2025-07-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Urbanisering tror jag också är boven. Vilka kartor tittar du på?

Annars ylar folk på X att det är Elons och DOGEs fel att varningar flr översvämning inte utfärdas tidigare.
Guvernören Greg Abbott som är inne på sitt tionde år lär ligga lagom långt under storhelgen men sedan delta i lämpliga aktiviteter.
Texas tillhör röda laget sedan 1995 när en George W Bush vann lokalvalet så han bör nog inte oroa sig genast om hur stadigt stödet från Vita .Huset är.

Trump håller uttalanden korta f n, om förfärlig händelse och samarbete med statliga och lokala representanter:
https://www.cbsnews.com/texas/news/p...cal-officials/
Citera
2025-07-05, 20:39
Medlem
OBS!!!

Trump-administrationen har avskedat 1.000 tjänster från de meteorologiska institutionerna i USA. Vilket betyder att vädertjänsterna i USA inte kunde göra sitt jobb fullt ut och varna för det livsfarliga vädret i tid.

https://www.youtube.com/watch?v=gafZbyKvN4c

Vems fel är det att så många dog? Jo, Trumps!!!
Citera
2025-07-05, 20:42
Medlem
Kaptenknoges avatar
Har dom hittat ungarna? Fy fan, stackars föräldrar. Tur att dom är troende och säkert ser det som ett tecken!
Citera
2025-07-05, 20:47
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenknoge
Har dom hittat ungarna? Fy fan, stackars föräldrar. Tur att dom är troende och säkert ser det som ett tecken!
En hel familj är borta. Föräldrar och två barn från campingen.

Hemska filmer där hus är bortspolade.

En film visar en dotter som ringer efter hjälp med en båt till huset. Vattnet går upp 2 meter och hennes pappa ligger förlamad i sängen.

Fruktansvärt.
Citera
2025-07-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
En hel familj är borta. Föräldrar och två barn från campingen.

Hemska filmer där hus är bortspolade.

En film visar en dotter som ringer efter hjälp med en båt till huset. Vattnet går upp 2 meter och hennes pappa ligger förlamad i sängen.

Fruktansvärt.
överlevde dem var finns detta
Citera
2025-07-05, 21:52
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggleboden
överlevde dem var finns detta
Filmen bröts efter sos-samtalet så det framgick inte.

Googla namnet på floden kommer det upp flera filmer. Den finns med där
Citera
2025-07-05, 22:12
Medlem
chibibottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Varför har man barnläger när det ska bli oväder? Borde man inte ha ställt in?

De visste inte att det skulle bli oväder när det började, de har nog varit där minst en vecka sådana lägger brukar hålla på en till tre månader. Tror inte heller att de visste att det skulle regna så mycket och bli flash floods.
Citera
2025-07-05, 22:16
Medlem
chibibottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Och det kallas "flash floods"...
Direkt det regnar har de sina flash floods. Alla parker har varningsskyltar mm. som varnar när terrängen är översvämmningsbenägen.

Jag är lite förundrad över varför de inte bara hindrar de snabba flödena högre upp i terrängen. Typ lägger enkla stenrösen över fårorna. De behöver inte stoppa avrinningen, bara bromsa den.
Gissningsvis skulle de få flera gånger mer grundvatten som bonuseffekt på minskade direkta skador.

En av anledningarna till att de inte lägger stenrös i fårorna är för att en turistattraktion i de trakterna är att glida längs Guadeloupe River i stora badringar.
Det regnar väldigt sällan så mycket som det gjorde igår.
Senast redigerad av chibibotto 2025-07-05 kl. 22:24.
Citera
2025-07-05, 22:32
Medlem
chibibottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Tittar man på bebyggelsen kring floden i området så ser man snabbt att vattnet inte har nånstans att ta vägen vid skyfall utan allt måste ned i floden.
Urbaniseringen är boven i detta drama, inte klimatförändringarna.

Ja det är dumt att bygga nära vattenvägar.
Men att titta på en karta och säga att urbaniseringen är boven för att det är "mycket" bebyggelse är att dra förhastade slutsatser, du kan inte se hur landskapet är uppbyggt där.
Citera
2025-07-05, 23:07
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det finns gott om topografiska kartor, och google maps kan visst visa hur landskapet ser ut. Landskapet är sällan "byggt". Vi bygger samhällen runt och i ett landskap.
Citera
2025-07-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theam79
Jag har bott nån timme bort och bodde där när flash flooden i Wimberley hände 2015. Det var också mitt i natten och plötsligt får vi larm och då var det redan för sent för dom som bodde där vattnet kom som fortast. Vi bodde inte i närheten av floden så vi var ok men det var så sorgligt allt. Jag var där dagarna efter och hjälpte till med att städa upp och ge folk mat.
Innan det hände så fattade jag inte alls hur fort flash floods kan hända. Och hur starka dom är.
Jag lider med alla drabbade familjer.

Citat:
Ursprungligen postat av Theam79
Det är nog ett läger som pågår i ett par veckor och oväder runt denna tid är inte ovanligt och vanligtvis inte några problem. Jag har bott i området och vet hur fort det kan gå där med flash floods.

Ja, de där lägerna pågår oftast från det att skolorna slutat och över sommaren. Jag har jobbat några sommrar på ett läger i närheten av Ingram/Hunt.
Precis som du säger är det ofta oväder i början av sommaren, regnar mycket, men brukar inte vara problem med flash floods, jag har aldrig upplevt en under de sommrar jag jobbat.
Citera
2025-07-06, 02:37
Medlem
F d guvernör Kristi Noem på plats

Citat:
Ursprungligen postat av Krawk
Ja, de där lägerna pågår oftast från det att skolorna slutat och över sommaren. Jag har jobbat några sommrar på ett läger i närheten av Ingram/Hunt.
Precis som du säger är det ofta oväder i början av sommaren, regnar mycket, men brukar inte vara problem med flash floods, jag har aldrig upplevt en under de sommrar jag jobbat.
Metrologerna kallar det som hände en situation som uppkommer vart 100 år och att resterna av andra tropiska stormen för året från Mexikans.....förlåt...Amerikanska golfen medförde att det var tidigare än förväntat.

Att just denna dalgång är mycket farlig i främst övre delen är välkänt.
Kristna lägret fick en fullsatt buss bortspolad 1987 med 10 döda.
1987: When the Guadalupe River turned deadly https://share.google/2uADnysalPIlaFzR4

Som f d guvernör i delstat som även har ibland katatrofalt oforutsägbqrt väder är nog Kirsti Noen en bra representant att ha plats i Texas för presidentenm
Inte helt oförväntat betonar artikel i Fox news Trumps planer att modernisera vädervarningssystemet.....men inget om antalet avskedade metrologer under DOGE.
https://www.foxnews.com/politics/dea...aims-modernize
Senast redigerad av OnlyHans.Redux 2025-07-06 kl. 03:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in