2025-07-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Dom lär knappst gå i graven då dom är störst i Norra Europa och är en klass för sig utan konkurrens .

No shit! En klass för sig, onekligen!
Nej, seriösa tivolin skulle väl vara för dyra att bedriva.... Därför får ärthjärnor som dessa rulla vidare.

Inväntar nästa dödsolycka.
Citera
2025-07-05, 18:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Sant. Mycket glädje bidrar dom med. Särskilt fattiga barnfamiljer som inte har råd gå på Liseberg är glada att dom finns.

Glada över att ungen blir skadad eller dör? Men det kanske ses som en bonus av tivolit? Spänning in i döden.
Citera
2025-07-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Glada över att ungen blir skadad eller dör? Men det kanske ses som en bonus av tivolit? Spänning in i döden.

Dog det inte en massa ungar på Gröna Lund häromåret? Det är aldrig riskfritt att åka karuseller. Spänningen är lite av charmen.
Citera
2025-07-06, 04:22
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Dog det inte en massa ungar på Gröna Lund häromåret? Det är aldrig riskfritt att åka karuseller. Spänningen är lite av charmen.

"Massa" Känns som du har ett egenintresse i att få Axels Tivoli att framstå i god dager. Få föräldrar anser nog att det är spännande att få sina barn dödade och skadade.
Citera
2025-07-06, 15:58
På 90-talet minns jag det som att det jobbade en del barn där? Obs, jag är inte 100% så ska inte förtala.
Men som barn vet jag att jag tänkte: Oj, varför jobbar den där 12-åringen där, han är ju lika gammal som jag? ^^
Citera
2025-07-06, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
På 90-talet minns jag det som att det jobbade en del barn där? Obs, jag är inte 100% så ska inte förtala.
Men som barn vet jag att jag tänkte: Oj, varför jobbar den där 12-åringen där, han är ju lika gammal som jag? ^^
De var inte svenskar?

För övrigt kan TS inte stämma. Karuseller går på automatik, de kan ju också köras i manuellt läge men det är inte så att någon orkar hålla in en knapp i över 2 min.
Citera
2025-07-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
"Massa" Känns som du har ett egenintresse i att få Axels Tivoli att framstå i god dager. Få föräldrar anser nog att det är spännande att få sina barn dödade och skadade.

Det är inte föräldrarna som står och tittar på som skall tycka det är spännande, utan de som åker de högkvalitativa och rimligt prissatta attraktionerna! Och återigen, du anklagar utan grund Axels tivoli för att vara farligt, när det ju är på Gröna Lund barnen dör.
Citera
2025-07-06, 22:38
Bannlyst
Citat:
Det är inte föräldrarna som står och tittar på som skall tycka det är spännande, utan de som åker de högkvalitativa och rimligt prissatta attraktionerna! Och återigen, du anklagar utan grund Axels tivoli för att vara farligt, när det ju är på Gröna Lund barnen dör.
Det är inget barn som har dött där. Tre vuxna föll ur, varav en dog.
Citera
2025-07-07, 09:15
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84

Är det i lotteristånden du syftar på? Isåfall beror det på att det är/var lokala föreningar som skötte dom förr. Inget konstigt med det iså fall. Jag har själv stått i lotteribodar som minderårig på flera marknader/festivaler när jag var ung. Ansvaret är hos den lokala förenngen.
Citera
2025-07-07, 09:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Hur många olyckor har vi sett på Gröna Lund? Och hur många har vi sett på Axels Tivoli?
Citera
2025-07-07, 20:03
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Barnkarusell kördes i diket – används nu på festival i Boden

Efter en kollision med en lyktstolpe hamnade två av Axels tivolis barnkaruseller i diket på E4 utanför Härnösand.

Några dagar senare står samma karuseller på en festival i Boden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...odenfestivalen
Citera
2025-07-07, 20:08
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
När Axels tivoli var i Västerås på Cityfestivalen fick SVT indikationer om att det fanns problem med personalens säkerhet

I videomaterialet syns flera säkerhetsbrister, bland annat personer som arbetar på hög höj utan fallskydd eller sele, något som man måste ha enligt lag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...pulara-tivolit

Citat:
”Oacceptabel” säkerhet för arbetare på tivoli

Byggnads ordförande i Mälardalen är kritisk till den bristande säkerheten för arbetarna på runtresande Axels tivoli. Det oskyddade arbetet på hög höjd är riskfyllt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...nligt-byggnads

"runtresande" - media slår verkligen knut på sig själva för att inte kalla en spade för en spade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in