2025-07-05, 11:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag undrar när den första journalisten börjar yra om att tragedin beror på klimatförändringarna?
Tittar man på bebyggelsen kring floden i området så ser man snabbt att vattnet inte har nånstans att ta vägen vid skyfall utan allt måste ned i floden.
Urbaniseringen är boven i detta drama, inte klimatförändringarna.
Citera
2025-07-05, 11:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag undrar när den första journalisten börjar yra om att tragedin beror på klimatförändringarna?

Nuförtiden ska alla bo nära vatten, och helst röja bort all vegetation längs vattendraget så man har utsikt över detsamma. Ett säkert recept att drabbas av översvämningar, eller i värsta fall som här, sköljas bort av vattenmassorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Tittar man på bebyggelsen kring floden i området så ser man snabbt att vattnet inte har nånstans att ta vägen vid skyfall utan allt måste ned i floden.
Urbanisering tror jag också är boven. Vilka kartor tittar du på?

Annars ylar folk på X att det är Elons och DOGEs fel att varningar flr översvämning inte utfärdas tidigare.
Citera
2025-07-05, 12:15
Medlem
Maximal otur att det skulle vara under 4th of July weekend. Enormt mycket folk ute i naturen i USA då. Många läger för barn mm.
Citera
2025-07-05, 12:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hm...

Nu har jag kollat kartorna (google maps satellit). Jag tycker inte det ser särskilt urbaniserat ut längs Guadelupe River uppströms om Mystic Camp Cypress Lake
Citera
2025-07-05, 13:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Urbanisering tror jag också är boven. Vilka kartor tittar du på?
Jag knappade in lägrets ort i Google Earth, och såg all bebyggelse.
Citat:
Annars ylar folk på X att det är Elons och DOGEs fel att varningar flr översvämning inte utfärdas tidigare.
De har sin beskärda del av skuld också såklart. En fullt utrustad väderobservatör hade kunnat se problemet komma långt tidigare.
Citat:
Hm...

Nu har jag kollat kartorna (google maps satellit). Jag tycker inte det ser särskilt urbaniserat ut längs Guadelupe River uppströms om Mystic Camp Cypress Lake
Den första artikeln var mindre exakt så där fick jag bara fram staden som ligger där i närheten.
Dammen som ligger där hjälpte nog inte situationen heller.
Citera
2025-07-05, 14:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Maximal otur att det skulle vara under 4th of July weekend. Enormt mycket folk ute i naturen i USA då. Många läger för barn mm.
Det komiska i det hela är att lägret var kristet och att det i princip handlade om en syndaflod.
Citera
2025-07-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Varför har man barnläger när det ska bli oväder? Borde man inte ha ställt in?

Det är nog ett läger som pågår i ett par veckor och oväder runt denna tid är inte ovanligt och vanligtvis inte några problem. Jag har bott i området och vet hur fort det kan gå där med flash floods.
Citera
2025-07-05, 16:11
Medlem
Jag har bott nån timme bort och bodde där när flash flooden i Wimberley hände 2015. Det var också mitt i natten och plötsligt får vi larm och då var det redan för sent för dom som bodde där vattnet kom som fortast. Vi bodde inte i närheten av floden så vi var ok men det var så sorgligt allt. Jag var där dagarna efter och hjälpte till med att städa upp och ge folk mat.
Innan det hände så fattade jag inte alls hur fort flash floods kan hända. Och hur starka dom är.
Jag lider med alla drabbade familjer.
Citera
2025-07-05, 16:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
May 13, 2025: How Trump’s National Weather Service Cuts Could Cost Lives

https://www.scientificamerican.com/a...ld-cost-lives/

Orkancentret får också mindre pengar.

Jag vet att det har funnits boondoggles någon gång. Budgeten baseras på någon form av standardår, och om det inte blir så många orkaner kan personalen få "utbildningsresor" till Acapulco och annat.

Men sådana resor är värda att betala om de finns där när det är allvar.

Och det är ju inte bara semester, utan också samarbete med andra länder i Amerika.
Citera
2025-07-05, 17:42
Medlem
Madagascars avatar
KERRVILLE, Texas (AP) — Scores of rescuers were searching Saturday for children from a girls’ camp and many others who were still missing after a wall of water rushed down a river in the Texas Hill Country during a powerful storm that killed at least 27 people, officials said. Among the dead were nine children.

The destructive fast-moving waters along the Guadalupe River rose 26 feet (8 meters) in just 45 minutes before dawn Friday, washing away homes and vehicles. The danger was not over as more heavy rains were expected Saturday and flash flood warnings and watches remained in effect for parts of central Texas.

Some 27 people were missing from Camp Mystic, Dalton Rice, city manager, said at a press conference Saturday. An unknown number of people at other locations were still unaccounted for.

nyss, https://apnews.com/article/texas-flo...f65a2568c354c0

Ofaffbar snabb stigning av floden.
Senast redigerad av Madagascar 2025-07-05 kl. 17:44.
Citera
2025-07-05, 17:53
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theam79
Jag har bott nån timme bort och bodde där när flash flooden i Wimberley hände 2015. Det var också mitt i natten och plötsligt får vi larm och då var det redan för sent för dom som bodde där vattnet kom som fortast. Vi bodde inte i närheten av floden så vi var ok men det var så sorgligt allt. Jag var där dagarna efter och hjälpte till med att städa upp och ge folk mat.
Innan det hände så fattade jag inte alls hur fort flash floods kan hända. Och hur starka dom är.
Jag lider med alla drabbade familjer.

Tack! Välkommet med ett inlägg från någon med egna erfarenheter och inte bara automatiska åsikter.

LL
Citera
2025-07-05, 18:50
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man fick väldigt kort förvarning.

Och det kallas "flash floods"...
Direkt det regnar har de sina flash floods. Alla parker har varningsskyltar mm. som varnar när terrängen är översvämmningsbenägen.

Jag är lite förundrad över varför de inte bara hindrar de snabba flödena högre upp i terrängen. Typ lägger enkla stenrösen över fårorna. De behöver inte stoppa avrinningen, bara bromsa den.
Gissningsvis skulle de få flera gånger mer grundvatten som bonuseffekt på minskade direkta skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in