2025-06-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
För strokepatienter utgör allvarlig kognitiv nedsättning ett hinder för körkortsinnehav.

Hur allvarlig måste den kognitiva nedsättningen vara för att en PEth>0,3 patient skall tappa körkortet? Är det samma bedömning som för strokepatienten eller finns det dubbla standards?

Det undrar nog Linn också? Britt på Gotland är den enda som kan svara Linn.
2025-06-28, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Märkligt efter en så lång tråd att flera fortfarande inte förstår att det finns två problem med alkohol och bilkörning. Det ena är rattfylleri, det andra är att hög och långvarig konsumtion ökar risken för olyckor. Det är därför Transportstyrelsen kan återkalla körkort av detta skäl. Detta står inskrivet i Körkortslagen så detta kommer man inte att sluta med även om man ändrar rutinerna något kring just tolkningen av PEth-tester. Det finns även andra alkoholmarkörer och det kommer säkert nya i framtiden. Ärligt talat verkar flertalet synnerligen korkade när de inte förstår detta och det är bara att läsa innantill i Körkortsslagen och föreskrifterna. Eller om man önsketänker kring hur det borde vara, så att man kan fortsätta med riskkonsumtion eller skadlig konsumtion av alkohol som tidigare och fortsätta köra bil med ökad risk för olyckor jämfört med de som dricker mindre.

Du har lite otur när du tänker. Ett (eller flera) PEth-värde(n) över 0,3 bevisar varken rattfylleri eller hög och långvarig alkoholkonsumtion. Det bevisar heller inte skadligt bruk eller missbruk. Gå och lägg dig nu.
2025-06-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
De gällande reglerna för medicinska bedömningar finns i denna föreskrift:
TSFS 2010:125 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202010_125k.pdf

PEth-värden nämns överhuvudtaget inte. Det finns inga gällande regler för PEth-värden.

Det var ju märkligt. En som haft en stroke följt av två PEth över 0,2 (19-31 standardglas i veckan enl. TS) med fem veckors mellanrum borde ju ifrågasättas likväl som Linn.

Vi får höra med Fakfab om inte PEth gränsen borde sänkas för stroke patienter?
Senast redigerad av BenHall 2025-06-28 kl. 21:11.
2025-06-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ja, det verkar ju vara så de tänkt locka till sig läkare som vill ha ”detta roliga uppdrag” där de kan ”jobba från en fjällstuga eller stranden” i ”full frihet”. ”[H]ur kul är inte det!?”
https://medcura.se/2024/09/05/vann-upphandling-transportstyrelsen/

Vad som menas med ”full frihet” är säkert förhandlingsbart. Det går förmodligen att ta en strand även i Thailand.

Tror jag också. Det där handlar bara om IP adress.
2025-06-28, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Det där stämmer inte. Räcker att helgkröka lagom våldsamt ett par veckor i rad för att komma över 0.3. Noll under veckorna. 70% av alla jag känner skulle bli av med sina körkort med dåligt tajmade prov. Skötsamma, laglydiga samhällsbärare.

Exempel:
Två fester/middagar i rad en helg. I snitt en flaska vin per kväll. Samma sak veckan därpå. JA sånt händer. Noll glas däremellan.

Sjukt vanligt.

——

GPT räknar:

Med 28 standardglas över två veckor (≈14 per vecka) rör det sig om måttlig till möjligen hög konsumtion. PEth-nivån kommer sannolikt att hamna omkring:
• 0,20 – 0,40 µmol/L, om test tas kort efter sista drickstillfälle (inom några dagar)

—-

Efter en flaska vin över en helkväll sover jag lite sämre, men också lite längre. Kan känna mig småbakis fram till lunch, alkoholen har naturligtvis förbränts för många timmar sedan. En lätt efterdyning. Ungefär som efter en småstressig dag med dålig sömn när som helst annars. Det är allt. Måndag känner jag absolut noll och åter noll.

Om jag istället sover dåligt ett par nätter i rad för att jag glott på tv för länge eller oroar mig för något börjar jag känna mig småvirrig. Som småbarnspappa var jag konstant skittrött och körde garanterat sämre bil än vanligt. Om jag är frustrerad kör jag sämre bil, om jag är stressad kör jag sämre bil.

Vad fan är skillnaden här?

