2025-06-26, 09:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin...
Spelar ingen roll vad han har gjort och inte har gjort. En av hans åkare har åkt fast för allvarlig doping och det är närmast katastrofalt för en tränare. Ursäkten om hostmedicin är faktiskt mer patetisk än Johaugs bortförklaringar. Hade det varit en rysk, italiensk eller finsk tränare hade alla skrikit i falsett nu och krävt livstids avstängning. Nu råkar det vara hedersknyffeln Per Nilsson, och han kanske är helt ovetande, men den här historien kommer att vevas, av till exempel norrmän, efter varenda en av Fridas eventuella framgångar nästa vinter. Så är tyvärr dramaturgin kring doping, mycket beroende på det tonläge som vi i Sverige har piskat upp.

Det fetade: Det har jag svårt att att tro faktiskt. Vi tycker olika om detta men det helt okej.
Citera
2025-06-26, 09:54
Medlem
vackertsvin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det fetade: Det har jag svårt att att tro faktiskt. Vi tycker olika om detta men det helt okej.

Vi får se. Det brukar ju dyka upp en del norska troll när det vankas säsong.
Citera
2025-06-26, 10:10
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Sverigehatare? Vad är det för ett patetiskt påhopp? Jag är norgehatare om något. Jag fattar att du drömmer våta drömmar om Frida men lite jävla opartiskhet kan man faktiskt förvänta sig tycker jag.

Dessutom, menar du verkligen att inte hela det norska längdlandslaget inte har blivit misstänkliggjorda efter Johaug- och Sundbyskandalerna?

Nu sa jag iofs inte att du var en av dem som skulle misstänkliggöra Frida. men de som gör det på grund av den här historien är definitivt det.
Citera
2025-06-27, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Och hur vet du detta? Tror du Frida annonserar info vid minsta lilla sjukdom och smärta?

Och skulle Frida erbjudas behandling för diverse krämpor så är jag övertygad om att hon är den sista som skulle nörda ner sig i FASS.

Lite kul att du spekulerar i detta…du låter direkt efterbliven!!!

1) Carl tog något, rapporterade det likt bäckis gjorde med sin astma medicin och åkte fast för det. De var inte under världscupen elller VM utan en militär tävling där de förmodligen har en annan läkare än den som landslaget har.

2) Frida är nitisk när de gäller att kolla upp saker. De gjorde en artikel förra året om vilka kosttillskott åkarna använder och hon svarade att hon inte tar några då man måste kolla upp varenda burk som levereras. Hon tror mer på vanlig mat vilket hon fått lära sig om efter sin avstängning via SOKs kostrådgivare. I en annan artikel pratade Wille om smink och sånt och sa att Frida har stenkoll på alla krämer och dess innehåll.

3) Enligt Sveriges läkare så tog hon enbart lättare smärtstillande vilket är varför hon behövde möta upp sin fysio så han kunde räta till skadan och tejpa upp de igen. Hon litade mer på Bysted än landslagets fysio då han jobbar med henne dagligen och vet hur de blir bra gjort.

4) Frida flyttade till Östersund 2022 för att hon skulle få mer tid med sin fysio. Hon stod utanför landslaget dels för att bygga sin fysik. Redan 2022 såg man resultat men ni var blinda och fortsatte titta på gamla bilder av henne och tro hon va pinnsmal. Men hon har gradvis ökat sin tid i gymmet.
Team ramudden pratade om hur mycket tid hon la på de under lägret på Teneriffa de va på tillsammans. Hur förvånade de va att hon körde så pass mycket ”tung stryka”. Hon och Per har dessutom pratat om att de var sista delen i fem års planen som las. När tekniken och konditionen satt bra skulle den utvecklas. Då hon fick träningsstopp 2019 pga att de testade. Allt finns att läsa online.

