2025-06-28, 12:37
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hmm tror de även räknar med invandring i dessa siffror...under 2,1 är trots allt under 2,1.
Och 2,1 är den gräns som ger status q i en befolkning.
vad menar du med 2.1 menar du 2.1 procent av befolkningen? ge mig gärna källa på det är det som gäller för ett land inte ska gå under med, på samma sätt som jag gett dig en källa på du hade fel om födelseöverskottet i sverige de närmaste tio åren troligen längre än så med.

Som sagt jag slutar aldrig förvånas att svenskarna vet så lite om siitt eget land, och sedan sitter de här och på sociala medier och skriver som de vet allt men har inte ens kollat upp grundläggande fakta utan endast läst aftonbladet och kollat på tv4 nyheterna.
Citera
2025-06-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
vad menar du med 2.1 menar du 2.1 procent av befolkningen? ge mig gärna källa på det är det som gäller för ett land inte ska gå under med, på samma sätt som jag gett dig en källa på du hade fel om födelseöverskottet i sverige de närmaste tio åren troligen längre än så med.

Som sagt jag slutar aldrig förvånas att svenskarna vet så lite om siitt eget land, och sedan sitter de här och på sociala medier och skriver som de vet allt men har inte ens kollat upp grundläggande fakta utan endast läst aftonbladet och kollat på tv4 nyheterna.
2,1 barn är det antal som utslaget alla kvinnor bör föda för att en befolkning ska reproducera sig, dvs skapa lika många till nästa generation.

Men är komplext, eftersom vi parallellt med
att föda färre barn också lever längre.
Citera
2025-06-28, 15:32
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
2,1 barn är det antal som utslaget alla kvinnor bör föda för att en befolkning ska reproducera sig, dvs skapa lika många till nästa generation.

Men är komplext, eftersom vi parallellt med
att föda färre barn också lever längre.
har du någon källa på det? hur föder man ens 2.1 barn person? och du menar per år? om du menar under sin livstid så kan det ju mycket väl vara så redan u med tank på det födelseöverskott vi haft i över tio år nu.
Citera
2025-06-28, 21:02
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
A)Tror inte det. Lågutbildade kvinnor så som män har mindre barn till och med. Det handlar om att folk har för roligt ensamt och jag misstänker att gen z aldrig ens riktigt lärde sig att kommunicera ordentligt med andra människor. Studietiden har inte ökat så markant senaste 10-15 åren för att förklara något alls, däremot har teknologiska prylar förändrat hela vår beteendemönster.

B)Datorer har en tvåvägskommunikation och är mer interaktiva. TV var något man tittade på när man hade tråkigt, och det är få människor som gillar på riktigt att tillbringa sin tid som passiva voyeurs som bara tittar på vad som finns i rutan. Oftast kommer jag ihåg att man bläddrade runt i TV och fann att inget bra fanns där. I internet är det helt omöjligt att inte hitta något underhållande handgjort just åt dina ögon. Därutöver så...algoritmerna är som spindelväv gjorda för att fånga din uppmärksamhet ad infinitum. Någonting därute känner dig bättre än du känner dig själv.

C)Mycket kan räknas som någon slags social umgänge, men det är inte samma kvalitet i alla typer av sociala umgängen; man bildar bevisligen inte starka relationer genom nallen, varesig romantiska eller vänskapliga sådana. Är du ute och leker med vänner som barn så tar ni risker tillsammans och ni använder kreativa lekar från inget som skapar starka band. När ni blir tonåringar så utökar komplexiteten i sociala risker man tar tillsammans, motstånd som man möter, moraliska dilemman, osv.

Allt som är digitalt saknar sådana element. Pojkar som spelar MMORPGn eller counter strike tar inga risker och lär sig inte gå igenom svåra moment och starka allianser skapas inte därigenom. Du skapar därmed gogrunden till incelpandemin (lägg därtill porr och tinders pareto princip).

D)Ja, den ena är mycket mer stimulerande och det finns evig med underhållning tillgängligt en klick bort. Det finns en rad olika skillnader, men framförallt så simulerar nallen en mindre kvalitativ social umgänge som TVn aldrig gjorde.

Hahaha. Kommunisten! skriker byfånelibertarianen åt alla som har en annan syn på frihet än honom själv.

Du kan skrika dig hes om frihet, men kom ihåg att det svåraste som finns är att befria sig från en själv. Med det menas att inte låta sig styras av ens aptit och bli en fullkomlig egoist, såsmåningom en slav åt andra smartare egoister som fångar in dig igenom suggestiva metoder i din libertarianska drömsamhälle.

