• 1
  • 2
2025-07-06, 07:16
Medlem
Så fort man andas kostar det. Parkeringsböter är orimligt höga. Jag betalar ex parkering för 150 kr i mån och hade lånat en annan bil. Bytt regnr vid månadsskiftet men det nollställdes vid månadsskiftet och direkt fick jag böter på 500 kr.

Jag bara menar att det är då lätt att få utgifter som är lite större hipp som happ. Alla tjänster är dyra.

Sen har man inte råd att njuta av livet. Min dröm är ex att jag och barnen kan ta en fika eller take away varje dag men det är ju lätt hänt 300 kr per dag. Det blir 9300 kr i månaden… på fikor och nöjen/extra mat.

Lägg till att luncha ute på jobbet 20x150 dvs 3000 kr per månad..

Jag har ett bra yrke, jurist. Men tycker ovan är för dyrt. Lever så snålt jag kan och reser hellre utomlands.

Jag bara hatar att det känns som att det kostar att ens andas i detta landet. Jag vet inte om ni minns men så var det inte 10 år sedan. För tio år sedan hade jag en lägre lön men den räckte till vardagslyx. Nu lever jag fattigt. Att resa utomlands har också blivit dyrare.. livet tråkigare. Men såhär är det inte i alla länder.
Citera
2025-07-06, 07:26
Medlem
Tycker du parkering för 150:- per månad är dyrt? Böterna har du ju själv sett till att få.

Och i vilken fantasi lever du, där man äter take-away eller fikar med barnen varje dag? Kan du inte laga mat?

Jo, det är likadant i alla länder.

Och nån slags jurist lär du inte vara, om du lever på existensminimum:

"Jag som svensk lever på existensminimum medan de får mer än mig i bidrag. Jag ligger precis på gränsen att jag inte får försörjningsstöd. Detta landet hjälper inte sina egna."
Senast redigerad av PatricHbg 2025-07-06 kl. 07:29.
Citera
2025-07-06, 07:28
Medlem
Deadmantalkings avatar
Flytta utomlands kanske vore ett alternativ då? Så kan du ju spara ihop så du har råd och hälsa på Sverige och lyxa till det en vecka.
Citera
2025-07-06, 07:33
Medlem
Jurist är du i alla fall inte!

Inte klok är du heller, om du vill ha fika och takeaway varje dag SAMT luncha ute på jobbet.

Din TS är således såväl överdriven som en aning idiotisk, men i övrigt har du rätt, allt har blivit dyrare o h våra löneförhöjningar har inte alls varit ifatt.
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Så fort man andas kostar det. Parkeringsböter är orimligt höga. Jag betalar ex parkering för 150 kr i mån och hade lånat en annan bil. Bytt regnr vid månadsskiftet men det nollställdes vid månadsskiftet och direkt fick jag böter på 500 kr.

Jag bara menar att det är då lätt att få utgifter som är lite större hipp som happ. Alla tjänster är dyra.

Sen har man inte råd att njuta av livet. Min dröm är ex att jag och barnen kan ta en fika eller take away varje dag men det är ju lätt hänt 300 kr per dag. Det blir 9300 kr i månaden… på fikor och nöjen/extra mat.

Lägg till att luncha ute på jobbet 20x150 dvs 3000 kr per månad..

Jag har ett bra yrke, jurist. Men tycker ovan är för dyrt. Lever så snålt jag kan och reser hellre utomlands.

Jag bara hatar att det känns som att det kostar att ens andas i detta landet. Jag vet inte om ni minns men så var det inte 10 år sedan. För tio år sedan hade jag en lägre lön men den räckte till vardagslyx. Nu lever jag fattigt. Att resa utomlands har också blivit dyrare.. livet tråkigare. Men såhär är det inte i alla länder.
Citera
2025-07-06, 07:42
Medlem
SnutteFia03s avatar
Fika och take away varje dag? Det är inte bara överdrivet utan det är ju självklart att det blir dyrt? Laga mat och baka bullar tillsammans med barnen istället. Det blir mycket billigare och sedan har ni erat fika och eran mat.

