sen kan du inte få 800000 utan att en bank kommer att behöva bevis på var pengarna kommer ifrån.
Citera
2025-07-08, 08:49
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Personen du känner är väl knappast sugen på att köpa huset för underpris och sedan betala dig vid sidan av.

Innebär ju att det blir han som åker på massa extra skatt den dagen han säljer. Förstår inte ditt upplägg riktigt men tolkar det som att det är detta du vill försöka med.
Citera
2025-07-08, 11:26
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Känns som du behöver ta in ett proffs för värdering här. Varför skulle din bekant vilja köpa huset för 1.2 om den rasat i värde?
Citera
2025-07-08, 12:47
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Ska inte ditt ex ha halva summan?
Citera
2025-07-08, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Känns som du behöver ta in ett proffs för värdering här. Varför skulle din bekant vilja köpa huset för 1.2 om den rasat i värde?
Nej han får köpa det för 800 000kr
Citera
2025-07-08, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ska inte ditt ex ha halva summan?
Hon är utköpt sedan länge sedan
Citera
2025-07-08, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Sen kan du inte få 800000 utan att en bank kommer att behöva bevis på var pengarna kommer ifrån.
Tack misstänkte det..
Citera
2025-07-08, 17:50
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Nej han får köpa det för 800 000kr
Förklara problemet då???
Citera
2025-07-08, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Förklara problemet då???
Har aldrig sålt något hus och är ännu bara inne i tanke stadium. Vill minimera alla förluster.

Men inser att jag redan i TS gjorde en tankevurpa 😒😒

Edit: Det jag försöker få fram är väl skulle det gå att lösa detta "svart" mao jag får ut mina pengar huset bara skrivs över, och ingen skatt att betala
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-07-08 kl. 18:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in