2025-07-02, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det är väl uppenbart att läkare har två olika typer av ansvar:
1. Vård av patienten
2. Anmälningskyldighet till Transportstyrelsen vid medicinskt olämplighet eller sannolik medicinsk olämplighet

Vissa läkare tycks ignorera nr 2, av konflikträdsla eller ren okunighet om vad syftet är
Om en läkare i Finland (troligen i alla andra civiliserade länder) tar PEth-tester i smyg på klienter och rapporterar till en myndighet begår denne ett antal brott mot lagar, föreskrifter och praxis hur en läkare ska hantera patientetiska förhållningsätt. Punkt 2 är därmed rätta utesluten i Finland.
Den myndighetsaktivismen Transportstyrelsen håller på med är inte möjlig i Finland.

Jag kan tänka mig att oseriösa aktörer som har kontrakterats av transportstyrelsen har ekonomiska samarbeten med provtagningslabben, kanske även som vissa inom Transportstyrelsen. Rena vilda västern mao.

En fråga till dig: tycker du det känns seriöst att en aktör som fixat upphandling hos Transportstyrelsen raggar "läkare" som kan agera i full frihet från fjällstugan eller från stranden när denne ska leka expert när han hon utvärderar provsvar, kanske med en drink i handen?
2025-07-02, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Behöver Epelipsipatienter stå för kostnaderna när TS kräver läkarintyg och provtagning
En del här jämför ju opålitliga i att vara nykter med Epelipsi
En epelepsipatient betalar vanlig patientavgift vid testningar i motsats till de som har angetts till Transportstyrelsen pga högre än 0.3 i PEth-värde. Har en epelepsi patient varit symptomfri i 2 år får pat. rätten att inneha körkort. Jag vet inte om det krävs nytt förarprov då.
2025-07-02, 12:32
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Nej jag vet inte heller hur det fungerar därför ställde jag frågan
Men hur kan man veta om patienten tar sin medicin man kanske får anfall som man inte söker vård för

Det gäller väl alkisar också. Alla söker inte vård av olika skäl.
2025-07-02, 12:35
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Så i detta fall, när det inte är en alkoholiserad person, så räcker det med 2 år av tester efter att man genom flera tester återfått körkortstillstånd? Är det rimligt tycker du?

Dum fråga. Jag känner inte till "detta fall". Det är inte upp till mig att bedöma.
2025-07-02, 12:36
Avslutad
Citat:
Vilka prover då menar du?

Tror det mer handlar om hur patienten svarar på behandling, hur allvarliga anfall och hur ofta etc. Mig veterligen finns inga "epilepsiprover".
Det är mycket du tror och har fått för dig. Man testar epelepsi med stimuli som stroboskopljus, EEG, MR och dylikt.
2025-07-02, 12:36
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
En fråga till dig: tycker du det känns seriöst att en aktör som fixat upphandling hos Transportstyrelsen raggar "läkare" som kan agera i full frihet från fjällstugan eller från stranden när denne ska leka expert när han hon utvärderar provsvar, kanske med en drink i handen?

Kommer du inte på något mer att krydda din halmgubbe med, mer än fjällstugan och en paraplydrink i handen? Jag svarar inte på hittepåscenarios.
2025-07-02, 12:38
Medlem
Citat:
Det gäller väl alkisar också. Alla söker inte vård av olika skäl.
Förstår du inte att folk kommer undvika vården om denna galenskap fortsätter
Det handlar inte om alkisar
Det är folk som festar till det till helgen
2025-07-02, 12:52
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Dum fråga. Jag känner inte till "detta fall". Det är inte upp till mig att bedöma.
Men du försvarar ju genomgående, utan disclaimer, TS agerande. Du agerar precis som vilken myndighetsperson som helst, "vi kommenterar inte enskilda fall".
2025-07-02, 13:02
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Men du försvarar ju genomgående, utan disclaimer, TS agerande. Du agerar precis som vilken myndighetsperson som helst, "vi kommenterar inte enskilda fall".

Det gör jag inte men det är svårt att bedöma fall där man inte har full insyn. Vad folk säger i snyftreportage stämmer inte alltid med sanningen eller ger inte en komplett bild. Så har det exempelvis varit i fallet Linn. Klart att Transportstyrelsens handläggare kan göra fel ibland. Det handlar om bedömningar som görs av människor. Men det går ju att överklaga i minst 3 instanser och det finns ju exempel på fall där man backat på återkallandet.
2025-07-02, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Det blir värre och värre.

Medcura AB vann upphandlingen.

Från deras hemsida.

https://medcura.se/2024/09/05/vann-upphandling-transportstyrelsen/

Efter att Medcura vann upphandlingen söker de läkare som underleverantörer och skriver att läkaren kan jobba från ”från en fjällstuga eller stranden”. Där kan de alltså sitta och klicka i en ruta att Linn inte skall ha körkort.

Läs själva. Ruggigt.
Seriöst va? Gå in på länken och läs!
Citat:
Kommer du inte på något mer att krydda din halmgubbe med, mer än fjällstugan och en paraplydrink i handen? Jag svarar inte på hittepåscenarios.
Fan vad du tjatar om halmgubbar!

Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Om en läkare i Finland (troligen i alla andra civiliserade länder) tar PEth-tester i smyg på klienter och rapporterar till en myndighet begår denne ett antal brott mot lagar, föreskrifter och praxis hur en läkare ska hantera patientetiska förhållningsätt. Punkt 2 är därmed rätta utesluten i Finland.
Den myndighetsaktivismen Transportstyrelsen håller på med är inte möjlig i Finland.

Jag kan tänka mig att oseriösa aktörer som har kontrakterats av transportstyrelsen har ekonomiska samarbeten med provtagningslabben, kanske även som vissa inom Transportstyrelsen. Rena vilda västern mao.

De 2 första styckena sket du i att ha en åsikt om. I'm fine with that. Men jag börjar tro att du knappt är i skick att ha körkort om du ens har ett sådant.
Jag rekommenderar dig att begära ett frivilligt kognitivt test för att du själv ska bedöma om du lämplig att framföra fordon på allmän väg
2025-07-02, 13:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Det blir värre och värre.

Medcura AB vann upphandlingen.

Från deras hemsida.

https://medcura.se/2024/09/05/vann-upphandling-transportstyrelsen/

Efter att Medcura vann upphandlingen söker de läkare som underleverantörer och skriver att läkaren kan jobba från ”från en fjällstuga eller stranden”. Där kan de alltså sitta och klicka i en ruta att Linn inte skall ha körkort.

Läs själva. Ruggigt.

Nej men detta blir ju sjukare och sjukare. Vilken sanslös brist på respekt för de personer vars liv de saboterar.
2025-07-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej men detta blir ju sjukare och sjukare. Vilken sanslös brist på respekt för de personer vars liv de saboterar.
Ja det är därför det måste till en extern utredning
Att man ska utreda sig själva är ett slag i ansiktet på demokratin

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in