2025-06-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Hur vet du att "Breck Wall" inte var inblandad i mordkonspirationen?

Galne Garrison undersökte saken såklart.

Jag minns inte om han personligen besökte den krogshow som Breck Wall producerade, "Bottoms Up". Två eller tre utredare skickades in på showen. En hade en kamera dold i ett cigarett paket och ställde sig regelbundet upp med paketet framför ansiktet.

Jag tror man kunde avskriva hela ensamblen.
Citera
2025-06-24, 23:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Galne
Varför anser du att Garrison var galen? Dvs, det vore intressant i sig att ta del av hur en robust dokumenterad galning som PekkariP1 resonerar när han drar slutsatsen att någon annan människa är just, galen.

Spännande. Berätta mer.

Citat:
Garrison undersökte saken såklart.
Källa på det.

Citat:
Jag minns inte om han personligen besökte den krogshow som Breck Wall producerade, "Bottoms Up". Två eller tre utredare skickades in på showen. En hade en kamera dold i ett cigarett paket och ställde sig regelbundet upp med paketet framför ansiktet.

Jag tror man kunde avskriva hela ensamblen.
Breck Wall var mycket riktigt ordförande i branschens fackförbund och det är i dag ingen som bestrider att sagda fackförbund kontrollerades av Maffian, precis som Jack Ruby.

Och David Ferrie befann sig som sagt i rättegångsförhandlingar i New Orleans, där han jobbade som juridisk assistent åt, ja vem?

Calos Marcello, Maffians gudfader i Louisiana/Texas.

Det var samme Carlos Marcello som dumpades i Guatemala av ingen mindre än den mördade presidentens broder och justitieminister, Robert F. Kennedy.

Och vem var det som flög till Guatemala och plockade upp Marcello samt illegalt flög densamme tillbaka till USA igen?

Ingen mindre än, David Ferrie.

Hoppsan.
Citera
2025-06-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1 Delar kan mycket väl stämma, även om det förmodligen var biträdande distriktsåklagaren Klein som vid midnatt den 24:e november fattade det första beslutet tillsammans med Ivon och några till som jag glömt namnen på.

Citat:
Källa på det.

Jag har inte riktigt det memo som jag tänkte på framför mig. Därimot detta:
https://jfk-online.com/dbnopdfinv.html
When Ferrie turned himself in to the District Attorney's office at 4:30pm on 11/25/63, he was questioned by ADA Frank Klein and Officer Raymond Comstock. Ferrie gave an account of his trip to Houston, and (at this early juncture) denied serving in the Civil Air Patrol with Oswald. One of the reasons Klein ordered the arrest and booking of Ferrie is that he had information from an NOPD officer that Ferrie had indeed served in the CAP at the same time as Oswald.
Det är möjligt att det är Garrison som är huvudansvarig, men det är Assisterande Distriktsåklagaren (ADA) Frank Klein och Raymond Comstock som utför förhöret.

Att David Ferrie inkommer av fri vilja finns också berättat i tidningsartiklar.

Om du orkar läsa hela länken ovan hittar du även att polismän från New Orleans åkte ut till flygplatsen och inspekterade David Ferries flygplan. Det var i dåligt skick, saknade instrument och hjulen var punkterade. Dessutom ringde man runt lokalt och kollade om David Ferrie hyrt något annat flygplan. Det hade han inte.
Senast redigerad av PekkariP1 2025-06-24 kl. 23:30.
Citera
2025-06-24, 23:47
Medlem
Citat:
Varför anser du att Garrison var galen?
Bevisningen mot Clay Shaw december 1966 bestod i följande:
-Han hette Clay och han var gay.
-Han talade spanska.
-Han ägde en stuga i Hammond, Louisiana.

Garrison byggde åtalet på associationer och närhet, oftast fysisk, tex att Bannisters kontor låg något kvarter från det kaffemaskinsföretag som Oswald jobbade för.

David Ferrie undvek att åka direkt hem till New Orleans, utan sov sista natten i Hammond hos en god vän.

Garrison ansåg att Lee Harvey Oswald fått gerilla träning i Hammond av exil Cubaner.
(Oswald var marinkårssoldat och behovet av gerilla träning kanske inte var särskilt trängande, men sådant brydde sig inte Garrison om.)
Citera
2025-06-25, 11:28
Medlem
Citat:
Källa på det. "Rekreationsresa" i full storm och utan att ta ett enda skär på isen, för att istället oavbrutet ringa och ta emot samtal i en telefonautomat bredvid rinken?
David Ferrie åkte skridskor i en av de två ishallar man besökte.

