2025-06-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Jag säger inte att kvinnor är bättre på IT. Jag säger att om en kvinna och en man har samma kompetens ska inte mannen få jobbet bara för att han har kuk.

Min fru och jag jobbar båda inom IT. Hon är IT-chef på ett hyfsat stort företag och har ansvar för IT-säkerheten för ett hundratal anställda. Jag bär sladdar och återställer lösenord inom kommunal verksamhet. Jag skulle aldrig platsa in på hennes jobb och hon tycker att mitt är 'lite gulligt'. Ändå måste hon rättfärdiga sin position dagligen inför folk som heter Göran och har haft samma inloggning till alla sina konton sen 2002.

För övrigt är det dummare att lägga ord i munnen på en motdebattör som han aldrig har påstått än att svara på den ursprungliga frågan.

Tyvärr ser verkligheten ut på sätter du beskriver. Kvinnor sätts på administrationsroller inom IT som mer eller mindre kan betraktas som överflödiga. Nu har det på senare tid skett en rokad inom branschen och det står säkerligen inte på förens din kvinna ryker från sin position.
Citera
2025-06-30, 23:56
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Gäller alla branscher inte bara IT... olika anledningar dock, jämställdhet,ögongodis åt chefen,ögongodis åt kunderna
Citera
2025-07-01, 00:05
Medlem
AndersPersson99s avatar
Kvinnor favoriseras och kvoteras överallt. Det är var vi har hamnat. Hur män kan vara ok med det här förstår jag inte.
Citera
2025-07-01, 00:30
Medlem
Ja vilken chans har en vit, medelålders, kristen, heterosexuell man när företaget gärna kvoterar in både kvinnor, unga, hbtq, binära och multikulti? Tog själv upp det lite skämtsamt vid en intervju på plats till en teknikertjänst efter att vi gått en runda i verksamheten. Jag sa att jag ser att ni har väldigt många med utländsk bakgrund i er verksamhet så det är kanske dags med en vanlig gammal svensk för att jämna ut det. Det är inget fel på utlänningar, sa den svenska chefen. Sa jag inte heller, sa jag, men ni strävar ju efter ett jämställt företag enligt er annons med olika bakgrunder osv. Ingen humor hade han och inte heller en strävan efter att leva upp till det de skrev om företaget.
Citera
2025-07-01, 01:39
Medlem
Detta har inte bara varit sant inom jobbsökning under en längre tid, men också bla. på dejting marknaden.

Kvinnor har det BETYDLIGT lättare i livet än män generellt sätt. Lättare att hitta jobb, lättare att hitta ett förhållande, lättare till casual sex, lättare till att bli uppmärksammad, lättare att få views på sociala medier (youtube, instagram, twitch, osv...), lättare att komma undan med allt möjligt, lättare att få resultat från träning (de behöver inte 10+ år av dedikerad träning och kost), lättare att bilda sociala kontakter...
Citera
2025-07-01, 06:10
Medlem
Wyrdkins avatar
Främst amerikanska regeringen och NGOs som ger bidrag för att anställa kvinnor i traditionellt manliga yrken.
Citera
2025-07-01, 06:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Bristen på kvinnor i it-branschen beskrivs ofta som ett problem. Jag skapade en tråd om detta för ett tag sedan.

Ingen specificerar eller kan definiera varför det är ett problem, däremot. Inte ens de journalister som skriver om problemet förklarar varför det är problematiskt. Väldigt märkligt.
IT branschen ligger väl över medellönen i landet? Och då är det ett problem att det arbetar för få kvinnor där enligt feministerna. I mansdominerade branscher som ligger under medeltalet i lön som t.ex. sopbilsåkare så är det inget problem att det arbetar för få kvinnor i enligt feministerna.
Citera
2025-07-01, 06:53
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Jag säger inte att kvinnor är bättre på IT. Jag säger att om en kvinna och en man har samma kompetens ska inte mannen få jobbet bara för att han har kuk.

Min fru och jag jobbar båda inom IT. Hon är IT-chef på ett hyfsat stort företag och har ansvar för IT-säkerheten för ett hundratal anställda. Jag bär sladdar och återställer lösenord inom kommunal verksamhet. Jag skulle aldrig platsa in på hennes jobb och hon tycker att mitt är 'lite gulligt'. Ändå måste hon rättfärdiga sin position dagligen inför folk som heter Göran och har haft samma inloggning till alla sina konton sen 2002.

För övrigt är det dummare att lägga ord i munnen på en motdebattör som han aldrig har påstått än att svara på den ursprungliga frågan.
Men i detta fallet, så fick ju subjektet 6 gånger fler "jobb" för hon hade en slida.

Och vi vet inte ett skit om din frus kompetens egentligen. Det finns chefer som är totalt kassa.