Alla är givetvis kommunister som inte vill se åtta åriga pojkar handla heroin i ICA eller 11-åriga flickor sälja sin kropp ute på gatan. Det är ju upp till vem som helst att göra vad de vill och framförallt för företag att göra alla till konsumenter till alla typer av skadliga produkter från tidig ålder.

Och jo...den digitala världen är fylld med saker som är lika farliga som de extrema exemplen jag tog upp ovan, vi har bara inte hängt med i utvecklingen för att skapa barriärer åt barn så att de inte faller i en evig beroendeskap av saker som kommer vara lika skadliga åt dem som ifall de snortade kokain eller sålde sin kropp i gator och torg.

Paul Joseph Watson har en ny video där han tar upp meningslösa jobb som unga kvinnor har. Han nämner även barnlösheten och ensamheten:

https://www.youtube.com/watch?v=P63oXaR3aug

Kolla kommentarerna:

Modern women are boring af.

Theres never been a more privileged group of people in the human history then modern western woman and they don't even see it

Demoralise Men
Empower Women
Nothing gets done

Dont forget they also want a guy whos 6'5 and makes 500k a year. Their main goal is to "travel"

Never in human history have women demanded so much yet offered so little.

Modern Western women: All the privileges, none of the responsibilities.

The western woman enjoys the greatest privilege the world has ever seen.

They get paid not to get married and have kids.

Schrödinger's feminism: a woman is simultaneously a victim and empowered, until something happens. Then she chooses which state benefits her the most.

Whilst women are having 'brainstorming meetings' all day, men are busy working
Citera
2025-06-28, 21:33
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Paul Joseph Watson har en ny video där han tar upp meningslösa jobb som unga kvinnor har. Han nämner även barnlösheten och ensamheten:

https://www.youtube.com/watch?v=P63oXaR3aug

Kolla kommentarerna:

Modern women are boring af.

Theres never been a more privileged group of people in the human history then modern western woman and they don't even see it

Demoralise Men
Empower Women
Nothing gets done

Dont forget they also want a guy whos 6'5 and makes 500k a year. Their main goal is to "travel"

Never in human history have women demanded so much yet offered so little.

Modern Western women: All the privileges, none of the responsibilities.

The western woman enjoys the greatest privilege the world has ever seen.

They get paid not to get married and have kids.

Schrödinger's feminism: a woman is simultaneously a victim and empowered, until something happens. Then she chooses which state benefits her the most.

Whilst women are having 'brainstorming meetings' all day, men are busy working

För min del så tror jag inte att det finns något problem med moderniteten som enbart kan attribueras till ett kön.

För mycket fokus på den andras problem ger inte en holistisk bild av hur verkligheten ser ut. Eftersom det är ett livsstilsproblem som jag talar om så är det få som vill självgranska och i princip behöva erkänna att deras egna lördagsgodis är ett problem. Men jag försöker inte individualistiskt tvinga individer att städa sina egna rum utan helst vill jag kritisera ett system som är väldigt långsamt att korrigera problem som kommer med snabbt förändrande livsstil (varesig vi talar om förbud av olika slag eller utbildningssystemet). Det är möjligt att politiker därutöver vill ha just den utveckling vi bevittnar. Individens fria val är ett ideal, trots att dessa fria val inte är så fria som individen tror att de är (och de blir allt mindre fria). När människan helt och hållet har reducerats till en algoritm så upphör han att vara fri.
Citera
2025-06-28, 21:42
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
För min del så tror jag inte att det finns något problem med moderniteten som enbart kan attribueras till ett kön.

För mycket fokus på den andras problem ger inte en holistisk bild av hur verkligheten ser ut. Eftersom det är ett livsstilsproblem som jag talar om så är det få som vill självgranska och i princip behöva erkänna att deras egna lördagsgodis är ett problem. Men jag försöker inte individualistiskt tvinga individer att städa sina egna rum utan helst vill jag kritisera ett system som är väldigt långsamt att korrigera problem som kommer med snabbt förändrande livsstil (varesig vi talar om förbud av olika slag eller utbildningssystemet). Det är möjligt att politiker därutöver vill ha just den utveckling vi bevittnar. Individens fria val är ett ideal, trots att dessa fria val inte är så fria som individen tror att de är (och de blir allt mindre fria). När människan helt och hållet har reducerats till en algoritm så upphör han att vara fri.

Ja, jag tycker inte heller man bara kan skylla på kvinnor.

