2025-07-01, 14:20
Medlem
Aakkes avatar
En ung, nära anhörig till en svensk minister i Sveriges regering är aktiv inom den våldsbejakande högerextremismen, skriver Expo.

Under ett års tid har Expo kunnat dokumentera att personen bland annat har rekryterat andra unga personer till den vit makt-miljön och anslutit sig till det våldsamma nazistiska nätverket Aktivklubb Sverige.

Ministern och personen har en nära relation – trots det känner inte Säpo till personens kopplingar till högerextremismen, enligt Expo.

Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Vem är ministern som är anhörig med nazist, är det allvarligt om inte ens SÄPO vet om det?

Tycker ni man ska få vara minister om man är släkting med en nazist? Hur är det om man skulle vara släkt med en islamist eller kommunist?

Ministerlistan:

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/
Senast redigerad av Aakke 2025-07-01 kl. 14:50.
Citera
2025-07-01, 14:31
Medlem
Räknas kusin som nära anhörig??
Citera
Medlem
Morgonrodnads avatar
Man får förstås mer förtroende för en minister om någon av dess släktingar inte är en del ur den korrupta politikerklassen.
Citera
Medlem
triptykens avatar
Ja jag tycker att man gott kan va minister för det. Tycker inte som du att det är likhetstecken mellan nazist och kommunist men ... Alla har vi väl släktingar som är ägg man måste fira jul eller påsk med?

Tycker Expo klamrar efter halmstrån här...

Alla säkerhetsklassade jobb kräver ju att SÄPO har koll och det innefattar släktingar så litet oroväckande om dom inte har koll... Men annars tuta och kör, vi har alla en Anders i släkten som är incel och nazist för att han tror att orsaken varför han inte får knulla är för att kvinnor är feminister inte hans enorma övervikt, rötna åsikter och att han sitter hemma hela dagarna... Det är ju ffs folkligt att ha en Anders runt julbordet
Citera
2025-07-01, 14:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
En ung, nära anhörig till en svensk minister i Sveriges regering är aktiv inom den våldsbejakande högerextremismen, skriver Expo.

Under ett års tid har Expo kunnat dokumentera att personen bland annat har rekryterat andra unga personer till den vit makt-miljön och anslutit sig till det våldsamma nazistiska nätverket Aktivklubb Sverige.

Ministern och personen har en nära relation – trots det känner inte Säpo till personens kopplingar till högerextremismen, enligt Expo.

Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Vem är ministern som är kusin med nazist, är det allvarligt om inte ens SÄPO vet om det?

Tycker ni man ska få vara minister om man är släkting med en nazist? Hur är det om man skulle vara släkt med en islamist eller kommunist?

Ministerlistan:

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/

Kusin är knappast nära anhörig. Jag har kusiner som jag inte träffat på 20 år och har ingen aning om var de röstar på politiskt..
Citera
2025-07-01, 14:44
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Skulle hellre ha en nära anhörig som är nazist, än en sliskig kommunist som jobbar på EXPO
Citera
2025-07-01, 14:47
Medlem
Jag gissar på Camilla Waltersson Grönvall. Hon är från de rätta nassetrakterna rent geografiskt.

Edit: Fast beskrivningen "ung" nära anhörig passar inte riktigt såvida det inte rör sig om en son eller dotter till henne.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2025-07-01 kl. 14:52.
Citera
2025-07-01, 14:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Räknas kusin som nära anhörig??

På sätt och vis. Det är ju barn till ens mammas eller pappas syskon. Man delar samma farmor eller mormor.

Sen är ju frågan hur nära man står sina kusiner. Jag har många kusiner. En del har vuxit i en annan del av landet och vi har träffats nån gång genom åren. Andra har jag vuxit upp med i samma stadsdel och firat jul med, gett födelsedagspresenter till, gått på samma skola som etc.

Dvs vissa är snäppet under syskon i närhet. Såna jag kan ringa till när som helst för att hitta på saker med. Andra är främlingar som jag bara delar DNA med.

Så frågan är hur nära de står varandra. Hur mycket de träffats. Umgås de regelbundet är det ju så klart en säkerhetsrisk. Ministern kan avslöja saker eller försäga sig angående detaljer som är viktiga för rikets säkerhet. Likaså ökar risken för utpressning.
Citera
2025-07-01, 14:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
På sätt och vis. Det är ju barn till ens mammas eller pappas syskon. Man delar samma farmor eller mormor.

Sen är ju frågan hur nära man står sina kusiner. Jag har många kusiner. En del har vuxit i en annan del av landet och vi har träffats nån gång genom åren. Andra har jag vuxit upp med i samma stadsdel och firat jul med, gett födelsedagspresenter till, gått på samma skola som etc.

Dvs vissa är snäppet under syskon i närhet. Såna jag kan ringa till när som helst för att hitta på saker med. Andra är främlingar som jag bara delar DNA med.

Så frågan är hur nära de står varandra. Hur mycket de träffats. Umgås de regelbundet är det ju så klart en säkerhetsrisk. Ministern kan avslöja saker eller försäga sig angående detaljer som är viktiga för rikets säkerhet. Likaså ökar risken för utpressning.

En minister förväntas nog bryta helt med en nazi-kusin hur nära de än är. Ett barn, ett styvbarn, ett bonusbarn etc ses nog som ett förhållande där det finns allmän förståelse för att det finns kontakt.
Citera
2025-07-01, 14:51
Medlem
BiskopBillings avatar
Var framgår det att den nära släktingen är kusin?
Citera
2025-07-01, 14:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En minister förväntas nog bryta helt med en nazi-kusin hur nära de än är. Ett barn, ett styvbarn, ett bonusbarn etc ses nog som ett förhållande där det finns allmän förståelse för att det finns kontakt.

Allt som bevisar koppling ska ju vara raderat nu från sociala medier åtminstone. Men känns ju inte som det är en nasse-kusin utan mer som en son. Att det var lite tyst om det sett att kunna lista ut vem så kan det ju vara en minderårig.

Blir ju lite svårt att klura ut sett till att gå via merinfo. Personer under 18 är ju inte listade där.
Citera
2025-07-01, 14:56
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jag gissar på Camilla Waltersson Grönvall. Hon är från de rätta nassetrakterna rent geografiskt.

Edit: Fast beskrivningen "ung" nära anhörig passar inte riktigt såvida det inte rör sig om en son eller dotter till henne.

Hon verkar ha en son i 21-årsåldern som håller på med musik och kommunalpolitik för Moderaterna. Om han mot förmodan skulle kombinera detta med att skriva anomynt på högerextrema webbsidor så gör det väl inte mamman olämplig som minister? En förälder ansvarar väl inte för vad ens unga vuxna barn har för sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in