2025-07-04, 11:39
Medlem
Sannolikt självförvållat

Cyklister i största allmänhet bör tamejfan kölhalas!

Deras urskillningslösa och föraktfulla och även farliga beteende på vägar o trottoarer /gångbanor (!) är absolut för
jävligt av dessa jävla svin

Jag cyklar till jobbat dagligen 2 X 28km på en 10 växlad mekanisk cykel, och följer reglerna!
Citera
2025-07-04, 13:44
Medlem
Ett-Noll-Etts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moondoom
Den där korsningen en av de farligaste eftersom cyklisterna, som kommer i nerförsbacke, har företräde mot högersvängande biltrafik, och cykelbanan ligger direkt kant i kant med vägen.

Jag har svängt höger där hundratals gånger i personbil och man måste, utan att ljuga, hänga sig i sitt högersäte, titta bakåt/åt sidan SAMTIDIGT som man svänger för att vara safe med att ingen cykel har närmat sig.

Förlopp är säkert att chaufför börjat svänga, stannat snabbt för att titta höger och ser inget, cyklist blir lurad av det lilla stoppet och tror hon är sedd och fortsätter rakt fram mot den nu helt svängande lastbilen. Klippt!

Kvinnor saknar både rumsliga förmågor och vett nog att förstå skillnaden mellan att ha rätten på sin sida och värdera den rätten mot andras förmåga att faktiskt kunna göra fel, trots hennes rätt.

Exakt så och då ska man inte förglömma att det ibland också är grönt för de gående som man måste ha koll på, verkligen en idiotisk trafiklösning. Som någon nämnde tidigare så borde cykelbanan istället ledas via övergångsstället.
Citera
2025-07-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Nja den är ju rätt ok. Cykelbanan ligger ändå inbäddad i körbanan och låga hastigheter överlag eller?

På Söder är Ringvägen/rosenlundsgatan min värsta. Man kommer från sidan och syns för jävla illa. En av dom korsningar jag är mest försiktig i.

I övriga Sthlm så är fan nog korsningen uppe vid Fridhemsplan min värsta mardröm. Eller dom kanske gjort om det senaste åren men det är något när bussar ska genom cykelfilen osv.

Fruktansvärt att höra att hon gick bort. Alla tankar till familj och anhöriga
Tycker också att den ser OK ut, även om det säkert inte är jättekul i rusningstrafik då alla kör som idioter. Värst är dock alla dessa banor som ligger höger om körfälten. Man riskerar ständigt att en parkerad bil slänger ut en dörr och klipper en, eller att en bussjävel som inte blinkar helt plötsligt svänger in vid en hållplats, och varje korsning riskerar man att bli mosad av någon som svänger höger.
Citera
2025-07-04, 15:59
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
När det finns trafikljus räknas den som bevakad.
"Bilisten har väjningsplikt mot cyklisten som färdas rakt fram.
Detta gäller även om bilisten har grönt ljus – svängningsregeln innebär att man måste lämna företräde åt fordon som färdas rakt fram i samma riktning."
Och här en bild
"När du har svängt i en korsning och ska passera en bevakad cykelpassage ska du köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot cyklister....."
https://bicycling.se/wp-content/uplo...03/passage.png
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
ser du trafikljuset vid cykelbanan på din bild? Detta lyse är vad som skiljer mot obevakad cykelpassage, hävdar du att mosvarande finns på platsen för olyckan?
Jag är ingen trafikexpert men som jag förstått är det de stora trafikljusen för bilar som räknas som bevakad och för dem ska ju även cyklister naturligtvis följa.
Men det viktigaste är förnuftet. Det är för alla uppenbart att man låter cyklister och mopedister köra först och sedan blir det bättre utrymme för bilar att svänga. Titta på gatubilden, fordon stannar några meter bakom vid stoppsträcket medan cyklister några meter fram vid övergångsställets kant.
https://maps.app.goo.gl/eGvjMLJ3NuQnuQXi9
När jag själv väntar grönt ljus med cykeln där missar absolut ingen bilist, buss eller lastbil mig. Sedan blir det grönt och vi drar iväg. Jag tycker lagen och platsen är tydlig. Det händer aldrig för mig, varken här eller annorstädes, att bilar svänger höger rakt framför en. Men jag är beredd med bromsen hela tiden om de skulle missa mig då jag kommer lite på efterkälken. De väntar vänligt. Jag vill minnas vid något tillfälle blev bilisten t o m lite irriterad då jag inte cyklade iväg...

Ett gott samspel är det viktigaste
Senast redigerad av Klarlack 2025-07-04 kl. 16:01.
Citera
2025-07-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
När det finns trafikljus räknas den som bevakad.
"Bilisten har väjningsplikt mot cyklisten som färdas rakt fram.
Detta gäller även om bilisten har grönt ljus – svängningsregeln innebär att man måste lämna företräde åt fordon som färdas rakt fram i samma riktning."

Och här en bild
"När du har svängt i en korsning och ska passera en bevakad cykelpassage ska du köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot cyklister....."
https://bicycling.se/wp-content/uplo...03/passage.png
jag är just nu på platsen för olyckan, det finns gemensamma trafikljus innan t-korsningen vilka reglerar färden på ringvägen, direkt in på rosenlundsgatan finns ett bevakat övergångställe, dock finns INGA trafikljus som reglerar när cyklister skall passera cykelpassagen ! Vilket lär innebära den är obevakad! Vilket i sin tur betyder cyklister skall lämna fordon företräde OM inte någon regel om att lastbilen svänger övertrumfar regeln för obevakad cykelpassage,,
Citera
2025-07-04, 20:13
Medlem
Citat:
jag är just nu på platsen för olyckan, det finns gemensamma trafikljus innan t-korsningen vilka reglerar färden på ringvägen, direkt in på rosenlundsgatan finns ett bevakat övergångställe, dock finns INGA trafikljus som reglerar när cyklister skall passera cykelpassagen ! Vilket lär innebära den är obevakad! Vilket i sin tur betyder cyklister skall lämna fordon företräde OM inte någon regel om att lastbilen svänger övertrumfar regeln för obevakad cykelpassage,,

Den är reglerad via gemensam rödljus. Mao bevakad.
Citera
2025-07-04, 22:17
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:

Du menar att som cyklist kan man bara cykla på rakt över korsningen, mot Zinken, oavsett vad trafikljuset visar? Förutsatt att det inte kommer någon bil som ska in på Rosenlundsgatan
Citera
2025-07-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Trafiklysena står på ringvägen o reglerar denna trafik,
Citera
2025-07-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Du menar att som cyklist kan man bara cykla på rakt över korsningen, mot Zinken, oavsett vad trafikljuset visar? Förutsatt att det inte kommer någon bil som ska in på Rosenlundsgatan
Nej det menar jag inte,
Citera
2025-07-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
En reglerad/bevakad har lysen sitter till höger om passagen/cykelbanan som enkom gäller cyklister dessa finns inte här, passagen är obevakad
Citera
2025-07-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
En bevakad cykelpassage har trafikljus med ett cykelsymbol som enkom gäller för just cyklister, detta finns ej på denna plats! Den är obevakad
Citera
2025-07-05, 00:25
Medlem
Citat:
En bevakad cykelpassage har trafikljus med ett cykelsymbol som enkom gäller för just cyklister, detta finns ej på denna plats! Den är obevakad

Nej en cykelöverfart har den blå skylten, här har alltid bilar väjningsplikt. Om den blå skylten inte finns så är den en cykelpassage, är den bevakad (det inkluderar rödljus som är delad med motorfordon) så har cyklisten företräde även om denna kommer bakom motorfordonet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in