2025-06-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Nej, de flesta verkar inte alls förstå. Klipper delar från en färsk kommentar och det har varit en massa sådana i denna tråd liksom i Facebook-gruppen.

Det där är helt enkelt felaktigt. Det räcker inte alls med att man är nykter när man kör. Dricker man mycket och långvarigt är man en sämre förare även när man är nykter och detta vill man motverka via tillsynsverksamheten som Transportstyrelsen bedriver, i enlighet med gällande lag.

Du missade min poäng. Att ha druckit för tre dagar sedan, om så väldigt rejält, är mycket mindre påverkande, om ens alls (troligen inte alls) än att någon har barn och inte får nog med sömn och blir väckt hela natten. Är det då inte rimligare att vi drar in körkortet för alla som har småbarn än de som dricker alkohol ibland? Om det handlar om trafiksäkerhet så finns det bland annat detta med småbarn och dålig sömn, men många många MÅNGA andra saker som skulle vara mycket värre för trafiksäkerheten än någon som hade en fest för 3 dagar sedan och nu kör bil.
Det senare skulle jag säga har noll och ingen påverkan alls på trafiksäkerhten.

Dagen efter... ja kanske, man kan känna sig lite seg om man har druckit mycket, men två dagar senare, ingen påverkan alls.
2025-06-28, 20:16
Medlem
Citat:
Det där håller inte. För både yngre och äldre fångas ju upp av läkarkontroller, äldre faktiskt i mycket högre utsträckning i och med att olika sjukdomar följer med ökad ålder. Så läkare har stora möjligheter att bedöma om en äldre person är olämplig, liksom att anhöriga har. Alkohol har dock en särställning som försämrar körförmågan vid högt och långvarigt bruk, för gammal liksom för ung.

Tror nog att cirka 80%-90% av äldre, som blivit helt kass på att köra bil, , inte ”fångas upp” av läkarkontroller. Intressant ordval för övrigt ”fångas upp”.

Det finns många tusentals anhöriga som har ”deep talk” med sina föräldrar varje år om att de inte borde köra bil längre. De absolut flesta äldre slutar, genom eget omdöme eller råd från anhöriga, att köra bil - inte för att de blivit ”uppfångade” av läkarkåren och TS.
Senast redigerad av BenHall 2025-06-28 kl. 20:19.
2025-06-28, 20:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, de flesta verkar inte alls förstå. Klipper delar från en färsk kommentar och det har varit en massa sådana i denna tråd liksom i Facebook-gruppen.

Det där är helt enkelt felaktigt. Det räcker inte alls med att man är nykter när man kör. Dricker man mycket och långvarigt är man en sämre förare även när man är nykter och detta vill man motverka via tillsynsverksamheten som Transportstyrelsen bedriver, i enlighet med gällande lag.
Det är inte felaktigt. Att dricka alkohol ”för 3 dagar sedan på en fest med goda vänner” är inte ett skäl att dra in någons körkort (om inte en massa andra skäl föreligger). Varje fall där körkort dras in av medicinska skäl måste utredas enligt de lagar och regler som gäller för medicinska bedömningar. Detta förstår du uppenbarligen inte.

Det räcker INTE att en av Transportstyrelsen upphandlad läkare godtyckligt fyller i en blankett på distans. Att det faktiskt går till på det sättet betyder bara att allvarliga fel begås av Transportstyrelsen och läkare.
2025-06-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Tror nog att cirka 80%-90% av äldre, som blivit helt kass på att köra bil, , inte ”fångas upp” av läkarkontroller. Intressant ordval för övrigt ”fångas upp”.

Det finns många tusentals anhöriga som har ”deep talk” med sina föräldrar varje år om att de inte borde köra bil längre. De absolut flesta äldre slutar, genom eget omdöme eller råd från anhöriga, att köra bil - inte för att de blivit ”uppfångade” av läkarkåren och TS.

Absolut, har själv haft nära anhöriga som kört bil så fruktansvärt dåligt att vi som åkt med varit rädda och bett den som har körkortet att sluta köra, men inte fått något gehör.

T.ex. e 80 år gammal gubbe i min släkt som när jag var yngre körde vänster i en rondell för at han inte förstod hur de funkade. Han hade nog kört rätt någon gång innan men det var för krångligt och det blev fel upprepade gånger.
2025-06-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Verkar vara ett genuint oseriöst bolag. Knappast något som drar till sig seriösa experter. Artikeln är daterad 2024-05-24, alltså innan upphandlingen. Man kan undra om Transportstyrelsen överhuvudtaget kollat upp bolaget.

Kuriosa - de bolag som funderade på lämna anbud hade så klart rätt att ställa frågor. Sådana frågor (och svar) måste då så klart publiceras. Jag läste de frågorna - ja herregud - det var någon som frågade om rådgivande läkare behövde vistas i Sverige när de gav sitt utlåtande. Var nog säkerligen Medcura som ställde den frågan. (Borde vara allmän handling vem som ställt fråga).

