2025-07-01, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southstone
Nu måste regeringen stoppa strejken mot Tesla så vi kan köpa mer elbilar det är enda räddningen!

Glöm inte heller 2023 när betongen brann i Grekland.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varmeboljan-i-europa-betongen-brinner

Var i Grekland sommaren 2023 och betongen brann INTE.

SVT
Citera
2025-07-01, 11:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxfond
Halva sommaren har avverkats snart och den har hittills varit EXTREMT sval. Denna sommar har varit bra för växtligheten och djurliv, med och regn och sol. Mänskligheten kan vara lugn, moder jord och kretsloppet kör som vanligt sitt eget race. Att människan skulle påverka så mycket med utsläpp av livets gas - koldioxid är befängt.
Nej, inte extremt sval. Snarare ganska normal sommar, skulle jag säga. Och att media kan hetsa upp sig för att det blir 30 grader idag är helt otroligt.
Citera
2025-07-01, 11:33
Avslutad
Sägs att våran turism blomstrar pga att många väljer att komma hit under extrem månaderna då vi har mer rimlig temp.
Citera
2025-07-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
I love it, mer värme åt svensken!

Bara inte folk flyr upp hit till den mer normala värmen. Tänk om Sverige blir en charterdestination för sydeuroperna i framtiden för att det är mer"lagom" här.

Skönt idag och kanske man skulle ta sig ett dopp. I havet var det dock max 16 grader i helgen.lite för kallt.

Ja vädret kanske kan locka .. men tror det är för dyrt och tråkigt här för de flesta européer .. dom flesta är ute efter pulserande nattliv sociala människor men det är rätt tvärt om här och som Finland ,Norge .. Danmark är väl lite mer drag i men ännu dyrare än Sverige.
Citera
2025-07-01, 11:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu låter det på nyheterna som om vi har en tiogradig ökning av medeltemperaturen iallafall när man läser rubrikerna. De pratas om att vi här i sverige kommer ha ett medelhavsklimat och deras snöskottningsbudget är gissningsvis rätt låg.
Att bygga barriärer osv gör man redan från början om man nu vet att det sen kommer att behövas, man ser till att överdimensionera systemet för att klara alla eventualiteter och får helt enkelt ha med det i budgeten.

Det pratades redan förra året om den här delen i skåne att försäkringsbolagen inte ens ville försäkra vissa byggnader då risken var helt enkelt för stor för att skiten skulle rasa inom ett antal år. Jag tycker bara det känns väldigt fel med att i detta läge låta folket bygga närmare vattnet.

Jag ser bara hur det ser ut i staden där jag bor runt mälaren. För några år sen så var det ett häftigt regn som drabbade orten och givetvis så var det vissa hus som var på väg att dras med i ån för att vattnet helt enkelt gick över vallarna. Där jag bor några kilometer därifrån sa vi bara att det regnade och inte läge att gå ut, bor på en lite högre del av staden.
Ser man sen ändå på kartor över riskområdet vid en vattenhöjning så bor även vi i en riskzon och då ser jag inte ens vatten om jag så ställer upp en stege på taket av huset. Skulle dessutom behöva en kikare nära på för att se ordentligt. Tar mig ca 25 minuter att gå ner till mälaren.

Jag vet inte vilka nyheter du följer men ingen pratar om nån tiogradig höjning av medeltemperaturen. Man pratar om en höjning på 2-3 grader de närmaste 100 åren. Det kanske låter lite men får stora konsekvenser. Ta tex den där alpbyn som nyligen svämmades över för att glaciären på berget ovanför byn smälte mer än vanligt.

Det är ingen som kan säga exakt hur klimatet kommer påverka oss om 50-100 år men de flesta forskare som håller koll på detta förutspår att kostnaderna för klimatanpassa samhället kommer öka.
Citera
2025-07-01, 11:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nu låter det på nyheterna som om vi har en tiogradig ökning av medeltemperaturen iallafall när man läser rubrikerna. De pratas om att vi här i sverige kommer ha ett medelhavsklimat och deras snöskottningsbudget är gissningsvis rätt låg.
Att bygga barriärer osv gör man redan från början om man nu vet att det sen kommer att behövas, man ser till att överdimensionera systemet för att klara alla eventualiteter och får helt enkelt ha med det i budgeten.

Det pratades redan förra året om den här delen i skåne att försäkringsbolagen inte ens ville försäkra vissa byggnader då risken var helt enkelt för stor för att skiten skulle rasa inom ett antal år. Jag tycker bara det känns väldigt fel med att i detta läge låta folket bygga närmare vattnet.

Försäkringsbolagen kommer sluta att försäkra för vindskador också, den kommer att bli en mycket större grej än översvämningar nästa årtionden.

Såna här grejer har vi börjat se i Spanien varje år nu på byggnader som byggdes innan 2013: https://www.youtube.com/shorts/eYeYlPpUNbI
Citera
2025-07-01, 11:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag vet inte vilka nyheter du följer men ingen pratar om nån tiogradig höjning av medeltemperaturen. Man pratar om en höjning på 2-3 grader de närmaste 100 åren. Det kanske låter lite men får stora konsekvenser. Ta tex den där alpbyn som nyligen svämmades över för att glaciären på berget ovanför byn smälte mer än vanligt.

Det är ingen som kan säga exakt hur klimatet kommer påverka oss om 50-100 år men de flesta forskare som håller koll på detta förutspår att kostnaderna för klimatanpassa samhället kommer öka.