Varifrån kommer uppgiften om full storm?

Citat:
För att därpå, fortfarande i full storm bege sig till Galveston för att jaga gäss, utan jaktvapen?
(Jag släpper jakten och vapnen, då omständigheterna kring detta redan är redovisade i förhör 25 november 1963.)

Vädret i Galveston enligt mina uppgifter:
Under dagen den 23 november 1963 blåste det normalt i Galveston. Vid 23-tiden blåste det närmast midre än andra nätter i november. Ingen nederbörd under dygnet. I princip klart väder.

Den 24 november 1963 blåste det mindre än andra dagar i november.
Ingen nederbörd och i princip molnfritt hela dygnet.

Varifrån får du uppgiften att det skulle vara full storm i Galveston 23-24 november 1963?
Citera
2025-06-26, 17:42
Avstängd
Citat:
Jag har inte riktigt det memo som jag tänkte på framför mig. Därimot detta:
https://jfk-online.com/dbnopdfinv.html
When Ferrie turned himself in to the District Attorney's office at 4:30pm on 11/25/63, he was questioned by ADA Frank Klein and Officer Raymond Comstock. Ferrie gave an account of his trip to Houston, and (at this early juncture) denied serving in the Civil Air Patrol with Oswald. One of the reasons Klein ordered the arrest and booking of Ferrie is that he had information from an NOPD officer that Ferrie had indeed served in the CAP at the same time as Oswald.
Det är möjligt att det är Garrison som är huvudansvarig, men det är Assisterande Distriktsåklagaren (ADA) Frank Klein och Raymond Comstock som utför förhöret.
Så här skriver Garrison (ibid.)
On Monday morning Ferrie appeared and was brought to my office for questioning. He was dressed, as usual, as if he had been shot by cannon through a Salvation Army clothing store. He looked every bit as disconcerting as when I had last seen him on Carondelet Street back in 1962. He denied ever having known Lee Oswald but admitted that he had driven to Houston early Friday afternoon. Considering his exuberant confidence at our last encounter, he was distinctly ill at ease and nervous. And the more he talked, the less his story held together. For example, when I asked him the reason for his departure from New Orleans only one hour following the assassination, he responded that he had driven to Houston to go ice skating. When I then asked him why he had chosen one of the heaviest thunderstorms in many years as the occasion for his ice skating trip, he had no adequate reply.
I.e. Garrison höll själv i förhöret.

Citat:
Att David Ferrie inkommer av fri vilja finns också berättat i tidningsartiklar.
Igen:
I left a round-the-clock stakeout at his apartment to await his return. On Monday morning Ferrie appeared and was brought to my office for questioning.
Men visst, det finns inga uppgifter om att han då skulle ha gjort våldsamt motstånd, vilket ju hade varit minst sagt kontraproduktivt om han ville undvika vidare misstankar.

Eller?

Citat:
Om du orkar läsa hela länken ovan hittar du även att polismän från New Orleans åkte ut till flygplatsen och inspekterade David Ferries flygplan. Det var i dåligt skick, saknade instrument och hjulen var punkterade. Dessutom ringde man runt lokalt och kollade om David Ferrie hyrt något annat flygplan. Det hade han inte.
Och? Om jag hade varit inhyrd getaway pilot så hade jag knappast använt mitt eget plan, än mindre i eget namn hyrt ett plan.

Det hade du gjort?
Citera
2025-06-26, 17:49
Avstängd
Citat:
Bevisningen mot Clay Shaw december 1966 bestod i följande:
-Han hette Clay och han var gay.
-Han talade spanska.
-Han ägde en stuga i Hammond, Louisiana.

Garrison byggde åtalet på associationer och närhet, oftast fysisk, tex att Bannisters kontor låg något kvarter från det kaffemaskinsföretag som Oswald jobbade för.
Då återkommer vi till advokaten Dean Andrews' edsvurna vittnesmål till Warrenkommissionen. Här ljög Andrews rakt upp och ner om sina kontakter med Clay Shaw a.k.a. Clem Bertrand, menar du?