5) Hade inte samarbetet med Bysted vart så viktig och fokuset på återhämtning efter tuffa pass så hade hon förmodligen bott i Sundsvall och dejtat Wille fortfarande. Du inte bara snackar dynga men förminskar de hon offrat genom åren för för att kunna sakta bygga en bättre fysik. Tid med familj, Wille, Landslag osv…Direkt vidrigt beteende mot en åkare som föddes med skidor på fötterna och har bott i löpar spåret. Som tränar sönder sig själv konstant för att nåt toppen.

6) Alla kan göra misstag, Carl och Johaug känns som situationer där de varit lite desperata och kanske inte brytt sig fullt ut. Jag minns hur Therese såg ut de lägret då hon va med i reportage från SVT och de va inte en vacker syn. Jag minns också att Carl va rejält sjuk tidigare i våras. Vad de är skyldiga till och inte får andra bedöma men de här åkarna testas rigoröst när de börjar vinna. Frida har sedan touren hon vann testats så mycket att familjen flyttat ringklockan i huset så den ringer i hennes rum istället för i hela huset rapporterade Aftonbladet i våras. Johaug hade en lucka i sina tester på ett par månader har jag för mig, medan Carl har massor av tester från VC och VM som kan backa upp henne att hon kan va ren i övrigt och att detta kan ha vart en kostsamt felbeslut under en militärlagstävling.
Citera
2025-06-27, 07:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktflugor
Lite kul att du spekulerar i detta…du låter direkt efterbliven!!!

1) Carl tog något, rapporterade det likt bäckis gjorde med sin astma medicin och åkte fast för det. De var inte under världscupen elller VM utan en militär tävling där de förmodligen har en annan läkare än den som landslaget har.

2) Frida är nitisk när de gäller att kolla upp saker. De gjorde en artikel förra året om vilka kosttillskott åkarna använder och hon svarade att hon inte tar några då man måste kolla upp varenda burk som levereras. Hon tror mer på vanlig mat vilket hon fått lära sig om efter sin avstängning via SOKs kostrådgivare. I en annan artikel pratade Wille om smink och sånt och sa att Frida har stenkoll på alla krämer och dess innehåll.

3) Enligt Sveriges läkare så tog hon enbart lättare smärtstillande vilket är varför hon behövde möta upp sin fysio så han kunde räta till skadan och tejpa upp de igen. Hon litade mer på Bysted än landslagets fysio då han jobbar med henne dagligen och vet hur de blir bra gjort.

4) Frida flyttade till Östersund 2022 för att hon skulle få mer tid med sin fysio. Hon stod utanför landslaget dels för att bygga sin fysik. Redan 2022 såg man resultat men ni var blinda och fortsatte titta på gamla bilder av henne och tro hon va pinnsmal. Men hon har gradvis ökat sin tid i gymmet.
Team ramudden pratade om hur mycket tid hon la på de under lägret på Teneriffa de va på tillsammans. Hur förvånade de va att hon körde så pass mycket ”tung stryka”. Hon och Per har dessutom pratat om att de var sista delen i fem års planen som las. När tekniken och konditionen satt bra skulle den utvecklas. Då hon fick träningsstopp 2019 pga att de testade. Allt finns att läsa online.

5) Hade inte samarbetet med Bysted vart så viktig och fokuset på återhämtning efter tuffa pass så hade hon förmodligen bott i Sundsvall och dejtat Wille fortfarande. Du inte bara snackar dynga men förminskar de hon offrat genom åren för för att kunna sakta bygga en bättre fysik. Tid med familj, Wille, Landslag osv…Direkt vidrigt beteende mot en åkare som föddes med skidor på fötterna och har bott i löpar spåret. Som tränar sönder sig själv konstant för att nåt toppen.

