• 1
  • 2
2025-07-04, 23:06
Medlem
Tidsresenarens avatar
Man hör ofta uttryck som att om en svensk man träffar en utländsk kvinna, särskilt från ett fattigare land än Sverige, så är det för att ”du inte kan få en svenska”, att ”den utländska damen ser bara din plånbok” eller ”tror du hon gillar dig för den du är?” och så vidare.

Jag som har testat lite dating på sistone igen har dock insett att mentaliteten mellan svenskor och utländska tjejer ofta är ganska lik. Ganska tidigt i konversationen vill många utröna saker kring ekonomi (även om det är subtilt) istället för att fokusera på gemensamma intressen eller hur man klickar kemiskt.

Jag säger inte att det är fel, och frågan i rubriken är helt seriös: Vilka uppenbara saker missar jag? Eftersom Sverige brukar kallas världens mest jämställda land, så borde det finnas egenskaper hos svenska kvinnor som jag kanske helt har förbisett.

Förutom att man ofta splittar notan på första dejten (vilket är rättvist om kvällen slutar där) – vilka fler intressanta egenskaper har de i dagsläget? 🫠

TL;DR : Vad är fördelen med svenska brudar? Är alla kvinnor ute efter pengar oavsett var de kommer ifrån, egentligen?
Senast redigerad av Tidsresenaren 2025-07-04 kl. 23:19.
Citera
2025-07-04, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Man hör ofta uttryck som att om en svensk man träffar en utländsk kvinna, särskilt från ett fattigare land än Sverige, så är det för att ”du inte kan få en svenska”, att ”den utländska damen ser bara din plånbok” eller ”tror du hon gillar dig för den du är?” och så vidare.

Jag som har testat lite dating på sistone igen har dock insett att mentaliteten mellan svenskor och utländska tjejer ofta är ganska lik. Ganska tidigt i konversationen vill många utröna saker kring ekonomi (även om det är subtilt) istället för att fokusera på gemensamma intressen eller hur man klickar kemiskt.

Jag säger inte att det är fel, och frågan i rubriken är helt seriös: Vilka uppenbara saker missar jag? Eftersom Sverige brukar kallas världens mest jämställda land, så borde det finnas egenskaper hos svenska kvinnor som jag kanske helt har förbisett.

Förutom att man ofta splittar notan på första dejten (vilket är rättvist om kvällen slutar där) – vilka fler intressanta egenskaper har de i dagsläget? 🫠

TL;DR : Vad är fördelen med svenska brudar?
Du får kanske en tjej som kan rabbla SVT:s narrativ på autopilo och har sin tredje booster i kalendern bredvid nästa Bali resa. Men du tar också en rejäl jävla gamble för vi snackar om en demografi där 85% av kvinnor 16-45 tagit minst en dos av Pfizers eller Modernas mRNA experiment.

Ökade menstruationsrubbningar.
Fertilitetsfrågor ingen får diskutera öppet.
En potentiellt okänd långtidsriskprofil som man sopat under mattan.
Immunologiska bieffekter som knappt är kartlagda än.

Dejta på egen risk. Du kanske får någon som älskar naturvin och jämställdhet men du får också med på köpet ett okänt biologiskt experiment och en mentalitet som vettefan.
Citera
2025-07-04, 23:23
Medlem
Finns inga fördelar alls, håll dig borta och sök ex i våra grannländer istället.
Svenska kvinnor prioriterar förhållandet och dig absolut sist.
Citera
2025-07-04, 23:41
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxxadlaneslav
Du får kanske en tjej som kan rabbla SVT:s narrativ på autopilo och har sin tredje booster i kalendern bredvid nästa Bali resa. Men du tar också en rejäl jävla gamble för vi snackar om en demografi där 85% av kvinnor 16-45 tagit minst en dos av Pfizers eller Modernas mRNA experiment.

Ökade menstruationsrubbningar.
Fertilitetsfrågor ingen får diskutera öppet.
En potentiellt okänd långtidsriskprofil som man sopat under mattan.
Immunologiska bieffekter som knappt är kartlagda än.

Dejta på egen risk. Du kanske får någon som älskar naturvin och jämställdhet men du får också med på köpet ett okänt biologiskt experiment och en mentalitet som vettefan.

Det var kul men helt seriöst, är svenska kvinnor ”överrepresentativt” covid-vaccinerade i jämförelse med andra? Det är faktiskt inte alls den bra reklam jag hade hoppats på här. 😭 Hur illa är det, hur många äckliga sprutor har de tagit igenomsnitt? 🙈

Edit: Ok läste igen. Typ 4/5 har tagit minst en. Jag har själv tagit en tyvärr. Har goda skäl för att vara skeptisk mot dessa vacciner men det är för en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Finns inga fördelar alls, håll dig borta och sök ex i våra grannländer istället.
Svenska kvinnor prioriterar förhållandet och dig absolut sist.

