Citat:
Ursprungligen postat av
Tidsresenaren
Man hör ofta uttryck som att om en svensk man träffar en utländsk kvinna, särskilt från ett fattigare land än Sverige, så är det för att ”du inte kan få en svenska”, att ”den utländska damen ser bara din plånbok” eller ”tror du hon gillar dig för den du är?” och så vidare.
Jag som har testat lite dating på sistone igen har dock insett att mentaliteten mellan svenskor och utländska tjejer ofta är ganska lik. Ganska tidigt i konversationen vill många utröna saker kring ekonomi (även om det är subtilt) istället för att fokusera på gemensamma intressen eller hur man klickar kemiskt.
Jag säger inte att det är fel, och frågan i rubriken är helt seriös: Vilka uppenbara saker missar jag? Eftersom Sverige brukar kallas världens mest jämställda land, så borde det finnas egenskaper hos svenska kvinnor som jag kanske helt har förbisett.
Förutom att man ofta splittar notan på första dejten (vilket är rättvist om kvällen slutar där) – vilka fler intressanta egenskaper har de i dagsläget? 🫠
TL;DR : Vad är fördelen med svenska brudar? Är alla kvinnor ute efter pengar oavsett var de kommer ifrån, egentligen?
Skillnad på att träffa någon från ett annat land och att hämta hem en ung fru från Sydostasien/Ukraina liksom.
Det är ju inte konstigt att män söker kvinnor från andra länder om dom har svårt att hitta någon här.
Så visst finns det vissa som ser ned på det. Men hade de själva varit i den situationen hade de nog låtit annorlunda. Det är enkelt att se ner på nån från en upphöjd position liksom.
Personligen väljer jag bort dom som bryr sig mer om ekonomin än om mig. För vi kan ju ha gott om pengar, men ändå inte komma överens. Så det skvallrar om att dom är korkade, ytliga och övervärderar sig själva.
Jag väljer hellre en snäll, vacker och rolig kvinna som gillar mig för den jag är och det är den mentaliteten jag letar efter själv. Så dom sorterar bort sig själva rätt bra om dom håller på och ska leka gold diggers liksom.
Det som är bra med svenska kvinnor för svenska män är ju ganska uppenbart. Liknande kulturella värden, gemensamt språk och värderingar. Oftast bor man närmare varandra.
Det är bekvämt och ens livsstilar kommer likna varandra mer.
Splittar notan har jag nog aldrig gjort som så. Jag kör på att om det är jag som bjuder ut så bjuder jag. Men ska vi typ gå på massa olika ställen och dricka känns det mer som "bar-regler" dvs. jag tar första rundan, hon andra osv. För smidighet liksom. Sen kan jag vara gentleman och betala taxi eller så om hon vill att vi åker hem till henne eller mig eller vidare.
Det kostar några hundra liksom och har man det så tight att man inte kan lägga ut det nån enstaka kväll för att ha det trevligt/ligga kanske man bör fundera om man kanske ska prioritera annorlunda innan man dejtar. Visst kan man köra budget, men var då tydlig med det innan.
Ett bra tips är att inte slå på för stort från första början. Första träffarna kan vara en kaffe eller ett glas alkohol.
Tycker hon det är för lite eller för casual är hon ändå ingen att ha som fastnar på sådana detaljer så tidigt.
Rent generellt är mitt största tips att inte slå krumbukter på dig själv för att det "ska bli rätt". Är hon en sån som hakar upp sig på det ena och det andra så gå vidare bara. Hon behöver uppenbarligen jobba på sin attityd.
Man går inte in i dejtande och att träffa folk med en "taggarna utåt" attityd och tror att det ska ge nått.
Nej alla kvinnor är inte ute efter pengar. Men om man är i den mentaliteten och tror det eller inte sätter gränser mot hur dom får bete sig mot en så blir det ju så. Sen om det enda du erbjuder är pengar så blir det ju så också.
Därför jag själv erbjuder helt andra saker t.ex. charm, skratt, djupa samtal, intressanta diskussioner och bara att ha kul utan några krav.
Tror många som det inte går nå bra för med dejtandet ser det som en transaktion och då blir det jävligt stelt,.tråkigt och fult. Männen tror att kvinnorna bara vill ha pengar mot sex och kvinnorna tror att männen bara vill ha sex mot pengar.