• 5
  • 6
2025-07-02, 21:11
Medlem
Sasha08s avatar
Det mest ekonomiska är ju dödsstraff
Citera
2025-07-02, 22:03
Medlem
Trakessons avatar
Jag hade en gång ett samtal om just detta med Tony Olsson. Han som har erfarenhet av livstidsstraff sa att ”man ger aldrig upp. Det finns alltid en livsvilja och ett hopp”.

Jag tror inte att han menade det på ett religiöst sätt, men eftersom han gått från livstidsstraff till tidsbestämt och efter avtjänat straff frigivning så tror jag han vet vad han pratar om. I alla fall när det gäller livstidsstraff. Jag tror de flesta valt livstid framför dödsstraff. Man vet aldrig vad som händer i framtiden, men är man död får man aldrig veta det heller.
Citera
2025-07-02, 22:51
Medlem
Running_mans avatar
Jag hade valt livstids fängelse och sedan rymt som Ioan Ursuț.
Citera
2025-07-03, 20:47
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Inlåst i en cell byggd för en men belagd med 2-3 pers, skita bakom (i bäst fall) en gardin 1m från varandra. Bortsparat bibliotek men - tack och lov - kanal 1-5 som linjär TV. Aldrig få välja vad du vill äta, aldrig ha något att säga till om, tjäna 17kr/h på tvångsarbete, ingen regelbunden kontakt med anhöriga osv.

Njae, jag tror nog det är så enkelt som att folk in i det sista nekar till brott just för att det är ganska jävla uselt att sitta på kåken. Undantaget är förstås om du på utsidan är uteliggare, då är det ett lyft med tak över huvudet och en garanterad varm måltid om dagen.

Var menar du att det är så i Sverige? Särskilt för långtidare? Där jag jobbat har de bott i varsin rätt rymlig och fräsch cell (men vet att vissa anstalter har delade celler men främst för kortare straff). Toaletter är som vilka som helst, dvs vanliga rum, aldrig sett nån "gardin". Dusch likaså. Bibliotek där man kan beställa in böcker som inte finns på plats. Tv i gemensamhetsutrymme och ibland i cellen. Möjlighet att låna tv-spel. Möjlighet att önska/beställa mat och även att laga den (långtidare). Arbete kan vara arbete med möjlighet att välja vad man vill göra men även studier, terapi, osv. Regelbunden kontakt med anhöriga har alla som har anhöriga som vill detta. Möjlighet att vara i cellen när man vill vara ifred eller i gemensamhetsutrymme om man vill umgås.

Jag har spelat innebandy, basket, promenerat, påtat i trädgården, åkt och handlat mat, stickat mössor, varit på lektion osv med intagna. Självklart vill man ju vara fri men nu var ju inte alternativet frihet utan döden och då är det ett självklart val för mig.
Citera
2025-07-06, 09:57
Medlem
Sinraths avatar
Fattar inte hur någon kan säga dödsstraff. Är ni djupt religiösa eller finner ni frid i att utplånas och aldrig mer existera?
Givetvis med undantag ifall man bokstavligt torteras varje dag systematiskt eller man hamnar bland de värsta fängelsena på jorden. Dock är "vanlig" isolering från samhället inte en anledning att vilja dö direkt. I så fall ska man sitta i total isolering som dom där sjuka ställena i USA där man får max en timme om dagen på röra sig utanför cellen helt ensam.
Sen om man hamnar i ett pissigt fängelse överlag utomlands så kommer man ändå vänja sig till viss del. Har man tillgång till litteratur så kan man ägna sitt liv åt att läsa.

Hade det sugit pung oavsett? Ja. Är det värt att omedelbart dö om det går hitta någon slags förströelse eller härda ut? Nej.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in