Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Vilket försvarstal, bra kämpat!
Att Carl åker dit för doping är lika förvånande som att Jonna eller Frida skulle göra det, så att utesluta misstankar för att Frida "lärt sig äta rätt" är ju bars löjligt.
Men om hon knaprat något förbjudet så lär det nog komma fram ganska omgående.
Kowalczyk drogs ju in i en härva för något dopingklassat preparat pga smärta, och vid smärta så blir man desperat, så frågan är hur desperat Frida har varit.
Nej det är det verkligen inte…jag har följt Frida sen 2018 i Bruks när hon slog flera elit åkare. Jag har läst hur deras upplägg sett ut genom åren då hon är en väldokumenterad åkare. Jag vet därför att de försökte jobba med fysiken de året hon fick sitt stopp. Men de gick inte då hon hade för många andra grejer i livet som påverkade återhämtning och brände ”energi”. De var tex extremt många agenter som ringde efter Seefelt, då landade de i att mamma skulle ta hand om det för som Armands agent sa ”Frida skulle kunna vara en guldgruva för agenter om man polerade henne lite bara”…de ville de inte skulle ske och Mia fick jobbet.
Hon fick stora sponsor erbjudanden, A-laget plats med media krav, deras sponsor uppdrag, deras läger och en student, en flytt till lägenhet osv. Det var ett halvår som slukade energi och mitt i de försökte de öka göra henne starkare. De gick inte och hon fick ett tävlingsstopp.
Så när hon då skulle aktivt jobba på överkroppsstykan och utveckla stakningen 2022 så hade det ett enormt fokus på mat och återhämtning. Det var Oura ring, det va lacktat mätare, blodsockermätare (data som även delades med forskare) och de var flytt till Östersund för att minska resandet (alltså ta hänsyn till återhämtningen hon behövde) och valet att lämna laget för att inte behöva åka på deras läger utomlands tex då hon ville göra ett grundligt jobb med sin fysio på hemmaplan. Få den hjälp hon behövde av honom och inte lägga tiden på annat som inte skulle främja hennes utveckling. Då lät landslaget henne ha kvar kontakten med läkaren samt SOKs kostrådgivare så de kunde ha koll inför säsongen och minimera riskerna för ett nytt tävlings/träningsstopp. Inget av de hade behövts om hon skulle dopa sig…De låter som ett försvarstal men egentligen är de bara copy paste på vad som rapporterats om hennes träning. Hon är förmodligen den åkaren vi får mest tränings information om så därför är de bara konstigt att du som hänger här en hel del missat den.
Alla Elit idrottare kan göra fel, en del i ren desperation, en del med andra anledningar. Alla läkare kan göra fel, missa en text osv då blir de inom vanlig sjukvård anmälda och utredda. De händer. Folk dör pga det…så en läkare i ett lag kan också missa. En atlet kan också missa. Atleter är inte högutbildade och har massor av saker att tänka på. Men att Frida skulle ta något med vilje, eller åka på något skit som läppsalva eller hostmedicin tror jag inte på när hon testas väldigt ofta . Hon hade dessutom bra betyg i skolan om jag förstått de rätt, de sa hon in en frågestund hon hade. Hon gick natur dessutom så de finns lite mer däruppe än folk tror bara för att hon är spontan betyder de inte att hon är blåst. Men människa är hon…de kan missa saker.
Det var väll Stefan Holm som sa att han käkat Treo som lösgodis eller något liknande. Så de lutar väll åt att de är något liknande hon fått käka samtidig som behandlingen av Marcus B hjälpte.
2024 valde hon dessutom att lägga ett enormt fokus på träning istället för tävling. Hon tränade efter tävlingar tom för att hon ville ta steg även under vinter halvåret då hon märkte att utvecklingen stannar av där normalt sett.
Att Carl åker för nått sånt här kan jag se då Tyskland har en historik att inte va super noga och dessutom har en stolle i Peter som coach. Att Frida eller Jonna skulle åka för något skulle vara en bomb då de är två åkare som byggt upp sina framgångar successivt. Jonna var inte dominant när Stina körde inte ens när Linn åkte runt innan sin skada. Frida var heller inte dominant utan bara väldigt bra på att toppa sin form och har successivt byggt upp tåligheten för tätt tävlande med dugliga resultat. Sverige har inte historiken att slarva med läkemedel och åkares utveckling är enkel att följa och se öka gradvis i de flesta fallen.