Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Det är inte så att kostnaderna för sandning, saltning, snöskottning osv går ner bara för att medeltemperaturen ökar ett par grader. Däremot så kommer tex översvämningar bli vanligare och de kostar otroligt mycket att förebygga genom att bygga skyddande barriärer osv.
Apropå strandskyddet så har du såklart en poäng i att det är väldigt konstigt att prata om förhöjda havsnivåer, erosion längs kuster osv och samtidigt uppmuntra till mer byggande nära havet. Jag tror dock att sjönära tomter är så pass attraktiva TROTS riskerna att byggandet kommer fortsätta. Hemförsäkringarna för dessa fastigheter kommer dock säkert gå upp.
Nu låter det på nyheterna som om vi har en tiogradig ökning av medeltemperaturen iallafall när man läser rubrikerna. De pratas om att vi här i sverige kommer ha ett medelhavsklimat och deras snöskottningsbudget är gissningsvis rätt låg.
Att bygga barriärer osv gör man redan från början om man nu vet att det sen kommer att behövas, man ser till att överdimensionera systemet för att klara alla eventualiteter och får helt enkelt ha med det i budgeten.
Det pratades redan förra året om den här delen i skåne att försäkringsbolagen inte ens ville försäkra vissa byggnader då risken var helt enkelt för stor för att skiten skulle rasa inom ett antal år. Jag tycker bara det känns väldigt fel med att i detta läge låta folket bygga närmare vattnet.
Jag ser bara hur det ser ut i staden där jag bor runt mälaren. För några år sen så var det ett häftigt regn som drabbade orten och givetvis så var det vissa hus som var på väg att dras med i ån för att vattnet helt enkelt gick över vallarna. Där jag bor några kilometer därifrån sa vi bara att det regnade och inte läge att gå ut, bor på en lite högre del av staden.
Ser man sen ändå på kartor över riskområdet vid en vattenhöjning så bor även vi i en riskzon och då ser jag inte ens vatten om jag så ställer upp en stege på taket av huset. Skulle dessutom behöva en kikare nära på för att se ordentligt. Tar mig ca 25 minuter att gå ner till mälaren.