2025-05-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Njaa...
Det har ju framgått att de flesta har någon form av boende. Tony letade till exempel efter en större lägenhet eftersom han blev sugen på att bilda familj.

När Gustav eller någon annan var ledig och hade semester att ta ut, brukade kollegorna kommentera varför han ändå var kvar – trots att han var ledig. Det antyder ju att flera, om inte alla, faktiskt har någonstans att bo.

När Gustav ville skilja sig från Gerd, såg man också att han hälsade på henne hemma hos henne. Det verkade inte vara något större problem, och man fick känslan av att det verkligen var deras gemensamma hem – inte något tillfälligt boende som bara fanns där för att Gerd hade behövt sluta.

Så, i olika scener genom serien har det blivit tydligt att alla karaktärer ändå har någonstans att bo.

Att jobba på ett sådant ställe och dessutom få boende via arbetsgivaren är inte ovanligt. Jag har själv ”bott” på hotell när jag hade uppdrag i en annan stad. Det var rätt trevligt faktiskt – företaget betalade i princip allt. Det finns alltså arbetsplatser där man får den möjligheten, och jag tror att man oftast själv väljer om man vill bo ombord (som på en båt) även när man är ledig. Det ingår säkert vissa förmåner.

Jag har till och med ibland skojat för mig själv och funderat: får personalen kanske gratis mat som förmån? Det framgår lite otydligt. I en scen där någon hade problem med spelande och ville låna pengar, svarade Veras son: ”Ta vad du vill ha, jag bjuder.” Det lät nästan som att maten bara fanns där – gratis.

Så ibland har det känts som om maten ingår, och ibland inte.

Men det är bara en sådan där liten kul fundering jag haft för mig själv. Jag gillar när det ingår bonusförmåner i jobb eller uppdrag – som gratis mat. Sådant är alltid trevligt, hehe.
Vad jag menar är att det är så mycket personliga saker i hytterna att det borde vara svårt att tömma hytten inför "ledig vecka"...
Visst har någon stannat kvar i sina hytt trots att dom inte jobbat tex...
Citera
2025-05-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Är säker att det är rederiet.
finns ju några scener när tony ligger i sängen efter han blev förlamad och får besök av olika assistenter etc.
Citera
2025-05-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
finns ju några scener när tony ligger i sängen efter han blev förlamad och får besök av olika assistenter etc.

Scenen du visade var i liknande anda som scenen jag tänker på.

Men svårt att komma ihåg då de var ofantligt längesedan.

Den finns nog inte kvar på youtube längre.

Finns de scenerna på youtube?
Senast redigerad av duenna3 2025-05-31 kl. 18:35.
Citera
2025-06-01, 10:21
Medlem
"Så som när FN skall ta hissen för att utföra en säkerhetsövning med Viggo"

Tror
det
var
Felix.....

Viggo
redan
død
ner
FN
kom
ombord
Citera
2025-06-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qmzamqckalrtgj
"Så som när FN skall ta hissen för att utföra en säkerhetsövning med Viggo"

Tror
det
var
Felix.....

Viggo
redan
død
ner
FN
kom
ombord
Ja, du har rätt! Det var Felix!
Citera
2025-06-03, 20:07
Medlem
Det sägs tydligen att Gösta Ekman ska vara med i Rederiet.

Stämmer detta?

Vilken del i avsnittet?
Citera
2025-06-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Det sägs tydligen att Gösta Ekman ska vara med i Rederiet.

Stämmer detta?

Vilken del i avsnittet?
det stämmer inte.
Citera
2025-06-08, 17:55
Medlem
Dagny& nån andra gamla

Frejas køk
& så tror dom Uno e kapten

Rolig scen
Citera
2025-06-09, 16:12
Medlem
Nån som vet exakt avsnitt när Reidar och Beatrice pratar om Florens Lilja, när Reidar kontrar och svarar, ”Han är ju pajas!”
Citera
2025-06-10, 21:52
Medlem
Går inte Rederiets drama på båten i cirkel?

Det är ju nästan något om narkotikasmuggling och kriminalitet och sedan när någon blir omhändertagen, blir denne person tillbaks till båten.

Viggo blev förhörd och alla trodde han skulle åka dit, men sedan kom han tillbaka och alla i kafeterian blir besvikna.

Björn Lindman åkte nästan dit och alla trodde han skulle åka dit, men sedan kom han tillbaka och Tony och två till blev besvikna.

Lager blev falsk anklagad för våldtäkt, men sedan kom han tillbaka och alla blev besvikna.

Vill bara understryka över att Rederiet är absolut min favorit serie! Jag kollar så gärna om det, om och om igen.

Skulle gärna vilja kolla ett eller två avsnitt med par kompisar eller till och med ett maraton!
Citera
2025-06-17, 17:40
Medlem
hor o snusk är vad det är
Citera
2025-06-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
hor o snusk är vad det är
Haha ja Vera var rejäl och färgstark
Måste vara den som slutat flest gånger på Freja men sedan lyckats komma tillbaka

Vilken skådespelare gillar ni mest? Jag plöjer serien nu och min röst går nog till Per Myrberg (obs inte Morberg) som gör Robert Boisse du Blac. Han är kanske den bästa skådisen som förekommer i hela serien. Då menar jag samtidigt att väldigt många är bra eller okej, men Myrberg är något extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in