Alltså, du kanske missat mina tidigare inlägg men det är inte mig du behöver övertyga. Det kan räcka med så lite som 7 standardglas i veckan för att komma över 0,3 µmol/L över tid. Det är fakbab, hjorten16, Transportstyrelsen och en hel drös läkare som tror på Transportstyrelsens siffror... de borde åtalas hela bunten. För förtal, misskreditering med mera.
2025-06-28, 21:15
Medlem
Brain Damages avatar
Det är uppenbarta att du försöker köra en vendetta mot alkohol i generella ordalag. Du tar riskbruk och gör det till ett hinder för körkort. Riskbruk är ytterst dåligt förankrat i enskilda PET_värden. Du har en agenda som verkar sammanfalla 100% med TS. Men TS har fel. Det vet vi sedan länge i denna tråd.

Som jag sagt tidigare, jag respekterar ditt hat för alkohol, Det är helt ok att du hatar det. Men ta inte ditt hat till juridiska nivåer som det innebär när du förblindad drar in körkort för helt normala svenskar.

Det räcker absolut att man är helt nykter när man kör bil. Sannolikt är de flesta långt bättre än dig som bilförare. Jag gissar att du är den som ligger först i bilkön på 120-väg och tvingar alla till omkörning.

Givet olika tabeller här tangerar jag säkert 0,3 och även mer ibland men har kört prickfritt sen 1987.

Du är ett avskum som vill trumpa igenom just din syn på alkohol, men du vet, vi lever i en demokrati. Att du är rigid absolutist (jag tror inte ett ord på när du säger dig inte vara det) är inte folkviljan. Folkviljan är större än du. Du bör krypa ner i ditt jävla Dalahål och bara hålla käften resten av detta millennium.
Detta är inte slut än men när det är det är du ute ur leken.
Citat:
Nej, de flesta verkar inte alls förstå. Klipper delar från en färsk kommentar och det har varit en massa sådana i denna tråd liksom i Facebook-gruppen.

Det där är helt enkelt felaktigt. Det räcker inte alls med att man är nykter när man kör. Dricker man mycket och långvarigt är man en sämre förare även när man är nykter och detta vill man motverka via tillsynsverksamheten som Transportstyrelsen bedriver, i enlighet med gällande lag.
Senast redigerad av Brain Damage 2025-06-28 kl. 21:44.
2025-06-28, 21:42
Medlem
Brain Damages avatar
Dream on... PEth var en återvändsgränd för purister som du. Det finns andra mycket bättre, ex, HPLC markörer om man nu vill peka ut folk som har alkoholproblem och det är HPLC Disablio som är det säkraste vi har. Vanligt CDT har även det för stor individuella skillnader.

Kanske dags för mig att berätta varför jag engagerar mig så i denna tråd. Det var för att jag de facto körde full en gång i början av 00-talet. Jag sattes under bevakning att lämna testsvar. Då var det enbart CDT som testades, och ett normalbruk skulle aldrig få CDT över gränsen sas det.

Jag hade ju inget riskbruk utan fuckade upp en gång så jag tänkte att om jag bara fortsätter med min max 1 vinare per helg så är det lugnt. Det var det inte. Mina CDT var fortfarande för höga. Jag kontaktade då Anders Helldén som sa, Höga men jämna värden av CDT kan tyda på en individuell avvikelse. Testa HPLC Disablio oc se vad det ger. HPLC Disablio gav helt normala värden.

Men det tog mig ytterligare ca 6 månader att övertyga TS om det.

TS har övertolkat sina befogenheter. 100-tusentals svenskar ska inte bli av med körkortet för att ni tolkar hälsodata fel.

IOGT-NTO, där knullbabben säkert är engagerad, är infiltrerad av islamister. Nyss fick de via staten tillräckligt med pengar för att köpa de skandalomsusade S-lotterierna.

Citat:
Märkligt efter en så lång tråd att flera fortfarande inte förstår att det finns två problem med alkohol och bilkörning. Det ena är rattfylleri, det andra är att hög och långvarig konsumtion ökar risken för olyckor. Det är därför Transportstyrelsen kan återkalla körkort av detta skäl. Detta står inskrivet i Körkortslagen så detta kommer man inte att sluta med även om man ändrar rutinerna något kring just tolkningen av PEth-tester. Det finns även andra alkoholmarkörer och det kommer säkert nya i framtiden. Ärligt talat verkar flertalet synnerligen korkade när de inte förstår detta och det är bara att läsa innantill i Körkortsslagen och föreskrifterna. Eller om man önsketänker kring hur det borde vara, så att man kan fortsätta med riskkonsumtion eller skadlig konsumtion av alkohol som tidigare och fortsätta köra bil med ökad risk för olyckor jämfört med de som dricker mindre.
2025-06-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Alltså, du kanske missat mina tidigare inlägg men det är inte mig du behöver övertyga. Det kan räcka med så lite som 7 standardglas i veckan för att komma över 0,3 µmol/L över tid. Det är fakbab, hjorten16, Transportstyrelsen och en hel drös läkare som tror på Transportstyrelsens siffror... de borde åtalas hela bunten. För förtal, misskreditering med mera.
Vi som ser verkligheten, man kan ha två identiska personer som dricker exakt samma 5st starköl, dagen efter tackar dom för sig o sätter sig i varsin bil, vid poliskontroll visa sig ena klara sig under gränsen 0,2 promille medans den andra hamnar på 0,35 promille o åker dit för rattfylla.

