Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Jag vet inte vilka nyheter du följer men ingen pratar om nån tiogradig höjning av medeltemperaturen. Man pratar om en höjning på 2-3 grader de närmaste 100 åren. Det kanske låter lite men får stora konsekvenser. Ta tex den där alpbyn som nyligen svämmades över för att glaciären på berget ovanför byn smälte mer än vanligt.
Det är ingen som kan säga exakt hur klimatet kommer påverka oss om 50-100 år men de flesta forskare som håller koll på detta förutspår att kostnaderna för klimatanpassa samhället kommer öka.
Jag skrev att det låter som att vi kommer få en medeltemperaturhöjning på 10 grader när man läser rubrikerna men givetvis är det inte så illa än.
Det kommer som du säger ta lång tid men under dessa år så kommer vi som du också säger utmanas av olika väderfenomen som vi inte är vana vid, så ser det ut hela tiden.
I jordbävningsområden bygger man husen jordbävningssäkra, i regnområden bygger man dem för att tåla mer regn och vatten och i norrland ska byggnaderna tåla mer snö, vi gör det hela tiden men ändå bygger vi i alla dessa områden också som egentligen är helt fel.
Mycket av varför vi bygger i dessa områden mynnar ut i samma problem, vi är överbefolkade i världen och mycket av alla utsläpp kommer även de från att vi är för många. Givetvis är inte det något man som politiker eller regering kan lösa lokalt utan detta måste börja pratas om på högre nivå.
Nu när vi plötsligt föder färre barn i många länder som jag tycker är en bra sak så börjar man varna för det också. Det kommer bli en tröskel vi ska över men mänskligheten kommer klara den också och jag gissar att vårt klot kommer må jävligt bra av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Försäkringsbolagen kommer sluta att försäkra för vindskador också, den kommer att bli en mycket större grej än översvämningar nästa årtionden.
Såna här grejer har vi börjat se i Spanien varje år nu på byggnader som byggdes innan 2013:
https://www.youtube.com/shorts/eYeYlPpUNbI
Jo, det blir för dyrt för försäkringsbolagen om saker och ting sker för ofta så givetvis vill man skriva in så många eventualiteter som möjligt där försäkringen inte gäller.