Idag, 00:47
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren

TL;DR : Vad är fördelen med svenska brudar? Är alla kvinnor ute efter pengar oavsett var de kommer ifrån, egentligen?

Nej!
Jag har varit tillsammans med/dejtat killar som har varit alltifrån luspank till stenrik.
Värsta sorten är killar mittemellan, dom vill gärna vara rik och överröser en med massa skit för att dom tror att kärlek går att köpas för pengar.
Det är bara pinsamt!
Citera
Idag, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Alla kvinnor är ute efter en man med status, pengar och spännande, oberäknelig attityd. Så har det varit i evig tid. Det är biologiskt betingat.

Hahah så löjligt skrivet. Vad gillar du att dejta, vilsna 14åringar eller
Citera
Idag, 02:11
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Man hör ofta uttryck som att om en svensk man träffar en utländsk kvinna, särskilt från ett fattigare land än Sverige, så är det för att ”du inte kan få en svenska”, att ”den utländska damen ser bara din plånbok” eller ”tror du hon gillar dig för den du är?” och så vidare.

Jag som har testat lite dating på sistone igen har dock insett att mentaliteten mellan svenskor och utländska tjejer ofta är ganska lik. Ganska tidigt i konversationen vill många utröna saker kring ekonomi (även om det är subtilt) istället för att fokusera på gemensamma intressen eller hur man klickar kemiskt.

Jag säger inte att det är fel, och frågan i rubriken är helt seriös: Vilka uppenbara saker missar jag? Eftersom Sverige brukar kallas världens mest jämställda land, så borde det finnas egenskaper hos svenska kvinnor som jag kanske helt har förbisett.

Förutom att man ofta splittar notan på första dejten (vilket är rättvist om kvällen slutar där) – vilka fler intressanta egenskaper har de i dagsläget? 🫠

TL;DR : Vad är fördelen med svenska brudar? Är alla kvinnor ute efter pengar oavsett var de kommer ifrån, egentligen?

Fördelen jämfört med någon som inte bott i Sverige kan vara att ni har gemensamma seder och kan bonda kring svenska traditioner och att ni har det svenska språket gemensamt... utöver det så kan jag inte komma på mycket och personligen dejtar jag bara utländska tjejer när jag är i Sverige
Citera
Idag, 04:33
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Man hör ofta uttryck som att om en svensk man träffar en utländsk kvinna, särskilt från ett fattigare land än Sverige, så är det för att ”du inte kan få en svenska”, att ”den utländska damen ser bara din plånbok” eller ”tror du hon gillar dig för den du är?” och så vidare.

Jag som har testat lite dating på sistone igen har dock insett att mentaliteten mellan svenskor och utländska tjejer ofta är ganska lik. Ganska tidigt i konversationen vill många utröna saker kring ekonomi (även om det är subtilt) istället för att fokusera på gemensamma intressen eller hur man klickar kemiskt.

Jag säger inte att det är fel, och frågan i rubriken är helt seriös: Vilka uppenbara saker missar jag? Eftersom Sverige brukar kallas världens mest jämställda land, så borde det finnas egenskaper hos svenska kvinnor som jag kanske helt har förbisett.

Förutom att man ofta splittar notan på första dejten (vilket är rättvist om kvällen slutar där) – vilka fler intressanta egenskaper har de i dagsläget? 🫠

sanningen är att du inte dejtat?
möjligtvis runkat o typ sökt "swedish", "russian" osv.

svarar ändå på din fråga.
nej, jag har aldrig i mitt liv (38) vart med om att någon av de jag vart med (förhållanden/dejt) varit ute efter pengar då jag inte har några. splittar alltid notan oavsett om jag säger att jag står för notan.

om du vart på dejt o fått betala hela
kalaset är de nog dig det är fel på.
svenska kvinnor vill göra rätt för sig.
Citera
Idag, 05:05
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Skillnad på att träffa någon från ett annat land och att hämta hem en ung fru från Sydostasien/Ukraina liksom.

Jaha, vad är skillnaden?

