2025-07-01, 10:55
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Nu blir jag nyfiken. Vad är det för bidrag företag får för att anställa specifikt kvinnor? Jag vet att det går att få bidrag för att anställa personer med funktionsnedsättning eller andra som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden men det gäller ju alla oavsett kön. Har aldrig hört talas om att man får bidrag för att anställa kvinnor enbart för att dom är kvinnor.

Man kan stoltsera med att man är en jämställd arbetsplats och att man välkomnar även missanpassade individer (kvinnor) till mansdominerande yrken.
Citera
2025-07-01, 11:04
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Man kanske ska ta och byta sitt jurdiska kön då det är enkelt idag och börja kalla sig för Rabiate Ronja istället för Runar och sen börja söka ny jobb.

Är nog möjligt att landa något skattefinansierat chefsjobb inom it om man sätter på sig en peruk och bh, dessa brukar ju vara heta på att inkludera alla.

Ska jag vara ärlig så tror jag dina chanser ökar.

Var själv anställd på en arbetsplats som var väldigt mycket för detta med kvinnligt, tror VD:n som var man hade agg mot andra män. När jag sökte en tjänst internt som egentligen var samma tjänst som jag redan hade men skulle tillhöra en annan grupp så anlitade man en rekryteringsfirma som siktade in sig på just kvinnor och tekniska yrken.
Redan där hade väl jag som man en minuspoäng kan man väl säga

Under intervjun så fick jag förklara för rekryteraren vad det var tänkt att jag skulle göra på jobbet och vad tjänsten skulle innebära för mig och givetvis berätta varför jag skulle ha tjänsten. Hade iallafall jobbat fyra år redan på företaget och hade bra inblick i det som tjänsten handlade om.

Jag fick naturligtvis inte jobbet men det gjorde samtidig inte så mycket då jag hade en annan arbetsgivare som jagade mig som kunde ge mig en avsevärt mycket högre lön och andra fördelar.
personen som fick jobbet var naturligtvis en kvinna och hon var dessutom ett riktigt stolpskott och lyckades med mer eller mindre noll enligt gamla kollegor. Hon slutade efter något eller några år på företaget.
Citera
2025-07-01, 13:15
Medlem
Det har mycket litet med eventuella bidrag att göra.

Det har mycket mer med relationsmarknaden att göra (män försöker skaffa åt sig dejtingsmöjligheter).

Kvinnor har ett enormt övertag i livet, både vad gäller möjligheter till att ingå i ett förhållande, och till en mindre grad arbetsmöjligheter. Men till viss mån påverkar det förra också det senare, vilket bevisligen är fallet inom IT.
Senast redigerad av EttDoendeFolk 2025-07-01 kl. 13:22.
Citera
2025-07-01, 13:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var du som drog det ditåt. Jag var extremt inne på att säga att ingen var bättre. Så detta var helt och hållet din skit att du kom och ordade om att kvinnor allt är bättre.
Alltid någon annans fel, eller hur zidde.
Citera
2025-07-01, 13:43
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Man kanske ska ta och byta sitt jurdiska kön då det är enkelt idag och börja kalla sig för Rabiate Ronja istället för Runar och sen börja söka ny jobb.

Är nog möjligt att landa något skattefinansierat chefsjobb inom it om man sätter på sig en peruk och bh, dessa brukar ju vara heta på att inkludera alla.

Göra en Tootsie.
Citera
2025-07-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ja vilken chans har en vit, medelålders, kristen, heterosexuell man när företaget gärna kvoterar in både kvinnor, unga, hbtq, binära och multikulti? Tog själv upp det lite skämtsamt vid en intervju på plats till en teknikertjänst efter att vi gått en runda i verksamheten. Jag sa att jag ser att ni har väldigt många med utländsk bakgrund i er verksamhet så det är kanske dags med en vanlig gammal svensk för att jämna ut det. Det är inget fel på utlänningar, sa den svenska chefen. Sa jag inte heller, sa jag, men ni strävar ju efter ett jämställt företag enligt er annons med olika bakgrunder osv. Ingen humor hade han och inte heller en strävan efter att leva upp till det de skrev om företaget.
Ibland kan man undra hur det ligger till:
På en tidigare avdelning fick vi in en ung kvinna med färgat hår som chef som absolut skulle hon unga utländska tjejer, ev kunde nån färgad bög få plats också.
Jag skulle fungera som senior i gänget: Tröttnade efter ett tag: Så jag bytte tjänst.
Strax efter sa de dugliga upp sig: efter 6 månader hade samtliga inklusive den nya chefen slutat: Kvar bara en person som hade en räknare som räknade ner antalet dagar den hade kvar till pension.
Det den chefen inte förstod var att en blandad grupp skall vara blandad, och förstod inte att en 55årig svensk gubbe kunde vara en god kollega till en 30årig indiska.
Hennes bild var ett gäng 25-35årigar där samtliga hade nån HBTQ diagnos(Eller vad det heter) eller bakgrund från afrika eller asien. Var en blandad grupp. En svenskfödd 55åring man platsade visst inte i en blandad grupp.
Synd på några av ungdomarna, vissa var riktigt duktiga, men behövde lite stöttning i början av kariären.
Citera
2025-07-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
För ca fem år sedan gjorde en man ett experiment, där han låtsades vara kvinna för att få jobb lättare inom IT. Han postade om det på Reddit (länk). Postningen blev föga förvånande raderad av forumet, men en skärmdump finns kvar på Facebook (länk).