Jag skrev att det låter som att vi kommer få en medeltemperaturhöjning på 10 grader när man läser rubrikerna men givetvis är det inte så illa än.
Det kommer som du säger ta lång tid men under dessa år så kommer vi som du också säger utmanas av olika väderfenomen som vi inte är vana vid, så ser det ut hela tiden.
I jordbävningsområden bygger man husen jordbävningssäkra, i regnområden bygger man dem för att tåla mer regn och vatten och i norrland ska byggnaderna tåla mer snö, vi gör det hela tiden men ändå bygger vi i alla dessa områden också som egentligen är helt fel.
Mycket av varför vi bygger i dessa områden mynnar ut i samma problem, vi är överbefolkade i världen och mycket av alla utsläpp kommer även de från att vi är för många. Givetvis är inte det något man som politiker eller regering kan lösa lokalt utan detta måste börja pratas om på högre nivå.
Nu när vi plötsligt föder färre barn i många länder som jag tycker är en bra sak så börjar man varna för det också. Det kommer bli en tröskel vi ska över men mänskligheten kommer klara den också och jag gissar att vårt klot kommer må jävligt bra av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Försäkringsbolagen kommer sluta att försäkra för vindskador också, den kommer att bli en mycket större grej än översvämningar nästa årtionden.

Såna här grejer har vi börjat se i Spanien varje år nu på byggnader som byggdes innan 2013: https://www.youtube.com/shorts/eYeYlPpUNbI

Jo, det blir för dyrt för försäkringsbolagen om saker och ting sker för ofta så givetvis vill man skriva in så många eventualiteter som möjligt där försäkringen inte gäller.
Citera
2025-07-01, 11:53
Medlem
Madagascars avatar
Huvudstaden varmast i landet?

25.7 på obsevatoriekullen kl 11.
Citera
2025-07-01, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Enligt chat gpt:

Egenskap Sommaren 1999 Sommaren 2018
TemperaturVarm – över normal nivå Exceptionellt varm – rekordnivåer
Värmeböljor Kortare perioder över 30°C Långvariga och intensiva värmeböljor
Nederbörd Torrt, särskilt i södra Sverige Extremt torrt – torka och brandrisk
Solen Soligt Ovanligt många soltimmar
Konsekvenser Måttlig påverkan Stora skogsbränder, vattenbrist, Missväxt

Fakta:

2018 var den varmaste sommaren i Sverige på över 260 år enligt SMHI (baserat på juni–augusti).

Medeltemperaturen var upp till 4 grader över det normala på vissa håll.

1999 var varm men mer "klassiskt somrig", utan samma extrema avvikelser.

📌 Slutsats:

Om du minns 1999 som varmt, så stämmer det – men 2018 var i en helt egen liga vad gäller hetta och konsekvenser. 1999 var typiskt härlig, medan 2018 blev mer extrem, ibland till och med besvärlig.

Själv gillade jag 2018 och hade gärna önskat fler sådana somrar, men det lär troligtvis inte ske under min livstid.
Har man mätt väder i 260 år? 🤔
Citera
2025-07-01, 12:02
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Jag skrev att det låter som att vi kommer få en medeltemperaturhöjning på 10 grader när man läser rubrikerna men givetvis är det inte så illa än.
Det kommer som du säger ta lång tid men under dessa år så kommer vi som du också säger utmanas av olika väderfenomen som vi inte är vana vid, så ser det ut hela tiden.
I jordbävningsområden bygger man husen jordbävningssäkra, i regnområden bygger man dem för att tåla mer regn och vatten och i norrland ska byggnaderna tåla mer snö, vi gör det hela tiden men ändå bygger vi i alla dessa områden också som egentligen är helt fel.
Mycket av varför vi bygger i dessa områden mynnar ut i samma problem, vi är överbefolkade i världen och mycket av alla utsläpp kommer även de från att vi är för många. Givetvis är inte det något man som politiker eller regering kan lösa lokalt utan detta måste börja pratas om på högre nivå.
Nu när vi plötsligt föder färre barn i många länder som jag tycker är en bra sak så börjar man varna för det också. Det kommer bli en tröskel vi ska över men mänskligheten kommer klara den också och jag gissar att vårt klot kommer må jävligt bra av det.

Jo, det blir för dyrt för försäkringsbolagen om saker och ting sker för ofta så givetvis vill man skriva in så många eventualiteter som möjligt där försäkringen inte gäller.

Force Majeure kommer bli standardsvaret när du ansöker om skador som naturen åsamkat dig i framtiden... Nya försäkringar kommer säkerligen komma som har en speciell inriktning för just dessa...
Citera
2025-07-01, 12:02
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja vädret kanske kan locka .. men tror det är för dyrt och tråkigt här för de flesta européer .. dom flesta är ute efter pulserande nattliv sociala människor men det är rätt tvärt om här och som Finland ,Norge .. Danmark är väl lite mer drag i men ännu dyrare än Sverige.
Jo, men las Palmas eller mallis var nog inte så upphetsande innan charterturismen heller?

Skulle svensken kunna tjäna pengar på spanska charterresenärer så skulle nog hotellkomplexen ploppa upp samtidigt.
Senast redigerad av Moob 2025-07-01 kl. 12:22.
Citera
2025-07-01, 12:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Har man mätt väder i 260 år? 🤔

Uppenbarligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto