Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-30, 23:36
Medlem
For the record så tror inte jag han blev varken hörd eller avvisad.

Han var inte där då.
Citera
2025-06-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
For the record så tror inte jag han blev varken hörd eller avvisad.

Han var inte där då.

Det är såklart inte en bekräftad sak...

Om han är ett vittne så är det lite märkligt att inget som han säger blir bekräftat !

Han säger 23:20 och 23:21 vilket blir inte bekräftat av RB

Han säger inget av samtal med väktare som inte blir bekräftat

Han säger att han hjälpt till med livräddning som inte blir bekräftat

Han påstår ett samtal med Lisbeth som inte blir bekräftat

Han påstår att LJ och han står och glor på varann som inte blir bekräftat av LJ

Han påstår att han sprang I gränden som inte blir bekräftat

Han påstår att han blir nekad av en polis som inte blir bekräftat

Han påstår att Hage säger till honom om offrets identitet som inte blir bekräftat

Varje sak i sig är kanske inte förvånande men alla ihop är det !
Citera
2025-06-30, 23:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja redan där fungerade altså taktiken att inte se själv mordet.

Han hadde inte hittat på den mörka urtavlan än, men det var nog den som räddade honom.
Redan där.

Ja att genast gå tillbaka till mordplatsen och visa upp sig för alla vittnen är verkligen ett genidrag.

Ibland tror jag att somliga här har tittat på för mycket film där inget är klart innan man avslöjar den stora plot twisten.

"Det var den reumatiske obeväpnade grafikern, utan motiv som var mördaren hela tiden!" Smart va?
Citera
2025-07-01, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja att genast gå tillbaka till mordplatsen och visa upp sig för alla vittnen är verkligen ett genidrag.

Ibland tror jag att somliga här har tittat på för mycket film där inget är klart innan man avslöjar den stora plot twisten.

"Det var den reumatiske obeväpnade grafikern, utan motiv som var mördaren hela tiden!" Smart va?

Jo, men läs mitt nästa inlägg.

(FB) Skandiamannen
Citera
2025-07-01, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är såklart inte en bekräftad sak...

Om han är ett vittne så är det lite märkligt att inget som han säger blir bekräftat !

Han säger 23:20 och 23:21 vilket blir inte bekräftat av RB

Han säger inget av samtal med väktare som inte blir bekräftat

Han säger att han hjälpt till med livräddning som inte blir bekräftat

Han påstår ett samtal med Lisbeth som inte blir bekräftat

Han påstår att LJ och han står och glor på varann som inte blir bekräftat av LJ

Han påstår att han sprang I gränden som inte blir bekräftat

Han påstår att han blir nekad av en polis som inte blir bekräftat

Han påstår att Hage säger till honom om offrets identitet som inte blir bekräftat

Varje sak i sig är kanske inte förvånande men alla ihop är det !

Ja han är ett svårt «vittne».
Citera
2025-07-01, 01:38
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja, du har så klart rätt. Jag tänkte lite fel där. Rakt över plattformen är så klart det rätta.

Vi får inte glömma att SE gjort denna resa tidigare och kanske upplevt besvären när tågen var sena och de problem det innebar för hemresan.

Krister Peterssons kommentar om tåget till Mörby Centrum är pinsam.

Hur kan man lösa ett statsministermord om man inte kan läsa en tidtabell?

Tåget som Stig borde välja gick 23.24 från Hötorget. Då kunde han välja tåget som gick 23.28 från T-Centralen till Mörby Centrum och vara hemma tidigare. Som alla stockholmare vet avgick tåget till Mörby Centrum från samma plattform.

Missade han tåget som gick 23.24 från Hötorget missade han även tåget som gick 23.28 från T-Centralen. Då kunde han välja ett av tågen som gick 23.29, 23.32 eller 23.44 från Hötorget. Det spelade ingen roll. Sista tåget till Mörby Centrum gick 23.48 från T-Centralen.

Stig visste att ett av tågen gick 23.32 från Hötorget ("någon minut över halv"). Om Stig skyndade sig kunde han hinna med ett tidigare tåg från Hötorget (23.24) och ett tidigare tåg från T-Centralen (23.28). Därför hade han bråttom. Det borde alla fatta. Även chefsåklagare.

Stig hade ingen anledning att göra en detaljerad redovisning av Storstockholms Lokaltrafiks tidtabeller när han förhördes den 25 april 1986. Ändå var han vänlig nog att självmant förklara att han i "lugn och ro" kunde gå till Odenplan och ta den första nattbussen mot Täby 0.10. Varför han självklart inte gick norrut från Skandias entré vid tidpunkten för mordet och självklart inte mötte paret Palme norr om entrén. Han förhördes som vittne. Stig visste inte att rabblande idioter skulle misstänka honom som gärningsman.
Citera
2025-07-01, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Att han är sanningsenlig mot väktarna. Sedan när han kommit hem och fått sova på saken börjar han få utlopp för sina tidigare tendenser att slira på sanningen och söka uppmärksamhet. Men då är det för sent att ändra på storyn han gav till väktarna alltför mycket. Han kan till exempel inte plötsligt hitta på att han såg GM.

Han tidigarelägger sin ankomst till mordplatsen. Han ser LJ och blir ”nyfiken” på honom som han själv uttryckte det, men vågar inte gå och leta efter honom förrän polisen kommit. Under tiden drar han i Palmes ben och säger ”jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här”. Detta kan han sedan förvränga till livräddning.

En liten stund efter att polisen sprungit i gränden tassar han försiktigt in. Då vågar han. Men när han kommer till korsningen hittar han inte LJ. Sedan ”uppgraderar” han denna eskapad till att jaga och tappa bort poliser.

In på Bohemia för att lugna nerverna. En snabbis tillbaka till brottsplatsen för att fråga en polis om det är okej att han går. Sedan en vända till tunnelbanan på Kungsgatan som han missar. Sedan direkt till Skandia. Ingen kommer ihåg honom.

Ok. Tja, eftersom att du och Ursprungligen till 100% avvisar honom som en tänkbar mördare och Dalulven mfl ser honom som en potentiell sådan blir ju rundgången total. Det blir ungefär som diskussioner om månlandningen eller om Jorden är rund. Men kör hårt .
Citera
2025-07-01, 07:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Tja, eftersom att du och Ursprungligen till 100% avvisar honom som en tänkbar mördare och Dalulven mfl ser honom som en potentiell sådan blir ju rundgången total. Det blir ungefär som diskussioner om månlandningen eller om Jorden är rund. Men kör hårt .

Återigen är det intressant hur dina trådspaningar alltid går åt samma håll och är snedvridet inställsamma mot SEkten.

Jag har alltså ”100% avvisat honom” (har jag aldrig skrivit) medan den sansade Dalulven tydligen bara ser honom som ”potentiell” gärningsman (trots att han skrivit rakt ut att han är mördaren ett antal gånger, vilket är förtal av avliden).

Om SE-misstänkarna bara hade varit lite verklighetsförankrade och bara sett honom som ”potentiell” GM hade vi nog kunnat nå en förvånansvärd samsyn. Men när vissa kläcker ur sig att det är 95%, 99% eller 100% chans att han är GM tappar man ju hakan. Då blir det ju naturligt diskussioner om hur någon kan dra en så skruvad slutsats utifrån det befintliga materialet.
Citera
2025-07-01, 07:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Du kan aldrig bestämma dig helt över vilka saker som är överdrivna och vilka som är rena påhitt...

Men jag har tagit upp denna språngmarsch in i gränden som ovanligt modigt av Engström?

Hävdar du att han går eller springer till Luntmakargatan ?

Jag har aldrig haft någon uppfattning om det som i sammanhanget är okänt.

Det jag påstår är att vittnet SE torde haft någon grund för sina beskrivningar av vad som händer på platsen. Han behöver inte ha kutat hela gränden igenom, men kan gjort någon ansats. Exempelvis.
Citera
2025-07-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har aldrig haft någon uppfattning om det som i sammanhanget är okänt.

Det jag påstår är att vittnet SE torde haft någon grund för sina beskrivningar av vad som händer på platsen. Han behöver inte ha kutat hela gränden igenom, men kan gjort någon ansats. Exempelvis.

Men du nämmde att rena påhitt skulle inte Engström våga sig på ...

Så då antar jag att du ändå tror att Engström går in i gränden , vilket jag menar är verkligen modig då han tror här att det är riktiga gangsters som möjligen haft en uppgörelse

Visst springer även polisen in I den mörka gränden men dom är beväpnade och har detta som jobb. Men att Engström som många påstår sig vara feg också springer in i denna gränd där det ff Kan vara beväpnade GM kvar .

Modigt minst sagt ..

Tänk dig själv om du sett idag några ungdomar från Rinkeby som avrättar någon och sen springer in i en mörk gränd , skulle du våga springa in där någon minut senare ?
Citera
2025-07-01, 11:11
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Men du nämmde att rena påhitt skulle inte Engström våga sig på ...

Så då antar jag att du ändå tror att Engström går in i gränden , vilket jag menar är verkligen modig då han tror här att det är riktiga gangsters som möjligen haft en uppgörelse

Visst springer även polisen in I den mörka gränden men dom är beväpnade och har detta som jobb. Men att Engström som många påstår sig vara feg också springer in i denna gränd där det ff Kan vara beväpnade GM kvar .

Modigt minst sagt ..

Tänk dig själv om du sett idag några ungdomar från Rinkeby som avrättar någon och sen springer in i en mörk gränd , skulle du våga springa in där någon minut senare ?

LJ sprang efter personen han visste var mördaren och letade aktivt efter honom under presenningar.

Att tassa in i gränden flera minuter efter skotten, efter att fyra polismän redan gjort det och efter att SE sett YN och AZ lugnt promenera ut från gränden, kräver väl ungefär en tusendel av samma mod.

Du tycker alltså att det är helt orimligt att ett vittne uppvisar en tusendel av samma mod som ett annat vittne bevisligen uppvisade?
Citera
2025-07-01, 12:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Det går rent statistiskt att visa att de som tror att månlandningen var fejk eller att jorden är platt inte ens kommer upp i 7% av befolkningen i någon av dessa "teorier".

Frågorna har en sannolik och en osannolik lösning. Jorden kan inte vara både rund och platt samtidiggt och antingen har månlandningen genomförts eller inte.

SE kan inte både vara ett efterspelsvittne och mördare samtidigt och då kan det säkert vara en tröst att 7% fortfarande tror på den osannolika lösningen.

Analogi:

Visst blir det viss rundgång då Dalulven tar upp kasperdockor som han hittat på själv och visar upp i dockteatern "Den osannolika mördaren" medan publiken buar och kastar ruttna tomater på dem så han lägga tillbaka dem i lådan och får pröva nästa påhittade kasperdocka.

Vi får väl hoppas att Dalulven skulle skriva upp vilka påhitt som inte fungerar och lämna kvar dem i den påhittade lådan.

Men medan vi väntar på att det ska hända vågar vi inte gå mitt i föreställningen, eftersom vi vill se slutet där dockan "Efterspelsvittnet SE" står kvar som vinnare i kasperteatern under allmänt jubel.

Ridå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in