Men du som nämner dataspel som hämmande för unga män, på vilket sätt är dagens spel värre än t.ex. denna klassiker jag själv spelade runt 1992?

https://www.youtube.com/watch?v=QMm6NIhJFJ4
Citera
2025-06-28, 22:05
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja, jag tycker inte heller man bara kan skylla på kvinnor.

Men du som nämner dataspel som hämmande för unga män, på vilket sätt är dagens spel värre än t.ex. denna klassiker jag själv spelade runt 1992?

https://www.youtube.com/watch?v=QMm6NIhJFJ4

Det är ju samma svar som med internetporr vs vhs-porr:

Dataspel blir mer och mer interaktiva och mer och mer beroendeframkallande. Spelandet har ökat markant bara senaste 10 åren bland unga män, och det har säkert ökat markant från årtionde till årtionde.

Det finns inget problem med dataspel i sig, det kan vara en ganska stimulerande simulation som på pappret borde vara att föredra framför passiv tv-tittande. Problemet är att det simulerar livet och lekar alldelles för bra numera, det är för roligt helt enkelt. Därutöver märker jag att människor spelar dataspel ensamma allt oftare, minns hur vi ofta spelade hos vänner när jag var liten och ofta efter att man hade lekt med dem ute.

Numera så spelar ungar allt oftare ensamma uppkopplade online till främlingar och liknande.
Citera
2025-06-28, 22:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det är ju samma svar som med internetporr vs vhs-porr:

Dataspel blir mer och mer interaktiva och mer och mer beroendeframkallande. Spelandet har ökat markant bara senaste 10 åren bland unga män, och det har säkert ökat markant från årtionde till årtionde.

Det finns inget problem med dataspel i sig, det kan vara en ganska stimulerande simulation som på pappret borde vara att föredra framför passiv tv-tittande. Problemet är att det simulerar livet och lekar alldelles för bra numera, det är för roligt helt enkelt. Därutöver märker jag att människor spelar dataspel ensamma allt oftare, minns hur vi ofta spelade hos vänner när jag var liten och ofta efter att man hade lekt med dem ute.

Numera så spelar ungar allt oftare ensamma uppkopplade online till främlingar och liknande.

På tal om ensamhet, står du fortfarande för samma åsikt som 2019?

(FB) Unga män som vill ha barn, hur tänker ni?
Citera
2025-06-28, 22:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
På tal om ensamhet, står du fortfarande för samma åsikt som 2019?

(FB) Unga män som vill ha barn, hur tänker ni?

Jag är i en relation och har ett barn nu så givetvis har jag slutat fly. Men jag har kvar åsikten att det främst är män som söker sig bort från att ha barn och gärna vill fortsätta ha sin eviga ungkarlsfrihet, då familjeliv känns för töntigt eller liknande. Familjefadern har förlorat status i samhället, och män har inte en naturlig biologisk klocka som skriker åt honom att han vill ha barn så som kvinnor har.
Citera
2025-06-28, 22:58
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag är i en relation och har ett barn nu så givetvis har jag slutat fly. Men jag har kvar åsikten att det främst är män som söker sig bort från att ha barn och gärna vill fortsätta ha sin eviga ungkarlsfrihet, då familjeliv känns för töntigt eller liknande. Familjefadern har förlorat status i samhället, och män har inte en naturlig biologisk klocka som skriker åt honom att han vill ha barn så som kvinnor har.

2019 ville du inte ha barn eftersom "Svenskar är ett etnomasochistiskt folk utan framtid".
Citera
2025-06-28, 23:04
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
2019 ville du inte ha barn eftersom "Svenskar är ett etnomasochistiskt folk utan framtid".

Jag tror inte att Sverige nödvändigtvis har en framtid som ett svenskt land, men tror att svenska folket kan överleva i takt med att vi organiserar oss mer etnocentriskt i taktisk segregation. Framförallt genom att flytta bort till små samhällen med enbart svenskar utanför stora städer.

Vi blir mer och mer etnocentriska för varje år som går, så jag tror inte att vi nödvändigtvis kommer blanda bort oss själva i en stor pyttipannagryta. Åker du till mindre städer och byar i Södra Brasilien exempelvis så finner du heltyska städer som är precis lika tyska som när de första invandrarna kom i 1800-talet. Finns ingen anledning varför en kultur/folk måste dö ut bara för att de förlorar kontroll över deras land.
Citera
2025-06-28, 23:08
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Vi blir mer och mer etnocentriska för varje år som går

Vad bra att vi slipper ha Thaifru-import i Sverige i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in