Vad prioriterar de då?
Senast redigerad av Tidsresenaren 2025-07-04 kl. 23:46.
Citera
2025-07-04, 23:44
Medlem
De kan språket det är väl enda fördelen!
Citera
2025-07-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det var det enda jag fick fram med. Ganska sorgset egentligen
Citera
2025-07-04, 23:54
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
TL;DR : Vad är fördelen med svenska brudar? Är alla kvinnor ute efter pengar oavsett var de kommer ifrån, egentligen?
Nej, jag värdesätter andra saker än pengar.
Citera
2025-07-05, 00:00
Medlem
Citat:

Jag har aldrig sett några fördelar med att dejta en svensk kvinna, ever. Tycker att de är för mycket. Extremt feministiska, extremt this, extremt that. Att konversera med en svensk kvinna är som att konversera med en Wish/Temu-variant av hur en man brukar vara. Önskar att det fanns fler av utländsk härkomst i det här landet. Har själv utländsk bakgrund så det kanske är naturligt att jag söker mig till "mina egna"
Citera
2025-07-05, 00:09
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Det var det enda jag fick fram med. Ganska sorgset egentligen

Jag tänkte också språket, men hade hoppats på något mer. 😭 Tack ändå för era svar.

Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nej, jag värdesätter andra saker än pengar.

Kan du inte utveckla svaret, Miss? Intressant med ett svar från kvinnor, förmodad svensk sådan. Detta är inte ännu en trycka-ned-svenska-fröknar tråd. Tvärtom är det ett ypperligt tillfälle att göra bra reklam för er. 🌟

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Jag har aldrig sett några fördelar med att dejta en svensk kvinna, ever. Tycker att de är för mycket. Extremt feministiska, extremt this, extremt that. Att konversera med en svensk kvinna är som att konversera med en Wish/Temu-variant av hur en man brukar vara. Önskar att det fanns fler av utländsk härkomst i det här landet. Har själv utländsk bakgrund så det kanske är naturligt att jag söker mig till "mina egna"

Jag förstår, tack för bidraget!
Citera
2025-07-05, 00:11
Avstängd
Alla kvinnor är ute efter en man med status, pengar och spännande, oberäknelig attityd. Så har det varit i evig tid. Det är biologiskt betingat.
Citera
2025-07-05, 00:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

För min del tänker jag att jag vill ha gemensamma referensramar inom kultur och hur man har växt upp. Att man har hört samma musik, sett samma tv-program och ätit samma mat. Det känns ju som att man har mer att prata om då, än om bakgrunden är helt annorlunda. Även språket är viktigt för mig, att man kan uttrycka sig väl, så att man kan ha intressanta samtal och förstå varandras humor. Att man har lite samma bakgrund där. Båda har sett Solsidan och Nile City t.ex. Å andra sidan kan det vara intressant att lära sig om en annan kultur, så det kan säkert finnas fördelar med det också.
Citera
2025-07-05, 00:33
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Skillnad på att träffa någon från ett annat land och att hämta hem en ung fru från Sydostasien/Ukraina liksom.

Det är ju inte konstigt att män söker kvinnor från andra länder om dom har svårt att hitta någon här.

Så visst finns det vissa som ser ned på det. Men hade de själva varit i den situationen hade de nog låtit annorlunda. Det är enkelt att se ner på nån från en upphöjd position liksom.

Personligen väljer jag bort dom som bryr sig mer om ekonomin än om mig. För vi kan ju ha gott om pengar, men ändå inte komma överens. Så det skvallrar om att dom är korkade, ytliga och övervärderar sig själva.

Jag väljer hellre en snäll, vacker och rolig kvinna som gillar mig för den jag är och det är den mentaliteten jag letar efter själv. Så dom sorterar bort sig själva rätt bra om dom håller på och ska leka gold diggers liksom.

Det som är bra med svenska kvinnor för svenska män är ju ganska uppenbart. Liknande kulturella värden, gemensamt språk och värderingar. Oftast bor man närmare varandra.
Det är bekvämt och ens livsstilar kommer likna varandra mer.

Splittar notan har jag nog aldrig gjort som så. Jag kör på att om det är jag som bjuder ut så bjuder jag. Men ska vi typ gå på massa olika ställen och dricka känns det mer som "bar-regler" dvs. jag tar första rundan, hon andra osv. För smidighet liksom. Sen kan jag vara gentleman och betala taxi eller så om hon vill att vi åker hem till henne eller mig eller vidare.
Det kostar några hundra liksom och har man det så tight att man inte kan lägga ut det nån enstaka kväll för att ha det trevligt/ligga kanske man bör fundera om man kanske ska prioritera annorlunda innan man dejtar. Visst kan man köra budget, men var då tydlig med det innan.

Ett bra tips är att inte slå på för stort från första början. Första träffarna kan vara en kaffe eller ett glas alkohol.

Tycker hon det är för lite eller för casual är hon ändå ingen att ha som fastnar på sådana detaljer så tidigt.

Rent generellt är mitt största tips att inte slå krumbukter på dig själv för att det "ska bli rätt". Är hon en sån som hakar upp sig på det ena och det andra så gå vidare bara. Hon behöver uppenbarligen jobba på sin attityd.

Man går inte in i dejtande och att träffa folk med en "taggarna utåt" attityd och tror att det ska ge nått.

Nej alla kvinnor är inte ute efter pengar. Men om man är i den mentaliteten och tror det eller inte sätter gränser mot hur dom får bete sig mot en så blir det ju så. Sen om det enda du erbjuder är pengar så blir det ju så också.

Därför jag själv erbjuder helt andra saker t.ex. charm, skratt, djupa samtal, intressanta diskussioner och bara att ha kul utan några krav.

Tror många som det inte går nå bra för med dejtandet ser det som en transaktion och då blir det jävligt stelt,.tråkigt och fult. Männen tror att kvinnorna bara vill ha pengar mot sex och kvinnorna tror att männen bara vill ha sex mot pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in