6) Alla kan göra misstag, Carl och Johaug känns som situationer där de varit lite desperata och kanske inte brytt sig fullt ut. Jag minns hur Therese såg ut de lägret då hon va med i reportage från SVT och de va inte en vacker syn. Jag minns också att Carl va rejält sjuk tidigare i våras. Vad de är skyldiga till och inte får andra bedöma men de här åkarna testas rigoröst när de börjar vinna. Frida har sedan touren hon vann testats så mycket att familjen flyttat ringklockan i huset så den ringer i hennes rum istället för i hela huset rapporterade Aftonbladet i våras. Johaug hade en lucka i sina tester på ett par månader har jag för mig, medan Carl har massor av tester från VC och VM som kan backa upp henne att hon kan va ren i övrigt och att detta kan ha vart en kostsamt felbeslut under en militärlagstävling.

Citat:
Frida flyttade till Östersund 2022 för att hon skulle få mer tid med sin fysio. Hon stod utanför landslaget dels för att bygga sin fysik.

Det där lät suspekt om något.
Citera
2025-06-27, 14:01
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll vad han har gjort och inte har gjort. En av hans åkare har åkt fast för allvarlig doping och det är närmast katastrofalt för en tränare. Ursäkten om hostmedicin är faktiskt mer patetisk än Johaugs bortförklaringar. Hade det varit en rysk, italiensk eller finsk tränare hade alla skrikit i falsett nu och krävt livstids avstängning. Nu råkar det vara hedersknyffeln Per Nilsson, och han kanske är helt ovetande, men den här historien kommer att vevas, av till exempel norrmän, efter varenda en av Fridas eventuella framgångar nästa vinter. Så är tyvärr dramaturgin kring doping, mycket beroende på det tonläge som vi i Sverige har piskat upp.

Han är ju enbart landslagstränare…inte personlig tränare. Hon tränar dessutom mer i Oberhof medan han har sin bas i Oberstdorf tro jag. Om hon inte ändrat det inför denna sommaren.
Citera
2025-06-27, 14:26
Medlem
Citat:
Det där lät suspekt om något.

Du är fan dummare än tåget. Tar man bort lite löpning och lägger in mer gym. Ökar antalet kalorier man äter, ser till att återhämta sig istället för att pendla tillbaka till Sollefteå efter passen med sin fysio så kan man bygga muskler…då får man bättre fysik.

Hon är i gymmet med sprintåkare som Grate, Svahn och Dahlqvist, de är dessutom känt att Jonna är stark i gymmet. Är hon också dopad? För hon bygger fysik? Kan du något om träning och utvecklingsfaser? Du kan inte utveckla allt på en gång utan man tar det i perioder och underhåller resten. Läs på så ser du att de är normalt, de är väldokumenterat och inget undangömt. Bra kondition hade hon från löpningen, då jobbade de med tekniken och när den satt behövde hon kraften för att kunna nyttja den stora tekniken. Då fick hon jobba mer med SOKs dietist Stig Mattsson och lägga en bra plan för hur hon skulle få i sig tillräckligt med mat för att klara de. Så hon inte fick ett nytt tävlings och träningsstopp pga underskott. Hon och teamet kände att hon då behövde mer tid på hemmaplan istället för att flänga runt på läger med laget och då de inte ville ge henne det stod hon utanför istället och följde sin plan…och lyckades med den. Nyckeln var att inte gå minus…hade hon tagit skit skulle hon blåst upp snabbt, nu har hon under 3 års tid gradvis blivit mer och mer stabil i kroppen utan att se ut som Sundling/Björgen osv. De är ju skolboken på hur du gör det…bygger under tid. Inte pang bom, 5-15kg.

Per är dessutom inte Carls personliga tränare, han är en av landslagets tränare likt Stefan och Ida är i Sverige.
Han är heller inte militärens läkare, han är heller inte Carl som druckit de. Han är en bra tränare som ligger bakom inte bara Fridas grund utan även Willes och Ebbas från tiden på skidgymnasiet.
Frida och Ebba har dessutom varit jämna sen de va små men varierat vem som haft starkast år. De är fortsatt jämna med skillnaden att Frida har lite mer fart kapacitet och större potential om hon kan utnyttja sina styrkor.