Men en sak är säker. Inom it så går oftare kvinnorna vidare och blir chefer eller projektledare. Tror att det beror på att de inte fixar programmering lika bra som män och de märker detta.
Citera
2025-07-01, 09:41
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Just det kring att "rättfärdiga sin position" är en väldigt subjektiv upplevelse, där jag tror att en stor del beror på att kvinnor helt enkelt upplever det annorlunda. Som man blir man också ständigt ifrågasatt, det hör helt enkelt till när man jobbar med stora organisationer, långa projekt och många olika intressenter. Det finns alltid intressekonflikter kontra kunder, leverantörer, chefer, andra utvecklare och massa andra grupper, och de kommer inte bara acceptera mina förslag för att jag har en viss utbildning och erfarenhet.

Det kan man inte ta personligt, vilket jag tror att kvinnor har svårare att acceptera. Så fort någon inte håller med eller grillar ett kvinnligt förslag är det ett personangrepp och sexism och inte bara sakligt. För kvinnor är det viktigare att hitta en kompromisslösning och att alla ska känna sig delaktiga, vilket oftast är svårt inom IT.
Citera
2025-07-01, 09:52
Medlem
Eftersom IT-industrin är mansdominerad, speciellt inom tekniska kunskaper (ej admin, projekt, säljare, chef) så är det logiskt att it-företagen mer eller mindre är villiga att slåss om de få it-tjejer som faktiskt har tekniskt kompetens.

Varför?

För att man upplever det är negativt med att män dominerar så mycket som de gör. Problemet är att antingen satsar man inte på unga tjejer så de får ett tekniskt intresse och även gedigen utbildning från början och bara sitter och väntar på att det ska dyka upp någon intresserad tjej som sedan måste bevisa sig själv för att motiveras bli anställd/vara anställd bara för att hon är tjej. Menar att man bedömer att dyker det upp en teknik-intresserad tjej så förväntas hon vara en 10x programmerare.

Någonstans börjar alla och alla är inte lika duktiga men behövs för att där finns mycket jobb att göra.

Jag har under mina år stött på flera tjejer, de är inte så många som jag fått möjlighet att arbeta nära med och verkligen förstå hur duktiga de är eller hur äkta deras intresse för tekniken är. Men där finns de som har presterat riktigt bra och där finns de som är mest som du och jag är. En del som kanske försvunnit och bytt roll av någon anledning. Kanske för att de inte fick stöd eller inte fick de uppdrag som de hoppades på.

Iallafall, det blir fel också om man anställer någon bara för att det är en tjej. Det är faktiskt inte så roligt att vara ensam tjej i ett gäng med killar. Speciellt inte som ung tjej. Hur man än gör så är det någon kille som inte kan skilja på arbetsliv och privatliv, ibland är det tjejen som inte kan det.

Så för att en tjej ska fungera bra i ett gäng med teknikintresserade killar krävs professionalism på en högre nivå än vad man normalt finner i ett team som normalt sett bara består av män.

Jag har vid några tillfällen diskuterat om det inte hade varit bättre att starta ett företag som bara har tjejer, men av någon anledning så verkar tjejer jobba ännu sämre tillsammans i team som består av enbart tjejer. Den detaljen kan ni bita i rejält om intresse finns.

Således, det verkar som att även teknikintresserade tjejer ändå helst jobbar i blandade teams.

Jag tycker man ska bortse från kön och se på intresse och talang. Så på det sättet är det bra att man har veckor av testmoment att genomgå innan man får ett uppdrag. Det blir svårt oavsett om man är kille eller tjej att få det där krävande tekniska jobbet som man egentligen inte klarar av.
Citera
2025-07-01, 09:56
Medlem
Man kanske ska ta och byta sitt jurdiska kön då det är enkelt idag och börja kalla sig för Rabiate Ronja istället för Runar och sen börja söka ny jobb.

Är nog möjligt att landa något skattefinansierat chefsjobb inom it om man sätter på sig en peruk och bh, dessa brukar ju vara heta på att inkludera alla.
Citera
2025-07-01, 10:07
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Nu blir jag nyfiken. Vad är det för bidrag företag får för att anställa specifikt kvinnor? Jag vet att det går att få bidrag för att anställa personer med funktionsnedsättning eller andra som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden men det gäller ju alla oavsett kön. Har aldrig hört talas om att man får bidrag för att anställa kvinnor enbart för att dom är kvinnor.
Det finns mängder med dolt som du aldrig får se. Jag jobbade på en stor organisation tidigare och var bundis med en ekonom med stort ekonomiskt ansvar och en dag visade han mig vad som opererar i bakgrunden. Det får inte vanliga svennebananer se. Finns mängder med "system" i bakgrunden där du får olika skatteavdrag och "incitament" för olika grupperingar av människor. Mångfaldsdirektivet kan man kalla det. Jag som vit blond svensk som var där på mina meriter var den lägst subventionerade människan på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in