Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-28, 08:12
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Man förverkar sin arvsrätt om man mördar någon man skulle ärvt. En både rimlig och bra regel. Vore rätt provocerande för de flesta om det inte hade fungerat så.
Ja, då kanske han blir fattig nu då.
Citera
2025-06-28, 08:46
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Samtidigt låter det lite märkligt eftersom hon ju pluggat till läkare med allt vad det innebär. Och drar in runt 1,5 miljoner/år helt själv med sitt företag. Hur klarade hon av det om hon hade sådana problem?

Nu har jag ingen erfarenhet av yrket mer än som patient/kund men som läkare blir man antagligen väldigt medveten om substanser och mekanismer kring missbruk. Man klarar förmodligen av att hålla ett kontrollerat missbruk bättre än de flesta. Man kanske till och med lyckas sköta sitt missbruk så att man till och mer är mycket mer stadig och företagsam än vad man hade varit som nykter (tänk benso och centralstimululantia i rätt mängder, det har iaf gett mig en och annan fördel i karriären när jag behövt det). Väldigt många läkare verkar vara hobbyknarkare enligt min subjektiva uppfattning.

Lägg sedan till att läkare kan skriva ut i princip vad som helst till sig själva (det är inte direkt någon som går in och börjar ifrågasätta om en allmänläkare skrivit ut tabletter till sig själv).

Läkarlicensen är på många sätt den lagliga knarklangarlicensen. Ingen ifrågasätter en läkare. En läkares ord kan stå över lagen.
Senast redigerad av Smegmium 2025-06-28 kl. 08:49.
Citera
2025-06-28, 08:47
expressen skriver att även frun nu är häktad. mannen fortsätter vara häktad
Citera
2025-06-28, 09:00
Medlem
Exakt, så motivet är alltså inte ekonomiskt. Det är sannolikt personligt.
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Man förverkar sin arvsrätt om man mördar någon man skulle ärvt. En både rimlig och bra regel. Vore rätt provocerande för de flesta om det inte hade fungerat så.
Citera
2025-06-28, 09:03
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Kvinnomördare brukar alltid hitta på orsaker -för att mörda.Skyller alltid på sitt mordoffer.
Klassiskt.
Betänk att han mördat sin egen mor,
det framstår som om det är han själv som haft/har en skruv lös.
Du borde kontakta polisen o berätta vad du fått veta.

Ja, det går verkligen emot naturen. Om hon var så hemsk är det ju bara att bryta kontakten. Direkt när jag såg hans profilbild kände jag att han inte var "normal".
Citera
2025-06-28, 09:19
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Exakt, så motivet är alltså inte ekonomiskt. Det är sannolikt personligt.

Det är nog för tidigt att utesluta ekonomiskt motiv då 1) han kanske hade räknat med att komma undan, och/eller 2) han är inte den vassaste kniven i lådan och har noll koll på hur arvsrätten fungerar.
Citera
2025-06-28, 10:37
Medlem
Kan mamma hjälpt sonen med förskrivning av läkemedel.......
Citera
2025-06-28, 11:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag tror att vi alla är eniga om att det inte finns någon legitim anledning att döda någon. Men OM det stämmer så hjälper det att åtminstone ha en förståelse för brottet.

Att förstå något är inte samma sak som att legitimera det.
Nej det går inte att förstå för en normal person.
Citera
2025-06-28, 11:15
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantTuttar
Jag tror att han inte kunde klippa kontakten med henne för att han var beroende av hennes hjälp då hans ekonomi var dålig.
Han klippte den ganska ordentligt nu då.
Citera
2025-06-28, 11:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Så mamman var hans försörjare, men han lär inte få ärva henne om han mördat henne.
Kriminalvården kommer att sörja för hans omvårdnad framöver.
Vad kommer att hända med hans fru-tänkte han inte heller på..
mördade mamman försörjde alltså både sin son o hans fru..
Hans far ärver mamman och sedan kan sonen ärva pappan eller hur fungerar det?
Citera
2025-06-28, 11:19
Medlem
Att mörda är att gå över gränsen. Det går aldrig att försvara.

Den mördade hade alltså gift sig med en väletablerad men äldre svensk man. Inget konstigt i det.

Sonen inledde ett förhållande med en indiska, inget konstigt.

Kan indiskan ha påverkat sonen negativt?

Alla kunde ha varit glada och lyckliga, varför inte se det goda och strunta i mamman, hela framtiden låg ju öppen?
Citera
2025-06-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Hans far ärver mamman och sedan kan sonen ärva pappan eller hur fungerar det?

Pappan kan väl testamentera bort en del men sonen har arvsrätten kvar. Tror att gubben behöver rådgivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in