De här har inget att göra med Frida, knappt att det har att göra med Per då det var efter säsongen och en läkare gett henne det för hosta. Misstro bäst du vill men då hon skrivit själv att hon tagit de här när de gjorde testet så tror jag på henne och tycker bara hon varit korkad som tagit det. Men hon verkar rätt dum när man gör intervjuer med henne så jag är inte superförvånad.
Senast redigerad av Fruktflugor 2025-06-27 kl. 15:01.
Citera
2025-06-27, 14:52
Medlem
Citat:
Sverigehatare? Vad är det för ett patetiskt påhopp? Jag är norgehatare om något. Jag fattar att du drömmer våta drömmar om Frida men lite jävla opartiskhet kan man faktiskt förvänta sig tycker jag.

Dessutom, menar du verkligen att inte hela det norska längdlandslaget inte har blivit misstänkliggjorda efter Johaug- och Sundbyskandalerna?

Ingen misstänkte dem egentligen efter Therese åkte fast. Har man dessutom sett bilderna på henne var man inte superchockad att de kunde vara krämen.
Men det som gjorde folk misstänksamma var ju att laget inte testades på 4 månader eller något liknande. Att de fanns en lucka under uppbyggnadsfasen. Inte salvan eller fallet i sig utan beslutet att inte testa dem gjorde att resten drogs med.

Björgen fick skit hela karriären nästan men hon har också erkänt att hon vid ett tillfälle hade tagit p-piller eller liknande som hon åkte fast för men då de trodde på hennes förklaring blev det inte allmänt känt.

Sundby var heller inte i sig anledningen till att folk misstrodde lagets hantering av astma medicin. Han åkte för ett starkt preparat men att de inhalerade natrium är inget konstigt. De gör man på små barn inom sjukvården dagligen för att underlätta slem bildningen. De var mer att folk inte förstod skillnaden på saltvatten lösning och de som han hade för höga halter av. De gör iq befriade människor fortfarande inte, men vi som jobbat med de och vet hur de ges och vad effekten blir förstår att saltvatten inte gör annat än det som de hade som anledning att ta det.

Så nej, begåvade människor kopplar inte Carls hostmedicin till Frida och skyller de heller inte på en landslagstränare om de inte är bevisat att den sagt åt henne att ta skiten. Dessutom är han inte ensam tränare utan de har en tysk Peter som brukar göra en hel del korkade saker under tävlingar som tex lägga en skida i spåret så de kan skrapa lössnö, han har t.o.m. skickats hem för han brutit mot reglerna så det är betydligt större chans att han skulle va medskyldig isåfall. Men för att anklaga han måste man vara tillräckligt insatt så man vet att han existerar och de är det nog inte många i den här tråden som är…han verkar dessutom inte vara Pers största fan, förmodligen då Per har stora namn på meritlistan redan och damerna i Tyskland (speciellt Cloetta, Laura Gimmler och Katta) tok hyllat honom sen han kom dit för han lyfter individen osv inte bara kör över dem.
Senast redigerad av Fruktflugor 2025-06-27 kl. 14:57.
Citera
2025-06-27, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktflugor
Du är fan dummare än tåget. Tar man bort lite löpning och lägger in mer gym. Ökar antalet kalorier man äter, ser till att återhämta sig istället för att pendla tillbaka till Sollefteå efter passen med sin fysio så kan man bygga muskler…då får man bättre fysik.