N Erblad / Cleverling (namnbyten) tänkte väl sig att underleverantörsläkare kunde sitta utomlands på beachen och vara expertis åt TS.
2025-06-28, 20:34
Avslutad
Citat:

Kan du bevisa detta? Det kan du inte.
2025-06-28, 20:36
Medlem
Citat:
Kuriosa - de bolag som funderade på lämna anbud hade så klart rätt att ställa frågor. Sådana frågor (och svar) måste då så klart publiceras. Jag läste de frågorna - ja herregud - det var någon som frågade om rådgivande läkare behövde vistas i Sverige när de gav sitt utlåtande. Var nog säkerligen Medcura som ställde den frågan. (Borde vara allmän handling vem som ställt fråga).

N Erblad / Cleverling (namnbyten) tänkte väl sig att underleverantörsläkare kunde sitta utomlands på beachen och vara expertis åt TS.

Citerar mig själv.

Det var nog därför som Medcura drog till med ”fjällstuga” istället för ”Thailand” sin marknadsföring.
2025-06-28, 20:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Citerar mig själv.

Det var nog därför som Medcura drog till med ”fjällstuga” istället för ”Thailand” sin marknadsföring.
Ja, det verkar ju vara så de tänkt locka till sig läkare som vill ha ”detta roliga uppdrag” där de kan ”jobba från en fjällstuga eller stranden” i ”full frihet”. ”[H]ur kul är inte det!?”
https://medcura.se/2024/09/05/vann-upphandling-transportstyrelsen/

Vad som menas med ”full frihet” är säkert förhandlingsbart. Det går förmodligen att ta en strand även i Thailand.
2025-06-28, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Definiera "i onödan".

Citat
"PEth och riskkonsumtion: Visste du att PEth-nivån 0,3 motsvarar ca en flaska vin om dagen de senaste två veckorna? Den nya rekommendationen är att en PEth-nivå på 0,1 (vilket motsvarar 1-2 glas per dag) kan ses som en varningssignal för riskbruk."

Vart har Fredrik Sparring fått detta ifrån? Bolaget han är chefsläkare på är alltså ett av landets största bolag inom företagshälsovård där regelbundna hälsokontroller genomförs. Där nu också PEth-tester ingår.
Det där stämmer inte. Räcker att helgkröka lagom våldsamt ett par veckor i rad för att komma över 0.3. Noll under veckorna. 70% av alla jag känner skulle bli av med sina körkort med dåligt tajmade prov. Skötsamma, laglydiga samhällsbärare.

Exempel:
Två fester/middagar i rad en helg. I snitt en flaska vin per kväll. Samma sak veckan därpå. JA sånt händer. Noll glas däremellan.

Sjukt vanligt.

——

GPT räknar:

Med 28 standardglas över två veckor (≈14 per vecka) rör det sig om måttlig till möjligen hög konsumtion. PEth-nivån kommer sannolikt att hamna omkring:
• 0,20 – 0,40 µmol/L, om test tas kort efter sista drickstillfälle (inom några dagar)

—-

Efter en flaska vin över en helkväll sover jag lite sämre, men också lite längre. Kan känna mig småbakis fram till lunch, alkoholen har naturligtvis förbränts för många timmar sedan. En lätt efterdyning. Ungefär som efter en småstressig dag med dålig sömn när som helst annars. Det är allt. Måndag känner jag absolut noll och åter noll.

Om jag istället sover dåligt ett par nätter i rad för att jag glott på tv för länge eller oroar mig för något börjar jag känna mig småvirrig. Som småbarnspappa var jag konstant skittrött och körde garanterat sämre bil än vanligt. Om jag är frustrerad kör jag sämre bil, om jag är stressad kör jag sämre bil.

Vad fan är skillnaden här?
Senast redigerad av Thisistheend 2025-06-28 kl. 21:03.
2025-06-28, 20:45
Medlem
Citat:

Vad menar du - tillsynsverksamheten (de avgörande besluten/grunderna) för en handläggare - säg som exempel att handläggaren är 27 år och med en bakgrund som cykelreparatör i Borlänge, rådfrågar ju Medcura (se upphandlingen).

Skall vi dra in körkortet eller inte för Nisse/Linn. Om då Medcura läkaren kryssar i en viss ruta från fjällstugan så ryker körkortet.

Det finns ingen på TS som tar ansvar för några beslut. De hänvisar bara till vad Medcuras underleverantörsläkare har sagt när hen satt i fjällstugan och klickade i en ruta.
2025-06-28, 20:47
Medlem
För strokepatienter utgör allvarlig kognitiv nedsättning ett hinder för körkortsinnehav.

Hur allvarlig måste den kognitiva nedsättningen vara för att en PEth>0,3 patient skall tappa körkortet? Är det samma bedömning som för strokepatienten eller finns det dubbla standards?
2025-06-28, 20:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
För strokepatienter utgör allvarlig kognitiv nedsättning ett hinder för körkortsinnehav.

Hur allvarlig måste den kognitiva nedsättningen vara för att en PEth>0,3 patient skall tappa körkortet? Är det samma bedömning som för strokepatienten eller finns det dubbla standards?
De gällande reglerna för medicinska bedömningar finns i denna föreskrift:
TSFS 2010:125 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202010_125k.pdf

PEth-värden nämns överhuvudtaget inte. Det finns inga gällande regler för PEth-värden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in