• 1
  • 2
2025-06-29, 21:56
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Varför beter man sig så i vårt land så som man gör.
Det vill säga på våra gator, gym eller andra allmänna platser så möts man av negativa ögonkontakter, någon som glor, kollar snett eller beter sig udda. Jag tycker att detta negativa beteende är ofta framkommande ca 80-90% av folket i min stad beter sig så.
Känns att de hatar varandra, lider av misantropi eller allmänt extremt misstänksamma.
Har lagt märke att detta fenomen är mindre vanligt i speciellt i södra Spanien (har i princip inte sett det, har hänt att någon kollar lite extra på mig i Sevilla men inget mer än det).
Med tanke på att svensk klimat är inte värst bra inte heller vårt samhälle som har stora problem när det gäller gängkrig, ekonomi, skolan osv. Så kan jag förstå till viss del detta negativa beteende fast det kanske finns andra mera vettiga svar till min fråga.
Bor själv förövrigt i en medelstorstad i Mellansverige. Etnisk svensk och är 25+.

Nu undrar jag finns det något teori eller någon forskare som har forskat inom ämnet som kan förklara varför det är som det är?
Förövrigt vad tycker ni själva?
Senast redigerad av swedenistani 2025-06-29 kl. 22:23.
Citera
2025-06-29, 21:59
Medlem
Amazon-mannens avatar
Ett solklart blattebeteende..
Citera
2025-06-29, 22:00
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Ett solklart blattebeteende..

blattar finns i min stad, men det kryllar inte av de. De är väl ca 40% i min stad.
Citera
2025-06-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Det vill säga på våra gator, gym eller andra allmänna platser så möts man av negativa ögonkontakter, någon som glor, kollar snett eller beter sig udda. Jag tycker att detta negativa beteende är ofta framkommande ca 80-90% av folket i min stad beter sig så.
Känns att de hatar varandra, lider av misantropi eller allmänt extremt misstänksamma.
Har lagt märke att detta fenomen är mindre vanligt i speciellt i södra Spanien (har i princip inte sett det, har hänt att någon kollar lite extra på mig i Sevilla men inget mer än det).
Bor själv förövrigt i en medelstorstad i Mellansverige. Etnisk svensk och är 25+.

Nu undrar jag finns det något teori eller någon forskare som har forskat inom ämnet som kan förklara varför det är som det är?
Förövrigt vad tycker ni själva?

Vet inte, det är inte något jag har råkat ut för!
Citera
2025-06-29, 22:11
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Är du lite Schizofren kanske?
Typ att blickarna bara finns i din skalle?
Citera
2025-06-29, 23:02
Medlem
Kan vara att du agerar för utåtagerande och det brukar svenskar reagera negativt på, som om du slösar på energin som behövs för att hålla ihop vardagen och det ser man inte nådigt på.

Annars tycker jag att många i Sverige är ganska så artiga och trevliga ytligt iaf men man ska inte störa andra i onödan.
Citera
2025-06-29, 23:08
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
blattar finns i min stad, men det kryllar inte av de. De är väl ca 40% i min stad.

"Det kryllar inte av de"

"...40%"

Citera
2025-06-29, 23:39
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Är du lite Schizofren kanske?
Typ att blickarna bara finns i din skalle?
Ja, det tror jag också.

Om de vet att de inte är farliga och tror att du är det... så tror ju du det oavsett vad dem tror eller tycker och tänker.

Jag tycker snarare de ser rädda ut.

De flesta.

Negativa ögonkontakter... jag tror det snarare är neutrala och mer positiva än den dystopi som du beskriver.

Vifta inte med pinnar för då får du snea ögat riktat mot dig.
Citera
2025-06-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4EverAllah
En till clown som antingen fått smisk av en tung arab eller så har någon arab snott din tjej, sluta skriva massa trams du skämmer bara ut sig jag kan skriva massor om hur ni svennar beter er så låt det vara 🤡

Hur är det i ditt hemland då? Ni är snälla och trevliga mot varandra antar jag? Ingen som behöver fly till fina Sverige?🇸🇪
Citera
2025-06-29, 23:52
Medlem
Här är bara 58 % men jag har inte tagit nån ska av det!
Folk tittar konstigt det är ingen man kan göra något åt, se det som det ny trevlig@!

Jag tror det är avund bara. Så det är igentligen positivt !
Citera
2025-06-30, 00:29
Medlem
Citat:
Hej!

Stämmer inte, om du är på semester så är du ju själv glad och ser det som är roligt. Det blir lite självuppfyllande, detsamma gäller i Sverige. Jag kände sådär med och flyttade faktiskt till Spanien och bodde där flera år, efter ett tag kommer vardagen ikapp och alla är verkligen inte så glada som när man var där på semester, det är en illusion. Men visst, på turistbarerna, hotell och stranden är det ju oftast skratt och party på sommaren.
Citera
2025-06-30, 01:40
Medlem
Exemplarisk.s avatar
På gymmet så stirrar dom mörkhyade hela tiden på en när man tränar men svenskarna tittar ner i backen eller på sina mobiler när dom vilar. Riktigt irriterande att någon stirrar på en när man tränar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in