Hon är i gymmet med sprintåkare som Grate, Svahn och Dahlqvist, de är dessutom känt att Jonna är stark i gymmet. Är hon också dopad? För hon bygger fysik? Kan du något om träning och utvecklingsfaser? Du kan inte utveckla allt på en gång utan man tar det i perioder och underhåller resten. Läs på så ser du att de är normalt, de är väldokumenterat och inget undangömt. Bra kondition hade hon från löpningen, då jobbade de med tekniken och när den satt behövde hon kraften för att kunna nyttja den stora tekniken. Då fick hon jobba mer med SOKs dietist Stig Mattsson och lägga en bra plan för hur hon skulle få i sig tillräckligt med mat för att klara de. Så hon inte fick ett nytt tävlings och träningsstopp pga underskott. Nyckeln är att inte gå minus…hade hon tagit skit skulle hon blåst upp snabbt, nu har hon under 3 års tid gradvis blivit mer och mer stabil i kroppen utan att se ut som Sundling/Björgen osv. De är ju skolboken på hur du gör det…bygger under tid. Inte pang bom, 5-15kg.

Per är dessutom inte Carls personliga tränare, han är en av landslagets tränare likt Stefan och Ida är i Sverige.
Han är heller inte militärens läkare, han är heller inte Carl som druckit de. Han är en bra tränare som ligger bakom inte bara Fridas grund utan även Willes och Ebbas från tiden på skidgymnasiet.
Frida och Ebba har dessutom varit jämna sen de va små men varierat vem som haft starkast år. De är fortsatt jämna med skillnaden att Frida har lite mer fart kapacitet och större potential om hon kan utnyttja sina styrkor.

De här har inget att göra med Frida, knappt att det har att göra med Per då det var efter säsongen och en läkare gett henne det för hosta. Misstro bäst du vill men då hon skrivit själv att hon tagit de här när de gjorde testet så tror jag på henne och tycker bara hon varit korkad som tagit det. Men hon verkar rätt dum när man gör intervjuer med henne så jag är inte superförvånad.

Vilket försvarstal, bra kämpat!

Att Carl åker dit för doping är lika förvånande som att Jonna eller Frida skulle göra det, så att utesluta misstankar för att Frida "lärt sig äta rätt" är ju bars löjligt.

Men om hon knaprat något förbjudet så lär det nog komma fram ganska omgående.

Kowalczyk drogs ju in i en härva för något dopingklassat preparat pga smärta, och vid smärta så blir man desperat, så frågan är hur desperat Frida har varit.
Citera
2025-06-27, 15:54
Medlem
Citat:
Vilket försvarstal, bra kämpat!

Att Carl åker dit för doping är lika förvånande som att Jonna eller Frida skulle göra det, så att utesluta misstankar för att Frida "lärt sig äta rätt" är ju bars löjligt.

Men om hon knaprat något förbjudet så lär det nog komma fram ganska omgående.

Kowalczyk drogs ju in i en härva för något dopingklassat preparat pga smärta, och vid smärta så blir man desperat, så frågan är hur desperat Frida har varit.

Nej det är det verkligen inte…jag har följt Frida sen 2018 i Bruks när hon slog flera elit åkare. Jag har läst hur deras upplägg sett ut genom åren då hon är en väldokumenterad åkare. Jag vet därför att de försökte jobba med fysiken de året hon fick sitt stopp. Men de gick inte då hon hade för många andra grejer i livet som påverkade återhämtning och brände ”energi”. De var tex extremt många agenter som ringde efter Seefelt, då landade de i att mamma skulle ta hand om det för som Armands agent sa ”Frida skulle kunna vara en guldgruva för agenter om man polerade henne lite bara”…de ville de inte skulle ske och Mia fick jobbet.
Hon fick stora sponsor erbjudanden, A-laget plats med media krav, deras sponsor uppdrag, deras läger och en student, en flytt till lägenhet osv. Det var ett halvår som slukade energi och mitt i de försökte de öka göra henne starkare. De gick inte och hon fick ett tävlingsstopp.