Citat:
Det är ju inte konstigt att män söker kvinnor från andra länder om dom har svårt att hitta någon här.

Så visst finns det vissa som ser ned på det. Men hade de själva varit i den situationen hade de nog låtit annorlunda. Det är enkelt att se ner på nån från en upphöjd position liksom.

Det kan även vara av preferens, inte av nödvändighet. Det är lite det jag kan utröna med tråden. Bortsett från språk och delad nota är det inte många fördelar trots att svenska kvinnor tydligen ska vara så jävla bra på allt. 🤷‍♂️

”Världens mest jämställda land” och så handlar allt bara om att man slipper betala hennes nota.

Citat:
Personligen väljer jag bort dom som bryr sig mer om ekonomin än om mig. För vi kan ju ha gott om pengar, men ändå inte komma överens. Så det skvallrar om att dom är korkade, ytliga och övervärderar sig själva.

Jag väljer hellre en snäll, vacker och rolig kvinna som gillar mig för den jag är och det är den mentaliteten jag letar efter själv. Så dom sorterar bort sig själva rätt bra om dom håller på och ska leka gold diggers liksom.

Instämmer, men min poäng är att det det väldigt tidigt ska pratas om försörjning och liknande. Även de som inte är golddiggers. Långt innan man förstår om det är en kompatibel match genom intresse och personkemi. Därför är det ingen skillnad på svenska och utländska kvinnor.

Jämställda kvinnor ska ju klara sig ändå, så vad ska de in i min plånbok eller försörjning att göra överhuvudtaget?

Citat:
Det som är bra med svenska kvinnor för svenska män är ju ganska uppenbart. Liknande kulturella värden, gemensamt språk och värderingar. Oftast bor man närmare varandra.
Det är bekvämt och ens livsstilar kommer likna varandra mer.

Vilka är dessa värden och värderingar?

Liknande språk och kultur kan va bra, men olika språk och kultur kan också vara kul.

Citat:
Splittar notan har jag nog aldrig gjort som så. Jag kör på att om det är jag som bjuder ut så bjuder jag. Men ska vi typ gå på massa olika ställen och dricka känns det mer som "bar-regler" dvs. jag tar första rundan, hon andra osv. För smidighet liksom. Sen kan jag vara gentleman och betala taxi eller så om hon vill att vi åker hem till henne eller mig eller vidare.
Det kostar några hundra liksom och har man det så tight att man inte kan lägga ut det nån enstaka kväll för att ha det trevligt/ligga kanske man bör fundera om man kanske ska prioritera annorlunda innan man dejtar. Visst kan man köra budget, men var då tydlig med det innan.

Ett bra tips är att inte slå på för stort från första början. Första träffarna kan vara en kaffe eller ett glas alkohol.

Tycker hon det är för lite eller för casual är hon ändå ingen att ha som fastnar på sådana detaljer så tidigt.

Rent generellt är mitt största tips att inte slå krumbukter på dig själv för att det "ska bli rätt". Är hon en sån som hakar upp sig på det ena och det andra så gå vidare bara. Hon behöver uppenbarligen jobba på sin attityd.

Man går inte in i dejtande och att träffa folk med en "taggarna utåt" attityd och tror att det ska ge nått.

Nej alla kvinnor är inte ute efter pengar. Men om man är i den mentaliteten och tror det eller inte sätter gränser mot hur dom får bete sig mot en så blir det ju så. Sen om det enda du erbjuder är pengar så blir det ju så också.

Därför jag själv erbjuder helt andra saker t.ex. charm, skratt, djupa samtal, intressanta diskussioner och bara att ha kul utan några krav.

Tror många som det inte går nå bra för med dejtandet ser det som en transaktion och då blir det jävligt stelt,.tråkigt och fult. Männen tror att kvinnorna bara vill ha pengar mot sex och kvinnorna tror att männen bara vill ha sex mot pengar.

Okej tack för tips. Det stämmer också att det man förväntar sig blir verklighet.

