• 1
  • 2
2025-07-02, 06:01
Medlem
Känns personligen som att man kommer undan väldigt enkelt med dödsstraff. Några sprutor och 10 minuter sen är du borta från planeten. Vad ger det att sitta livstid i fängelse när man har en så enkel utväg?

I USA brukar mördarna erkänna sina brott för att ibland kunna slippa dödsstraff, men vad tjänar de egentligen på det? Deras liv är redan förstörda.

Om ni hade fått välja dödsstraff eller livstids fängelse utan benådning, vad hade ni valt?
Citera
2025-07-02, 06:05
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Känns personligen som att man kommer undan väldigt enkelt med dödstraff. Några sprutor och 10 minuter sen är du borta från planeten. Vad ger det att sitta livstid i fängelse när man har en så enkel utväg?

I USA brukar mördarna erkänna sina brott för att ibland kunna slippa dödstraff, men vad tjänar de egentligen på det? Deras liv är redan förstörda.

Om ni hade fått välja dödstraff eller livstids fängelse utan benådning, vad hade ni valt?

Beror på vilket fängelse i vilket land. Jag tror att anledningen till att mördarna i USA erkänner för att slippa dödsstraff, beror på att instinkten att vilja leva är nog starkare än vad man tror. Man går nog igenom rätt så mycket helvete innan denna instinkt "ger upp".
Citera
2025-07-02, 06:11
Medlem
Pripps0.0s avatar
Hade jag varit kriminell och fått livstid hade jag varit för dödsstraff. Hade någon dödat mitt barn , hade jag velat att den personen skulle lida i fängelset livet ut. Dödsstraff gynnar bara den som begått ett oförlåtligt brott.
Citera
2025-07-02, 07:21
Medlem
Om det är i Norden väljer jag livstids fängelse, men om det är i något annat land väljer jag dödsstraff. Jag föredrar att dö än att sitta i fängelse hela livet.
Citera
2025-07-02, 07:29
Medlem
Lite svårt att veta hur man faktiskt hade resonerat om man tvingats välja mellan dödsstraff och livstid på riktigt. Men jag tror nog jag hade valt dödsstraff.
Citera
2025-07-02, 07:44
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Hur i helvete är man funtad när man tänker på något så fullständigt ointressant? Vad är det för fel på dig, tänker jag.

Ojojoj vaknade på fel sida imorse?

TS jag kör på livstid, lätt! Jag kan fly, kanske benådas, få chans till överklagan?
Under tiden får jag väl fokusera på att läsa böcker och träna? Kanske en hobby?
Citera
2025-07-02, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Känns personligen som att man kommer undan väldigt enkelt med dödsstraff. Några sprutor och 10 minuter sen är du borta från planeten. Vad ger det att sitta livstid i fängelse när man har en så enkel utväg?

I USA brukar mördarna erkänna sina brott för att ibland kunna slippa dödsstraff, men vad tjänar de egentligen på det? Deras liv är redan förstörda.

Om ni hade fått välja dödsstraff eller livstids fängelse utan benådning, vad hade ni valt?
Så du säger att jag får all tid i världen att meditera utan att bli störd? Och kan filosofera i timmar varje dag? Behöver inte slösa min tid på meningslöst arbete åt någon annan? Skriv upp mig på livstid tack!

Fast det är klart, i Sibirien, Kambodja eller Mexiko till exempel hade jag nog valt det andra alternativet.
Citera
2025-07-02, 08:10
Medlem
jesussugers avatar
Sitta livstid i sverige skulle inte va nå problem alls
Citera
2025-07-02, 08:19
Medlem
PederBergmans avatar
Beror som sagt var i vilket land.
Citera
2025-07-02, 08:21
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Sitta livstid i sverige skulle inte va nå problem alls
Det förekommer ju den del våld på anstalter med säkerhetsklass 1 i Sverige. Du kan få stryk för att du tog det sista kaffet utan att fråga "presidenten" eller andra "småsaker" för dig men inte för dem. Du har inte visat den så kallade respekten.
Citera
2025-07-02, 08:30
Medlem
Ingen vet var en mördare hamnar efter döden. Helvetet? Så dödsstraff är kanske inte så enkelt.
Citera
2025-07-02, 08:34
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Det förekommer ju den del våld på anstalter med säkerhetsklass 1 i Sverige. Du kan få stryk för att du tog det sista kaffet utan att fråga "presidenten" eller andra "småsaker" för dig men inte för dem. Du har inte visat den så kallade respekten.
Om du visar svaghet så kommer folk utnyttja dig, visar du styrka kommer dom vilja ha med dig. Så i detta läge är det bara stå rakryggad och visa noll rädsla och stå upp för dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in