Så när hon då skulle aktivt jobba på överkroppsstykan och utveckla stakningen 2022 så hade det ett enormt fokus på mat och återhämtning. Det var Oura ring, det va lacktat mätare, blodsockermätare (data som även delades med forskare) och de var flytt till Östersund för att minska resandet (alltså ta hänsyn till återhämtningen hon behövde) och valet att lämna laget för att inte behöva åka på deras läger utomlands tex då hon ville göra ett grundligt jobb med sin fysio på hemmaplan. Få den hjälp hon behövde av honom och inte lägga tiden på annat som inte skulle främja hennes utveckling. Då lät landslaget henne ha kvar kontakten med läkaren samt SOKs kostrådgivare så de kunde ha koll inför säsongen och minimera riskerna för ett nytt tävlings/träningsstopp. Inget av de hade behövts om hon skulle dopa sig…De låter som ett försvarstal men egentligen är de bara copy paste på vad som rapporterats om hennes träning. Hon är förmodligen den åkaren vi får mest tränings information om så därför är de bara konstigt att du som hänger här en hel del missat den.

Alla Elit idrottare kan göra fel, en del i ren desperation, en del med andra anledningar. Alla läkare kan göra fel, missa en text osv då blir de inom vanlig sjukvård anmälda och utredda. De händer. Folk dör pga det…så en läkare i ett lag kan också missa. En atlet kan också missa. Atleter är inte högutbildade och har massor av saker att tänka på. Men att Frida skulle ta något med vilje, eller åka på något skit som läppsalva eller hostmedicin tror jag inte på när hon testas väldigt ofta . Hon hade dessutom bra betyg i skolan om jag förstått de rätt, de sa hon in en frågestund hon hade. Hon gick natur dessutom så de finns lite mer däruppe än folk tror bara för att hon är spontan betyder de inte att hon är blåst. Men människa är hon…de kan missa saker.

Det var väll Stefan Holm som sa att han käkat Treo som lösgodis eller något liknande. Så de lutar väll åt att de är något liknande hon fått käka samtidig som behandlingen av Marcus B hjälpte.
2024 valde hon dessutom att lägga ett enormt fokus på träning istället för tävling. Hon tränade efter tävlingar tom för att hon ville ta steg även under vinter halvåret då hon märkte att utvecklingen stannar av där normalt sett.

Att Carl åker för nått sånt här kan jag se då Tyskland har en historik att inte va super noga och dessutom har en stolle i Peter som coach. Att Frida eller Jonna skulle åka för något skulle vara en bomb då de är två åkare som byggt upp sina framgångar successivt. Jonna var inte dominant när Stina körde inte ens när Linn åkte runt innan sin skada. Frida var heller inte dominant utan bara väldigt bra på att toppa sin form och har successivt byggt upp tåligheten för tätt tävlande med dugliga resultat. Sverige har inte historiken att slarva med läkemedel och åkares utveckling är enkel att följa och se öka gradvis i de flesta fallen.
Senast redigerad av Fruktflugor 2025-06-27 kl. 16:14.
Citera
2025-06-28, 19:47
Medlem
Nu har jag inte alla detaljer men: vad sjutton tänkte tyske läkaren? Alles frieden ins Ojråpa!! Vi prövar lite klosterboll. För inte kan väl Carl velat ha samma som Johaug? Att Per skulle behöva bli indragen har jag svårt att förstå.

Känns som man kan lita på att Frida har koll. Alla kategorier! Jag skulle inte vilja att hon inreder mitt hus men dopingpreparat göre sig icke besvär!
Citera
2025-06-28, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Nu har jag inte alla detaljer men: vad sjutton tänkte tyske läkaren? Alles frieden ins Ojråpa!! Vi prövar lite klosterboll. För inte kan väl Carl velat ha samma som Johaug? Att Per skulle behöva bli indragen har jag svårt att förstå.

Känns som man kan lita på att Frida har koll. Alla kategorier! Jag skulle inte vilja att hon inreder mitt hus men dopingpreparat göre sig icke besvär!

Man trodde väl att präktiga studenten Carl också hade koll, men icke.

Tyvärr så är nog Frida under en rejäl lupp framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in