Det är därför jag startade en oskyldig och nyfiken tråd (utan några som helst taggar), där också svenska kvinnor kan göra reklam för sig själva. Tack för ditt bidrag. 😉
Citera
Idag, 05:12
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Nej!
Jag har varit tillsammans med/dejtat killar som har varit alltifrån luspank till stenrik.
Värsta sorten är killar mittemellan, dom vill gärna vara rik och överröser en med massa skit för att dom tror att kärlek går att köpas för pengar.
Det är bara pinsamt!

Intressant, du måste vara ett unikum som hängt med luspanka. Jag tror inte heller kärlek kan köpas med pengar helt och hållet, men till viss del. Många kvinnor (oavsett härkomst) verkar titta på mannens prestationer, status eller plånbok. Attraktionen kommer på sätt och vis därefter.
Citera
Idag, 05:20
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
sanningen är att du inte dejtat?
möjligtvis runkat o typ sökt "swedish", "russian" osv.

Du är runt 40 år och börjar inlägget med att dra ett lågkvalitativt fjortisskämt? Varför skulle jag göra en tråd om att jag har dejtat men egentligen inte gjort det?

Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
svarar ändå på din fråga.
nej, jag har aldrig i mitt liv (38) vart med om att någon av de jag vart med (förhållanden/dejt) varit ute efter pengar då jag inte har några. splittar alltid notan oavsett om jag säger att jag står för notan.

om du vart på dejt o fått betala hela
kalaset är de nog dig det är fel på.
svenska kvinnor vill göra rätt för sig.

Ja, de vill göra rätt för sig med notan. Det konstaterade jag ju redan i första inlägget. 🙈 Frågan var vad mer finns att hämta hos en svensk dam?

Låg trovärdighet på ditt inlägg f ö när du börjar med att anklaga andra för att ljuga på noll grunder.
Citera
Idag, 05:37
Medlem
zombie-nations avatar
Är kvinnor aldrig individer? Är de bara vagt olika om de har olika kultur? Annars tänker jag att om man inte är en NPC så kanske man kan hitta en med liknande värderingar.
Citera
Idag, 05:44
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Du är runt 40 år och börjar inlägget med att dra ett lågkvalitativt fjortisskämt? Varför skulle jag göra en tråd om att jag har dejtat men egentligen inte gjort det?

Ja, de vill göra rätt för sig med notan. Det konstaterade jag ju redan i första inlägget. 🙈 Frågan var vad mer finns att hämta hos en svensk dam?

Låg trovärdighet på ditt inlägg f ö när du börjar med att anklaga andra för att ljuga på noll grunder.

jag ber om ursäkt.

du måste berätta mer om de svenska kvinnor du levt med/dejtat. jag är ju kring 40 o har ju haft förhållanden/legat med tjejer/kvinnor från sverige,tyskland,usa,kanada,storbritanien,polen,it alien,spanien, japan o sen så har de väl haft påbrå från massa länder.

har just nu ett förhållande med en tysk o jag tycker inte hon är så olik någon annan jag vart med.

tror mer på att det handlar om vem du/jag är som person.

har noll koll på hur folk födda efter 90 är men fördomen är väl typ hon bianca? hon som är dotter till pernilla.
Citera
Idag, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Hahah så löjligt skrivet. Vad gillar du att dejta, vilsna 14åringar eller
Verkligen inte. Och inte heller dessa kvinnor. Inget löjligt med vad jag skriver. Du vill däremot inte erkänna sanningen.
Citera
Idag, 08:01
Medlem
Miffeds avatar
Nu är ju jag kvinna, så jag väljer att svara utifrån en något modifierad trådstart; vad är fördelen med en svensk partner?

Jag skulle säga att fördelarna med en svensk partner (om du själv är svensk) är bland annat att ni delar samma språk, förståelse för det svenska kulturarvet (här tänker jag klassiska högtider så som midsommar, julafton, påsk etc. och hur dessa vanligtvis firas i Sverige) och helt enkelt något så enkelt som gemensam bakgrund och delade upplevelser i barndomen (här menar jag att man exempelvis kan prata om de barnprogram man såg som barn och finna gemenskap i upplevelser).

