Citat:
Ursprungligen postat av
Tyr96sn213bda
Definiera "i onödan".
Citat
"PEth och riskkonsumtion: Visste du att PEth-nivån 0,3 motsvarar ca en flaska vin om dagen de senaste två veckorna? Den nya rekommendationen är att en PEth-nivå på 0,1 (vilket motsvarar 1-2 glas per dag) kan ses som en varningssignal för riskbruk."
Vart har Fredrik Sparring fått detta ifrån? Bolaget han är chefsläkare på är alltså ett av landets största bolag inom företagshälsovård där regelbundna hälsokontroller genomförs. Där nu också PEth-tester ingår.
Det där stämmer inte. Räcker att helgkröka lagom våldsamt ett par veckor i rad för att komma över 0.3. Noll under veckorna. 70% av alla jag känner skulle bli av med sina körkort med dåligt tajmade prov. Skötsamma, laglydiga samhällsbärare.
Exempel:
Två fester/middagar i rad en helg. I snitt en flaska vin per kväll. Samma sak veckan därpå. JA sånt händer. Noll glas däremellan.
Sjukt vanligt.
——
GPT räknar:
Med 28 standardglas över två veckor (≈14 per vecka) rör det sig om måttlig till möjligen hög konsumtion. PEth-nivån kommer sannolikt att hamna omkring:
• 0,20 – 0,40 µmol/L, om test tas kort efter sista drickstillfälle (inom några dagar)
—-
Efter en flaska vin över en helkväll sover jag lite sämre, men också lite längre. Kan känna mig småbakis fram till lunch, alkoholen har naturligtvis förbränts för många timmar sedan. En lätt efterdyning. Ungefär som efter en småstressig dag med dålig sömn när som helst annars. Det är allt. Måndag känner jag absolut noll och åter noll.
Om jag istället sover dåligt ett par nätter i rad för att jag glott på tv för länge eller oroar mig för något börjar jag känna mig småvirrig. Som småbarnspappa var jag konstant skittrött och körde garanterat sämre bil än vanligt. Om jag är frustrerad kör jag sämre bil, om jag är stressad kör jag sämre bil.
Vad fan är skillnaden här?