2025-07-08, 13:33
  #5617
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Rätten har accepterat Transportstyrelsens resonemang. Domen gäller, helt korrekt. Vi vet inte vilka källor Transportstyrelsen åberopat. Återigen, en dom är en sammanfattning, den har inte med exakt allt som sägs eller visas upp. Och återigen, det finns inget cirkelresonemang. Det är du som spekulerar kring att domstolen inte granskat källor och varit okritiska, DETTA är ren spekulation.
Allt som är av betydelse för domen ska vara med. Vet du inte det? Dessutom vet vi ju från det senare PM TSG 2023-4745 vilka källor Transportstyrelsen använt sig av. Har du fortfarande inte förstått det?
2025-07-08, 13:36
  #5618
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Allt som är av betydelse för domen ska vara med. Vet du inte det? Dessutom vet vi ju från det senare PM TSG 2023-4745 vilka källor Transportstyrelsen använt sig av. Har du fortfarande inte förstått det?

PM är totalt irrelevant här, det nämns inte i denna dom, inte i senast domen i Kammarrätten och inte heller i Linns dom från förvaltningsdomstolen.
2025-07-08, 13:41
  #5619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vilket som jag tidigare nämnt är det absolut vanligaste utfallet inom förvaltningsrätt när privatpersoner står mot myndigheter. Hemförsäkringen täcker normalt inte kostnader för att processa förvaltningsrättsligt och få normala svenskar har råd med ett juridiskt biträde. När rätten saknar egen expertkunskap utgår de i de flesta fall från att myndigheten helt enkelt har rätt. Det är ytterst ovanligt att de tar in egen expertis som i det nyligen uppmärksammade fallet.
Precis så är det
Ska man ha juridisk hjälp så kostar det
Man får ingen hjälp av hemförsäkringen
TS gör som försäkringskassan överklagar allt som går emot dom
2025-07-08, 13:41
  #5620
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
PM är totalt irrelevant här, det nämns inte i denna dom, inte i senast domen i Kammarrätten och inte heller i Linns dom från förvaltningsdomstolen.
Du verkar ju helt förvirrad nu. Jag skrev att källorna för Transportstyrelsens ”praxis” framgår av det dokument som beskriver denna ”praxis”.
2025-07-08, 13:42
  #5621
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Hur kan du det, var du på plats i domstolen?

Och om det du säger stämmer, att allt väsentligt för utfallet tas upp i domen, då kvarstår ju heller inga frågetecken kring Transportstyrelsens fakta, per definition.
I ett domslut tar man med det som är avgörande för domen. Det som är ovidkommande lämnas därhän eller kommenteras som just ovidkommande. Vill du diskutera så bör du ha basal kunskap i det du diskuterar.

Det som kvarstår är rundgången, TS påstår. -> FR alternativt KR saknar egen kunskap. -> Privatpersonen saknar medel att ta fram annat underlag. -> FR/KR tar det TS påstår som en sanning. -> TS har rätt eftersom TS har "rätt".

En uppenbar rundgång för alla som inte har en hink över huvudet.
2025-07-08, 13:49
  #5622
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Precis så är det
Ska man ha juridisk hjälp så kostar det
Man får ingen hjälp av hemförsäkringen
TS gör som försäkringskassan överklagar allt som går emot dom
Så gör nog de flesta myndigheter. De verka dessutom ha lättare att få PT i KR och HF än vad privatpersoner har. En privatperson klarar knappast av att få PT utan juridisk- och sak-expertis som betalas ur egen ficka.
2025-07-08, 14:43
  #5623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kan kortas ner till om du inte har körkort har du blivit utsatt för ett test som du inte ska beröras av.

Kan även kortas ner till att en läkare får göra som man vill o ta vilka tester man vill, har man inte körkort ska man inte heller bli testad, men läkaren kan inte urskilja vem som har körkort eller inte, skulle man få frågan hade man givetvis reagerat på vad testet kan innebära.

Återigen, en läkare tar inte ett PEth test i syfte att anmäla patienten till transportstyrelsen. Syftet med provtagningen är att hjälpa patienten med sina hälsoproblem.
2025-07-08, 15:40
  #5624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Återigen, en läkare tar inte ett PEth test i syfte att anmäla patienten till transportstyrelsen. Syftet med provtagningen är att hjälpa patienten med sina hälsoproblem.

Och så försvinner körkortet som en konsekvens av att man besökte läkaren...
2025-07-08, 16:29
  #5625
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du verkar ju helt förvirrad nu. Jag skrev att källorna för Transportstyrelsens ”praxis” framgår av det dokument som beskriver denna ”praxis”.

I så fall är det ju du själv som för ett cirkelresonemang, det förs inte i rätten.
2025-07-08, 16:29
  #5626
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrsked
Och så försvinner körkortet som en konsekvens av att man besökte läkaren...

Nej, om så sker beror det på det egna drickandet. Är man olämplig för att man dricker för mycket är man ju knappast lämplig bara för att man ännu inte har gått till läkaren.
2025-07-08, 16:46
  #5627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Nej, om så sker beror det på det egna drickandet. Är man olämplig för att man dricker för mycket är man ju knappast lämplig bara för att man ännu inte har gått till läkaren.
De skulle kunna vara så, men de är fortfarande så att om man inte går till läkaren så har man körkortet kvar. Sen är ju detta upp till var och en att bestämma.
2025-07-08, 16:55
  #5628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Återigen, en läkare tar inte ett PEth test i syfte att anmäla patienten till transportstyrelsen. Syftet med provtagningen är att hjälpa patienten med sina hälsoproblem.
Uppenbart brukar läkaren anmäla utan patientens vetskap, uppenbart hänt 40 ggr förra året, att bara skicka in en anmälan utan att patient ens vet om att hen har peth testas kan inte ses som en hjälp precis. det kan bara ses som en anmälan.

Som jag själv berätta tidigt i tråden att jag aldrig uppger vart skadan uppstått, enbart hemma. läkare brukar bli förbannad över svaret, men dom ska inte agera domare heller, då dessa sakna juridisk kunskap.
Samma anledning, läkaren har anmälningsplikt till arbetsmiljöverket, förutom skadan ska man även få arbetsstopp tills arbetsmiljö snubben gjort sin utredning hur skadan kunde uppstå.

Syftet blir o straffa så personen, man anser personen gjort fel som kunnat skada sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in