Citat:
Ursprungligen postat av
peerg
Jag säger inte att kvinnor är bättre på IT. Jag säger att om en kvinna och en man har samma kompetens ska inte mannen få jobbet bara för att han har kuk.
Min fru och jag jobbar båda inom IT. Hon är IT-chef på ett hyfsat stort företag och har ansvar för IT-säkerheten för ett hundratal anställda. Jag bär sladdar och återställer lösenord inom kommunal verksamhet. Jag skulle aldrig platsa in på hennes jobb och hon tycker att mitt är 'lite gulligt'. Ändå måste hon rättfärdiga sin position dagligen inför folk som heter Göran och har haft samma inloggning till alla sina konton sen 2002.
För övrigt är det dummare att lägga ord i munnen på en motdebattör som han aldrig har påstått än att svara på den ursprungliga frågan.
Just det kring att "rättfärdiga sin position" är en väldigt subjektiv upplevelse, där jag tror att en stor del beror på att kvinnor helt enkelt upplever det annorlunda. Som man blir man också ständigt ifrågasatt, det hör helt enkelt till när man jobbar med stora organisationer, långa projekt och många olika intressenter. Det finns alltid intressekonflikter kontra kunder, leverantörer, chefer, andra utvecklare och massa andra grupper, och de kommer inte bara acceptera mina förslag för att jag har en viss utbildning och erfarenhet.
Det kan man inte ta personligt, vilket jag tror att kvinnor har svårare att acceptera. Så fort någon inte håller med eller grillar ett kvinnligt förslag är det ett personangrepp och sexism och inte bara sakligt. För kvinnor är det viktigare att hitta en kompromisslösning och att alla ska känna sig delaktiga, vilket oftast är svårt inom IT.