2025-10-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
ja, jag hade för mig nåt sånt, så konstigt att det inte blev så här.

Det luktar skumt, som att de tyckte synd om tjejen i lastbilen och ville skona henne trots hennes förödande misstag.

I någon av bloggarna som handlar om cykling/cykeltrafik som jag läst under åren har skribenten tagit upp liknande fall: en cyklist blir överkörd av lastbil, och polisutredningen kommer fram till att det är cyklistens fel. Men om jag skulle bestämma själv så är det väldigt tydligt lastbilsförarens fel, i samtliga fall som bloggskribenten nämnt.

Gissningsvis gör polisen detta för att det är enkelt: skyll på den part som inte kan klaga...
Citera
2025-10-20, 12:38
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
I någon av bloggarna som handlar om cykling/cykeltrafik som jag läst under åren har skribenten tagit upp liknande fall: en cyklist blir överkörd av lastbil, och polisutredningen kommer fram till att det är cyklistens fel. Men om jag skulle bestämma själv så är det väldigt tydligt lastbilsförarens fel, i samtliga fall som bloggskribenten nämnt.

Gissningsvis gör polisen detta för att det är enkelt: skyll på den part som inte kan klaga...
jo, jag tror också det lätt blir så för att det är enklast och billigast.
Citera
2025-10-20, 19:57
Medlem
Nietzschessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jag skulle gärna se den polisutredningen, hur få ut den?
Pröva med att fråga ChatGTP.
Citera
2025-10-20, 20:06
Medlem
Nietzschessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345

Bullshit.
Det finns tyvärr dödsfällor inbyggda i trafiken. Som den i korsningen Ringvägen/Rosenlundsgatan. Cyklar som oväntat plötsligt dyker upp i fin fart samtidigt som en ovanligt stor och klumpig lastbil med nödvändigt tungt gods och dålig bakåtsikt åt sidorna ska behöva svänga. Bäddat för en olycka. Allt igenom tragiskt för alla. Fatta det, tangentbordskrigare.
Senast redigerad av Nietzschesson 2025-10-20 kl. 20:09.
Citera
2025-10-20, 22:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Bullshit. Det finns tyvärr dödsfällor inbyggda i trafiken. Som den i korsningen Ringvägen/Rosenlundsgatan. Cyklar som oväntat plötsligt dyker upp i fin fart samtidigt som en ovanligt stor och klumpig lastbil med nödvändigt tungt gods och dålig bakåtsikt åt sidorna ska behöva svänga. Bäddat för en olycka. Allt igenom tragiskt för alla. Fatta det, tangentbordskrigare.

Hon kan inte ha kommit fort, man svänger ut på Ringvägen bara några meter innan korsningen. Helt omöjligt att hinna få upp farten. Lastbilen körde in i henne från sidan, hon kan inte komma undan i det läget.
Citera
2025-10-21, 11:12
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Bullshit.
Det finns tyvärr dödsfällor inbyggda i trafiken. Som den i korsningen Ringvägen/Rosenlundsgatan. Cyklar som oväntat plötsligt dyker upp i fin fart samtidigt som en ovanligt stor och klumpig lastbil med nödvändigt tungt gods och dålig bakåtsikt åt sidorna ska behöva svänga. Bäddat för en olycka. Allt igenom tragiskt för alla. Fatta det, tangentbordskrigare.
Det är max 30 va på ringvägen och inte så troligt att hon cyklade över den hastigheten, inte om hon följde cykelvägen iaf in på den lilla avstickaren och sen ut igen fram till korsningen. Det enda rimliga problemet är att chaffisen inte hade koll på sitt fordon och vad som händer runt omkring det. Kanske tog hon en rövare och chansade på att ett litet fordon som en cykel, skulle stanna för ett mycket större, så som chaffisar ofta gör? Det låter rimligt enligt min långa erfarnehet i trafiken iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in