Citat:

Ursprungligen postat av 
KamratBlue

Ja vilken chans har en vit, medelålders, kristen, heterosexuell man när företaget gärna kvoterar in både kvinnor, unga, hbtq, binära och multikulti? Tog själv upp det lite skämtsamt vid en intervju på plats till en teknikertjänst efter att vi gått en runda i verksamheten. Jag sa att jag ser att ni har väldigt många med utländsk bakgrund i er verksamhet så det är kanske dags med en vanlig gammal svensk för att jämna ut det. Det är inget fel på utlänningar, sa den svenska chefen. Sa jag inte heller, sa jag, men ni strävar ju efter ett jämställt företag enligt er annons med olika bakgrunder osv. Ingen humor hade han och inte heller en strävan efter att leva upp till det de skrev om företaget.

Ibland kan man undra hur det ligger till:
På en tidigare avdelning fick vi in en ung kvinna med färgat hår som chef som absolut skulle hon unga utländska tjejer, ev kunde nån färgad bög få plats också.
Jag skulle fungera som senior i gänget: Tröttnade efter ett tag: Så jag bytte tjänst.
Strax efter sa de dugliga upp sig: efter 6 månader hade samtliga inklusive den nya chefen slutat: Kvar bara en person som hade en räknare som räknade ner antalet dagar den hade kvar till pension.
Det den chefen inte förstod var att en blandad grupp skall vara blandad, och förstod inte att en 55årig svensk gubbe kunde vara en god kollega till en 30årig indiska.
Hennes bild var ett gäng 25-35årigar där samtliga hade nån HBTQ diagnos(Eller vad det heter) eller bakgrund från afrika eller asien. Var en blandad grupp. En svenskfödd 55åring man platsade visst inte i en blandad grupp.
Synd på några av ungdomarna, vissa var riktigt duktiga, men behövde lite stöttning i början av kariären.