Givet att IT-branschen är väldigt mansdominerad så känns det nästan som om kvinnor får en guldbiljett in om företagen har mångfaldskrav på sig. Nu har president Trump i USA lovat att städa ut kvoteringstramset, men

Har kraven på jämn könsfördelning gått för långt inom IT?
Borde företagsledare inom IT sätta ned foten och ta rygg på Trumps ambitioner om att slopa kvoterings- och mångfaldsivrandet?
Hur tror ni att ett sådant här experiment hade fallit ut i dag?

Vet att kvinnor prioriteras just nu i tekniska och IT yrken man vill fördela och få mer jämställt inom yrken.. vet att tex tekniska områden skriker efter kvinnor men intresset från kvinnor är ganska svagt då det inte är ett område många vill satsa på. Jag vet en tjej som är ensam tjej inom ingenjörsjobb.. hon är den enda kvinnan på sin arbetsplats.
Citera
2025-07-01, 15:03
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Va? Förklara gärna närmare. Om du menar att rika människor är mer benägna att investera i företag med likvärdig anställningspolicy så ser jag det bara som positivt. Riskkapitalister är ju enbart ute efter att tjäna pengar oavsett så om dom investerar mer i jämställda företag så är det väl bara att inse att jämställda företag är mer lönsamma och att det inte är en nackdel att anställa andra personer än vita cis-män. Det är inte 'bidrag' det är någon som ger dig pengar med förväntan att få ännu mer pengar tillbaka.
Det handlar inte om lönsamhet
Citera
2025-07-01, 15:52
Medlem
Det är härligt att vara tredjehandsinvånare i sitt eget land.

Varför väljer man kvinnor? Lägre löner, lättare att manipulera efter kännslor och it/gaming är väldigt stort och når många människor. Perfekt megafon för sin agenda
Citera
2025-07-01, 16:36
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
IT branschen ligger väl över medellönen i landet? Och då är det ett problem att det arbetar för få kvinnor där enligt feministerna. I mansdominerade branscher som ligger under medeltalet i lön som t.ex. sopbilsåkare så är det inget problem att det arbetar för få kvinnor i enligt feministerna.
Det kanske är ett problem just för att de har så höga löner inom IT. De behöver få in lite kvinnor som de kan betala mycket mindre
Citera
2025-07-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Det är härligt att vara tredjehandsinvånare i sitt eget land.

Varför väljer man kvinnor? Lägre löner, lättare att manipulera efter kännslor och it/gaming är väldigt stort och når många människor. Perfekt megafon för sin agenda
Kvinnor får inte mindre lön, enligt statistiken runt 4%, och det är ingenting och kan bero på helt andra saker. "Lättare att manipulera" beror nog på vilken tjej det är, de flesta tjejer är ju helt galna idag och manipulerar killar?
Citera
2025-07-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttDoendeFolk
Det har mycket litet med eventuella bidrag att göra.

Det har mycket mer med relationsmarknaden att göra (män försöker skaffa åt sig dejtingsmöjligheter).

Kvinnor har ett enormt övertag i livet, både vad gäller möjligheter till att ingå i ett förhållande, och till en mindre grad arbetsmöjligheter. Men till viss mån påverkar det förra också det senare, vilket bevisligen är fallet inom IT.

Systemet är definitivt riggat till mäns nackdel. Män skulle behöva organisera sig likt feministerna gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in