2025-07-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag håller med jag tycker de två senaste sommrarna har varit usla, någon fin dag här och där men inte mera än så.

Jag blir så trött på det inte ens två bra veckor om året kan man få i det här landet, så det är ganska provocerande för mig när media skriver sådana här skitartiklar.

Jag tittade just på väderkartan och det ser ut som det placerat sig ett sådant högtryck nu. Med centrum över Polen.
Skulle jag varit meterolog skulle jag spå en längre het period - typ sådan varm 'glassig' sommarvärme.
Om man tittar på kartan ser man att det är över 1020 millibar över Polen.
https://www.foreca.se/Sverige/Dalarna/Kartan/karta/lufttryck
Citera
2025-07-01, 10:16
Medlem
Nu måste regeringen stoppa strejken mot Tesla så vi kan köpa mer elbilar det är enda räddningen!

Glöm inte heller 2023 när betongen brann i Grekland.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varmeboljan-i-europa-betongen-brinner
Citera
2025-07-01, 10:35
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Sedan när blev 30 grader "extremhetta"?

Det kommer inte påverka Sverige överhuvudtaget, då vi får max tre dagar med detta väder.

Exakt. Såhär är det varje sommar i Grekland, Spanien och Italien. Oj oj oj jättevarmt och olidligt utomhus!

Skrämselpropaganda. Precis som att Ryssland kommer invadera ett Natoland inom 1-3 år.
Citera
2025-07-01, 10:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det var bra sammanfattat.

Jag tycker också debatten borde flyttas från fokus på människors utsläpp till en rent ekonomisk diskussion hur mycket det kostar att ”klimatanpassa” bostäder, infrastruktur osv. Kostnaderna för detta kommer öka rejält och pengarna måste komma in på nåt sätt.

Enda sättet att få folk att ändra sig är just när klimatförändringarna börjar svida i plånboken.

Det stora problemet är i mycket att förändringar i princip inte är något folk tjänar på här och nu. Klimatet är postat med jakposten genom Ulan Bator.
Citera
2025-07-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag tittade just på väderkartan och det ser ut som det placerat sig ett sådant högtryck nu. Med centrum över Polen.
Skulle jag varit meterolog skulle jag spå en längre het period - typ sådan varm 'glassig' sommarvärme.
Om man tittar på kartan ser man att det är över 1020 millibar över Polen.
https://www.foreca.se/Sverige/Dalarna/Kartan/karta/lufttryck

Det blir kallare i Sthlm igen på fredag.
Citera
2025-07-01, 11:05
Medlem
Halva sommaren har avverkats snart och den har hittills varit EXTREMT sval. Denna sommar har varit bra för växtligheten och djurliv, med och regn och sol. Mänskligheten kan vara lugn, moder jord och kretsloppet kör som vanligt sitt eget race. Att människan skulle påverka så mycket med utsläpp av livets gas - koldioxid är befängt.
Citera
2025-07-01, 11:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, hur mycket pengar och energi läggs det idag på våra vägar och järnvägar pga tjälskador, snöskottning, sandning, saltning och annat som hör vintern till?
Givetvis får vi kanske andra skador på asfalt och järnväg av värmen men jag är rätt säker på att den summan att fixa dessa problem är mycket mindre än tidigare nämnda.

Att vår regering idag lättar på strandskyddet samtidigt som vi hela tiden talar om vattenhöjningar och risken att sverige snart kommer ligga under vatten (det är så det låter) är också jävligt konstigt. Borde man inte i ett sånt läge se till att inte bygga så nära strandkanten just pga risken för vattenskador vid vattenhöjningar, stormar och liknande.
Det har senaste tiden skrivits en del om människorna som bor längs någon strand i sydsverige som ser sina tomter och badstugor ätas upp av vattenhöjningar och erosion från stormar, vågor och blåst som tar med sig sediment ut i havet. Bygger vi längre från vattnet så slipper vi dessa problem också.

Det är inte så att kostnaderna för sandning, saltning, snöskottning osv går ner bara för att medeltemperaturen ökar ett par grader. Däremot så kommer tex översvämningar bli vanligare och de kostar otroligt mycket att förebygga genom att bygga skyddande barriärer osv.