Parkeringen på 150 kronor är som andra redan påpekat väldigt billig, se till att inte slarva så slipper du massa böter också.
Citera
2025-07-06, 07:43
Medlem
sebastian66s avatar
Det känns som att det är en svensk gnälltråd. Du verkar ha bra ekonomi.
Finns det något land där du inte kan klaga på att allting är för dyrt?
Det handlar ju lite grann om det levnadstandard eller hur.
Varför gör du inte matlådor som du kan göra för 40 spänn om dagen.
Finns det verkligen folk som tar ut barnen på take away varje dag för 9300 spänn i månaden?
Du kan lätt spara in 12.000 om du vill. Då har du ett väldigt bra liv och inte behöver gnälla överhuvudtaget.
Varför gör du ingen mat till barnen och hitta på något annorlunda.
Vad fan gäller du på för att det finns ju folk som går på knäna i Sverige.
Citera
2025-07-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tycker du parkering för 150:- per månad är dyrt? Böterna har du ju själv sett till att få.

Och i vilken fantasi lever du, där man äter take-away eller fikar med barnen varje dag? Kan du inte laga mat?

Jo, det är likadant i alla länder.

Och nån slags jurist lär du inte vara, om du lever på existensminimum:

"Jag som svensk lever på existensminimum medan de får mer än mig i bidrag. Jag ligger precis på gränsen att jag inte får försörjningsstöd. Detta landet hjälper inte sina egna."

Jag är föräldraledig. Innan dess arbetade jag med 25000 i mån efter skatt. Så räkna ca hälften till hyra, hälften till mat. Sen då?
Citera
2025-07-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns som att det är en svensk gnälltråd. Du verkar ha bra ekonomi.
Finns det något land där du inte kan klaga på att allting är för dyrt?
Det handlar ju lite grann om det levnadstandard eller hur.
Varför gör du inte matlådor som du kan göra för 40 spänn om dagen.
Finns det verkligen folk som tar ut barnen på take away varje dag för 9300 spänn i månaden?
Du kan lätt spara in 12.000 om du vill. Då har du ett väldigt bra liv och inte behöver gnälla överhuvudtaget.
Varför gör du ingen mat till barnen och hitta på något annorlunda.
Vad fan gäller du på för att det finns ju folk som går på knäna i Sverige.

Nej jag bara menar att det är det helt orimligt att man skulle kunna vilja ha råd med det som medelklass i Sverige? Medelklass i andra länder han råd med det.
Citera
2025-07-06, 08:03
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Nej jag bara menar att det är det helt orimligt att man skulle kunna vilja ha råd med det som medelklass i Sverige? Medelklass i andra länder han råd med det.
Då får man ju välja att se över möjligheterna till att flytta till något annat land. Om man inte känner att man är behaglig i Sverige så kan man ju bara säga upp medborgarskapet och dra iväg.
Ta med dig familjen och hittat billigt boende och jobba på bortaplan funkar bra.
Men att köra på take away för 9300 spänn i månaden är väl ganska normalt eller.
Jag känner många olika människor men jag har aldrig hört någon som kör take away varje dag. Med tanke på att du har barn och familj så måste du väl göra mat eller.
Eller har du bortskämda barn som inte gillar hemlagad mat?
Citera
2025-07-06, 08:22
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Jag är föräldraledig. Innan dess arbetade jag med 25000 i mån efter skatt. Så räkna ca hälften till hyra, hälften till mat. Sen då?

25000 efter skatt som jurist? Byt jobb så ska du se att det blir bättre.
Citera
2025-07-06, 08:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag skulle hellre påstå att Sverige blir en plåga att bo pga att det är höst typ året om och att solen oftast lyser med sin frånvaro!
Vi har därför heller inte levande gator och torg i någon större omfattning men såklart vissa låtsas njuta när det är 12 grader när de sitter på uteserveringen under värmelampor och huttrar!

Vi pratar knappt heller med varandra och allt är hela tiden en transportsträcka. Folk har bråttom och stress tycks vara fint. Vi ska också hela tiden vara effektiva och vara oroliga, hela världens oro ska ligga på våra axlar vare sig det ett koldioxidhot eller krig i mellanöstern. Vi är proffs på att skämmas eller känna oss kränkta å andras vägnar.

Vi har även förbud för att avvika i åsikter och den som gör det ska helst frysas ut. Lite kejsarens nya kläder över det hela.

En parkeringbot är knappast något unikt för Sverige och heller inte det som är fel med landet!
Citera
2025-07-06, 08:29
Medlem
triptykens avatar
Genomsnittslönen för en manlig jurist efter skatt är 35k efter nåt år.

Du borde snacka med din fackförening
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in