Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-08, 13:07
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...i-halleforsnas

Jaha då har den svenska biltrafiken skördat ytterligare ett offer. Nån som vet mer ?
Citera
2025-07-08, 13:07
Moderator
Jultrollets avatar
Några citat ur artikeln i trådstarten:

Citat:
En cyklist har avlidit efter att ha blivit påkörd av en bil i Hälleforsnäs i Flens kommun på tisdagsförmiddagen.

Olyckan inträffade strax söder om Hälleforsnäs, på länsväg 686.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...i-halleforsnas

Rubriken förtydligad med vad som hänt och har fått datum för händelsen.
Tidigare rubrik: Ytterligare en nedmejad död cyklist Hälleforsnäs

/Moderator
Citera
2025-07-08, 13:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag åkte upp till Umeå för några veckor sen och var nog tvungen att väja för minst tre cyklister på 2+1 vägar. Även om det är lagligt så vette fan om det är så smart. Har inte full koll på om vissa delar dessutom räknas som motortrafikled och då är det inte lagligt men som sagt, inte full koll på hur det var där jag väjde för cyklisterna.

Så att det blir några påkörda varje år på våra landsvägar och större vägar är tyvärr inte så konstigt.

Nu har jag ingen aning om hur just denna väg utanför Hälleforsnäs ser ut eller hur olyckan gått till men att cykla på större vägar är tyvärr förenat med livsfara idag.
Citera
2025-07-08, 13:23
Medlem
Moobs avatar
Gissar att bilföraren fipplade med mobilen.
Citera
2025-07-08, 13:24
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag åkte upp till Umeå för några veckor sen och var nog tvungen att väja för minst tre cyklister på 2+1 vägar. Även om det är lagligt så vette fan om det är så smart. Har inte full koll på om vissa delar dessutom räknas som motortrafikled och då är det inte lagligt men som sagt, inte full koll på hur det var där jag väjde för cyklisterna.

Så att det blir några påkörda varje år på våra landsvägar och större vägar är tyvärr inte så konstigt.

Nu har jag ingen aning om hur just denna väg utanför Hälleforsnäs ser ut eller hur olyckan gått till men att cykla på större vägar är tyvärr förenat med livsfara idag.
Nej det är inte så konstigt eftersom bilförare är så ouppmärksamma av sig och gör annat än att köra och ha koll på omgivningen.
Citera
2025-07-08, 13:29
Medlem
franges avatar
Vad hade cykeln på bilväg att göra?
Citera
2025-07-08, 13:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Nej det är inte så konstigt eftersom bilförare är så ouppmärksamma av sig och gör annat än att köra och ha koll på omgivningen.

Absolut, det ska också läggas till som en risk. Det är musik som ska ändras, värmen ska skiftas, någon ringer, ett sms kommer osv.

Man förlitar sig väldigt mycket på tekniken i bilen men den är absolut inte någon 100% perfekt lösning (därför jag inte heller tror på självkörande bilar) till alla situationer.
Citera
2025-07-08, 13:51
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Jag bor ett par mil därifrån och vart där X antal ggr. Hur detta kunnat ske är för mig en gåta då det inte är tal om några hastigheter in och ut från samhället.
Citera
2025-07-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Jag bor ett par mil därifrån och vart där X antal ggr. Hur detta kunnat ske är för mig en gåta då det inte är tal om några hastigheter in och ut från samhället.

Ge dig ut på cykel , rullskidor eller promenad utmed landsvägarna så ändrar du snart uppfattning. Omkörningar i kurvor med dold sikt och uppförsbackar och en del vill skrämmas och blåser förbi med 30 cm marginal. Och glöm inte ett nylle fastklistrat i mobilen.
Citera
2025-07-08, 14:22
Medlem
Bilden på Ekuriren.se's förstasida (låst artikel) stämmer med denna plats.
https://maps.app.goo.gl/Vm7KiFayNrcqrMy66
Citera
2025-07-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad hade cykeln på bilväg att göra?

Finns inget som heter "bilväg". Finns motorväg och motortrafikled, där är (bland annat) cyklar inte tillåtna. Är det inte en sådan så får man (generellt sett) cykla.

Kan ändå tycka att 2-1-vägar (som det talas om här, så utgår från att det handlar om en sådan) inte är så cykelvänliga, men tyvärr så saknas många gånger realistiska alternativ....
Citera
2025-07-08, 14:25
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
https://www.ekuriren.se/lokalt/flen

Här finns en bild, men vet inte om den är från platsen eller inte. Är inte så bekant med området och hittar inte platsen på Google Maps. Är det rätt plats är det möjligt att in/utfarten till/från badplatsen har något med saken att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in