Citat:
Ursprungligen postat av
Flor-Ida
Samtidigt låter det lite märkligt eftersom hon ju pluggat till läkare med allt vad det innebär. Och drar in runt 1,5 miljoner/år helt själv med sitt företag. Hur klarade hon av det om hon hade sådana problem?
Nu har jag ingen erfarenhet av yrket mer än som patient/kund men som läkare blir man antagligen väldigt medveten om substanser och mekanismer kring missbruk. Man klarar förmodligen av att hålla ett kontrollerat missbruk bättre än de flesta. Man kanske till och med lyckas sköta sitt missbruk så att man till och mer är mycket mer stadig och företagsam än vad man hade varit som nykter (tänk benso och centralstimululantia i rätt mängder, det har iaf gett mig en och annan fördel i karriären när jag behövt det). Väldigt många läkare verkar vara hobbyknarkare enligt min subjektiva uppfattning.
Lägg sedan till att läkare kan skriva ut i princip vad som helst till sig själva (det är inte direkt någon som går in och börjar ifrågasätta om en allmänläkare skrivit ut tabletter till sig själv).
Läkarlicensen är på många sätt den lagliga knarklangarlicensen. Ingen ifrågasätter en läkare. En läkares ord kan stå över lagen.