Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Då ser jag med spänning fram emot att du förklarar hur man väljer deltagare till den typen av studie och hur många deltagare man ska ha!
Baserat på vad du i tidigare inlägg skrivit så förstår jag att du är totalt okunnig rörande allt vad vetenskap , statistik och matematik heter , troligen var du också frånvarande under biologilektionerna.
Vad gäller urval till undersökningen bör man givetvis välja bland kvinnor som anmält en våldtäkt.
Det borde till och med du begripa .
När det gäller antalet blir det lite svårare , du och
Jenny9 har ju , när det passat er , försökt vrida diskussionen att ibland gälla hela världen , ibland bara Sverige .
Du måste ju definiera vilka ramar som gäller för undersökningen .
Är vi ute efter ett allmängiltigt resultat för hela mänskligheten eller söker vi efter beteendet hos en liten grupp ??
Ska vi närma oss hypotesen om "frysreaktion" med någon som helst vetenskaplig trovärdighet krävs dessutom att man tittar flera år tillbaka för att minska risken för påverkan av dagens woke-religiösa rättsväsende .
Detta leder till att en stor mängd människor hamnar i urvalsgruppen , vilket per automatik ger att deltagarna måste vara många för att undersökningen ska vara rättvisande nog att klara en granskning .
Jag förstår att detta verkar besvärligt om man kommer från ett fakultet där man tycker att det är helt OK ur vetenskaplig synvinkel att först bestämma resultatet av undersökningen för att sedan sortera bort alla svar som inte följer det önskade utfallet men det är så här man gör utanför filterbubblor och "safe-spaces"
Jag kan rekommendera SCB:s hemsida om du vill se hur ni skulle ha gjort , de beskriver det hela på ett betydligt mer pedagogiskt sätt än vad jag är kapabel till , jag är tekniker och inte småskollärare .
https://www.scb.se/dokumentation/statistikguiden/undersokning-och-urval/att-valja-metod-och-intervjupersoner/
Citat:
Ett sätt att göra urvalet är att utgå från ett register.
Två saker är viktiga: alla som skulle kunna vara med i undersökningen ska finnas i registret och tillräckligt många personer ska vara med i urvalet.
Vad gäller antalet deltagare finns det formler för detta men eftersom du troligen inte är kapabel att förstå dessa har jag sökt upp en tabell :
Citat:
Välja en minsta provgruppsstorlek för en enkätundersökning
Vill du få en snabb uppskattning av hur många personer som behöver delta i enkäten? Den här tabellen hjälper dig att fatta rätt beslut. Det enda du behöver är antalet personer i målpopulationen och önskad felmarginal (3–10 %).
Population ±3 % ±5 % ±10 %
500 345 220 80
1 000 525 285 90
3 000 810 350 100
5 000 910 370 100
10,000 1 000 385 100
100,000 1 100 400 100
1 000 000 1 100 400 100
10 000 000 1 100 400 100
*Procentsatserna motsvarar en felmarginal på 3 %, 5 % och 10 %
Om du till exempel gör en medicinsk undersökning kanske du håller dig till en lägre felmarginal, som 3 %.
https://sv.surveymonkey.com/mp/sample-size/
Om vi nu ska hålla oss inom landets gränser och det senaste året för att begränsa provgruppens storlek ger 10167 anmälda våldtäkter en provgrupp på ca 1000 personer .
Sedan måste dessutom en tillräckligt stor andel av dessa 1000 personer bekräfta din hypotes för att du från undersökningen skall kunna dra slutsatsen att din teori är riktig .
Nu förstår du kanske varför ett urval av 15 personer , utspridda över flera år , inte bevisar speciellt mycket .