Bara för att personerna har olika förbrännings toleranser ska ena ses som fullt normal som kom under promille gränsen medans den andra ska ses som en idiot som satte sig bakom ratten med promillegräns över 0,2 o utförde ett brott.

Inte ens lika stora, lika gamla, lika tränade personer hamna på lika promillegräns även om dom druckit exakt lika mycket alkohol exakt samma öl på exakt samma tid.
Kort det finns ingen metod som kommer eller ens ska mäta exakt samma alkoholgräns, promille gräns, peth gräns, CDT värde, oavsett om personerna är nästan identiska i alla mått mätta.

Via detta förstår alla att världen är orättvis, vissa kan dricka mer o slippa undan medans andra åker fast för mindre/lägre alkoholkonsumtion vid promilletest polisen gör ute efter vägarna.

PEth värden är ingen undan tag från promille värden. Ingen av testerna berättar heller när man druckit eller hur mycket man druckit. Ja vad säger man världen är verkligen orättvis.
Senast redigerad av hjorten16 2025-06-29 kl. 01:43.
2025-06-29, 08:03
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
De gällande reglerna för medicinska bedömningar finns i denna föreskrift:
TSFS 2010:125 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202010_125k.pdf

PEth-värden nämns överhuvudtaget inte. Det finns inga gällande regler för PEth-värden.

Det står om alkohol och biologiska markörer, dvs det omfattar även PEth.
2025-06-29, 08:12
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda

Ska vi åtalas för att du klamrar dig fast vid ett grovt missförstånd om vad PEth är, din halmdocka? PEth är inte ett kvantitativt mått på hur mycket alkohol man druckit, det används som kvalitativ indikator på om någon under de senaste veckorna druckit lite, mer eller mycket, i förhållande till personens egna kroppsliga förutsättningar som exempelvis kroppsvikt, förenklat. Du är helt hopplös då du fortsätter slåss med väderkvarnar. Det är du som falskt anklagar upplysta personer om att de skulle ha begått olika typer av brott, endast baserat på ditt patetiska missförstånd som du aldrig vill släppa.
2025-06-29, 09:01
Medlem
Ingen direkt koppling till trådens ämne men man blir ändå glad när man läser vårdens riktlinjer för alkoholmissbruk. Det är så här jag vill att vården skall agera i alla lägen.

Utredning
Förhållningssättet ska vara vänligt och empatiskt, lyssnande och icke-konfrontativt
2025-06-29, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi som ser verkligheten, man kan ha två identiska personer som dricker exakt samma 5st starköl, dagen efter tackar dom för sig o sätter sig i varsin bil, vid poliskontroll visa sig ena klara sig under gränsen 0,2 promille medans den andra hamnar på 0,35 promille o åker dit för rattfylla.

Bara för att personerna har olika förbrännings toleranser ska ena ses som fullt normal som kom under promille gränsen medans den andra ska ses som en idiot som satte sig bakom ratten med promillegräns över 0,2 o utförde ett brott.

Inte ens lika stora, lika gamla, lika tränade personer hamna på lika promillegräns även om dom druckit exakt lika mycket alkohol exakt samma öl på exakt samma tid.
Kort det finns ingen metod som kommer eller ens ska mäta exakt samma alkoholgräns, promille gräns, peth gräns, CDT värde, oavsett om personerna är nästan identiska i alla mått mätta.

Via detta förstår alla att världen är orättvis, vissa kan dricka mer o slippa undan medans andra åker fast för mindre/lägre alkoholkonsumtion vid promilletest polisen gör ute efter vägarna.

PEth värden är ingen undan tag från promille värden. Ingen av testerna berättar heller när man druckit eller hur mycket man druckit. Ja vad säger man världen är verkligen orättvis.
Verkar som att du inte förstår
Dom flesta låter bilen stå dan efter och att köra alkoholpåverkad är olagligt
Däremot är det inte olagligt att ha över 0.3 i ett Pethtest

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in