Jag vet att det i tråden hävdas att svenska kvinnor bara bryr sig om pengar och status. Jag tjänar nog ungefär lika mycket som min sambo, jag vet inte exakt vad han tjänar eftersom jag inte tycker det är viktigt. Vi delar utgifter rakt av för vårt boende. Det som blir kvar av våra respektive löner gör vi vad vi vill med.
Jag tror att det finns flera orsaker till att vi tycker det är så enkelt att leva ihop. Dels såklart för att vi älskar varandra, men också för att vi har rätt så lika uppfattning om saker och ting. Vi är ateister, vi har ungefär samma uppfattning gällande politik och omvärldsanalys. Vi är på samma våglängd när det gäller barnuppfostran vilket gör att det vardagliga familjelivet flyter smidigt.

Jag tror att om man väljer en partner från ett annat land så finns det både fördelar och nackdelar. Nackdelarna kan vara att man inte har samma språk, kultur, uppväxt etc vilket kan ge problem i vardagen på så vis att det uppstår språkförbistring och oförståelse inför sådant som är viktigt för den andre. Fördelarna är att man får chansen att ta del av en annan kultur på ett väldigt nära sätt, vilket kan vara väldigt bra (viktigt då att båda har ett öppet förhållningssätt och är villig att lära sig om sin partners kultur).
Citera
Idag, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miffed
Nu är ju jag kvinna, så jag väljer att svara utifrån en något modifierad trådstart; vad är fördelen med en svensk partner?

Jag skulle säga att fördelarna med en svensk partner (om du själv är svensk) är bland annat att ni delar samma språk, förståelse för det svenska kulturarvet (här tänker jag klassiska högtider så som midsommar, julafton, påsk etc. och hur dessa vanligtvis firas i Sverige) och helt enkelt något så enkelt som gemensam bakgrund och delade upplevelser i barndomen (här menar jag att man exempelvis kan prata om de barnprogram man såg som barn och finna gemenskap i upplevelser).

Jag vet att det i tråden hävdas att svenska kvinnor bara bryr sig om pengar och status. Jag tjänar nog ungefär lika mycket som min sambo, jag vet inte exakt vad han tjänar eftersom jag inte tycker det är viktigt. Vi delar utgifter rakt av för vårt boende. Det som blir kvar av våra respektive löner gör vi vad vi vill med.
Jag tror att det finns flera orsaker till att vi tycker det är så enkelt att leva ihop. Dels såklart för att vi älskar varandra, men också för att vi har rätt så lika uppfattning om saker och ting. Vi är ateister, vi har ungefär samma uppfattning gällande politik och omvärldsanalys. Vi är på samma våglängd när det gäller barnuppfostran vilket gör att det vardagliga familjelivet flyter smidigt.

Jag tror att om man väljer en partner från ett annat land så finns det både fördelar och nackdelar. Nackdelarna kan vara att man inte har samma språk, kultur, uppväxt etc vilket kan ge problem i vardagen på så vis att det uppstår språkförbistring och oförståelse inför sådant som är viktigt för den andre. Fördelarna är att man får chansen att ta del av en annan kultur på ett väldigt nära sätt, vilket kan vara väldigt bra (viktigt då att båda har ett öppet förhållningssätt och är villig att lära sig om sin partners kultur).

Håller helt med, den gemensamma bakgrunden är viktigt och gör mycket saker enklare.

Har en polare som "tröttnat" på svenska tjejer, men har inte blivet så mycket bättre. Den ena ifrån Östeuropa blev det mycket tjafs om pengar ändå till slut, orealistiska förväntningar osv.

Nu har han en fjälla ifrån Sydostasien, och det funkar väl bra just nu, men ett jävla resande, viss anpassning till hennes kultur, och skaffar de barn och det skiter sig finns ju risk att hon flyttar hem igen.

Nä, själv skulle jag inte välja ett förhållande med någon ifrån ett annat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in