Apropå strandskyddet så har du såklart en poäng i att det är väldigt konstigt att prata om förhöjda havsnivåer, erosion längs kuster osv och samtidigt uppmuntra till mer byggande nära havet. Jag tror dock att sjönära tomter är så pass attraktiva TROTS riskerna att byggandet kommer fortsätta. Hemförsäkringarna för dessa fastigheter kommer dock säkert gå upp.
Citera
2025-07-01, 11:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Enda sättet att få folk att ändra sig är just när klimatförändringarna börjar svida i plånboken.

Det stora problemet är i mycket att förändringar i princip inte är något folk tjänar på här och nu. Klimatet är postat med jakposten genom Ulan Bator.

Ja och där sätter du fingret på ett stort politisk bekymmer. Du vinner inga val på att höja massa skatter och avgifter för att klimatanpassa samhället för nästa eller nästnästa generation.
Citera
2025-07-01, 11:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Exakt. Såhär är det varje sommar i Grekland, Spanien och Italien. Oj oj oj jättevarmt och olidligt utomhus!

Skrämselpropaganda. Precis som att Ryssland kommer invadera ett Natoland inom 1-3 år.

Det handlar inte om värmen som sagt. Igår var det 42 grader här. Samtidigt som det blåste väldigt hårt och regnade. Det har jag aldrig varit med om här i Spanien de senaste 10 åren.
Citera
2025-07-01, 11:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxfond
Halva sommaren har avverkats snart och den har hittills varit EXTREMT sval. Denna sommar har varit bra för växtligheten och djurliv, med och regn och sol. Mänskligheten kan vara lugn, moder jord och kretsloppet kör som vanligt sitt eget race. Att människan skulle påverka så mycket med utsläpp av livets gas - koldioxid är befängt.
I särklass befängt.

Men det allra mest befängda är ändå snacket om att "rädda planeten". Rädda planeten? På riktigt? Vi kan knappt hålla sams med varandra och så ska vi rädda hela planeten?

Vi vet inte ens hur vi ska ta hand om oss själva och hålla sams än mindre hur vi ska rädda hela planeten.
Citera
2025-07-01, 11:16
Medlem
Moobs avatar
I love it, mer värme åt svensken!

Bara inte folk flyr upp hit till den mer normala värmen. Tänk om Sverige blir en charterdestination för sydeuroperna i framtiden för att det är mer"lagom" här.

Skönt idag och kanske man skulle ta sig ett dopp. I havet var det dock max 16 grader i helgen.lite för kallt.
Citera
2025-07-01, 11:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är inte så att kostnaderna för sandning, saltning, snöskottning osv går ner bara för att medeltemperaturen ökar ett par grader. Däremot så kommer tex översvämningar bli vanligare och de kostar otroligt mycket att förebygga genom att bygga skyddande barriärer osv.

Apropå strandskyddet så har du såklart en poäng i att det är väldigt konstigt att prata om förhöjda havsnivåer, erosion längs kuster osv och samtidigt uppmuntra till mer byggande nära havet. Jag tror dock att sjönära tomter är så pass attraktiva TROTS riskerna att byggandet kommer fortsätta. Hemförsäkringarna för dessa fastigheter kommer dock säkert gå upp.

Nu låter det på nyheterna som om vi har en tiogradig ökning av medeltemperaturen iallafall när man läser rubrikerna. De pratas om att vi här i sverige kommer ha ett medelhavsklimat och deras snöskottningsbudget är gissningsvis rätt låg.
Att bygga barriärer osv gör man redan från början om man nu vet att det sen kommer att behövas, man ser till att överdimensionera systemet för att klara alla eventualiteter och får helt enkelt ha med det i budgeten.

Det pratades redan förra året om den här delen i skåne att försäkringsbolagen inte ens ville försäkra vissa byggnader då risken var helt enkelt för stor för att skiten skulle rasa inom ett antal år. Jag tycker bara det känns väldigt fel med att i detta läge låta folket bygga närmare vattnet.

Jag ser bara hur det ser ut i staden där jag bor runt mälaren. För några år sen så var det ett häftigt regn som drabbade orten och givetvis så var det vissa hus som var på väg att dras med i ån för att vattnet helt enkelt gick över vallarna. Där jag bor några kilometer därifrån sa vi bara att det regnade och inte läge att gå ut, bor på en lite högre del av staden.
Ser man sen ändå på kartor över riskområdet vid en vattenhöjning så bor även vi i en riskzon och då ser jag inte ens vatten om jag så ställer upp en stege på taket av huset. Skulle dessutom behöva en kikare nära på för att se ordentligt. Tar mig ca 25 minuter att gå ner till mälaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in