Varför skulle han ljuga om det, menar du? Och därmed riskera ett långt fängelsestraff och förlusten av sin advokatlicens och därmed sitt levebröd, menar du?

Citat:
David Ferrie undvek att åka direkt hem till New Orleans, utan sov sista natten i Hammond hos en god vän.
Och?

Citat:
Garrison ansåg att Lee Harvey Oswald fått gerilla träning i Hammond av exil Cubaner.

Källa på det.
Citera
2025-06-26, 18:16
Avstängd
Citat:
David Ferrie åkte skridskor i en av de två ishallar man besökte.
Källa på det.

Citat:
Varifrån kommer uppgiften om full storm?
Från Garrison m.fl.

Citat:
(Jag släpper jakten och vapnen, då omständigheterna kring detta redan är redovisade i förhör 25 november 1963.)
Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad det är du vill göra gällande:

Menar du att Garrison bara hittade på att Ferrie ska ha sagt att de åkte till Galveston för att jaga gäss, men att de därpå väl framme i Galveston upptäckte att de hade 'glömt' sina jaktvapen?

Om så, varför i hela friden menar du det?

Citat:
Vädret i Galveston enligt mina uppgifter:
Under dagen den 23 november 1963 blåste det normalt i Galveston. Vid 23-tiden blåste det närmast midre än andra nätter i november. Ingen nederbörd under dygnet. I princip klart väder.

Den 24 november 1963 blåste det mindre än andra dagar i november.
Ingen nederbörd och i princip molnfritt hela dygnet.
Källa på det.

Citat:
Varifrån får du uppgiften att det skulle vara full storm i Galveston 23-24 november 1963?
Se ovan.
Citera
2025-06-26, 18:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Källa på det.
Se ovan.

Såhär säger chatGPT:

(Källa som chatGPT använt: https://weatherspark.com/h/y/9621/1963/Historical-Weather-during-1963-in-Galveston-Texas-United-States )

Den 23 november 1963 fanns det inga dramatiska stormvindar i Galveston — men det förekom måttlig till frisk vind den dagen.

Enligt väderrapporten från 1963 som nämns i “The Hurricane Season of 1963”, beskrevs vädret som squally, med högsta uppmätta vindar runt 23 mph (≈37 km/h). Detta motsvarar en mäktig friska bris (Beaufort 6), vilket kan kännas om man är ute vid kusten, men ligger väl under stormnivå.

Sammanfattningsvis var det alltså blåsigt, men inte exceptionellt – snarare en typisk, något frisk novembervind.
Och:
Den 24 november 1963 noterades vindförhållandena i Galveston fortfarande som måttliga – det blåste, men det fanns inga tecken på storm eller kraftiga vindbyar.

Sammanfattningsvis: den 24 november 1963 upplevdes liknande vindförhållanden som den 23:e – måttlig till frisk bris, märkbar men långt ifrån stormstyrka.
Citera
2025-06-26, 20:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Såhär säger chatGPT:

(Källa som chatGPT använt: https://weatherspark.com/h/y/9621/1963/Historical-Weather-during-1963-in-Galveston-Texas-United-States )

Den 23 november 1963 fanns det inga dramatiska stormvindar i Galveston — men det förekom måttlig till frisk vind den dagen.

Enligt väderrapporten från 1963 som nämns i “The Hurricane Season of 1963”, beskrevs vädret som squally, med högsta uppmätta vindar runt 23 mph (≈37 km/h). Detta motsvarar en mäktig friska bris (Beaufort 6), vilket kan kännas om man är ute vid kusten, men ligger väl under stormnivå.

Sammanfattningsvis var det alltså blåsigt, men inte exceptionellt – snarare en typisk, något frisk novembervind.
Och:
Den 24 november 1963 noterades vindförhållandena i Galveston fortfarande som måttliga – det blåste, men det fanns inga tecken på storm eller kraftiga vindbyar.

Sammanfattningsvis: den 24 november 1963 upplevdes liknande vindförhållanden som den 23:e – måttlig till frisk bris, märkbar men långt ifrån stormstyrka.
Det är vädret i New Orleans och Lousiana som gäller.
Citera
2025-06-26, 21:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det är vädret i New Orleans och Lousiana som gäller.

Ja det är ju logiskt att även vädret vid avfärd är viktigt så jag bad AI'n kolla det också:

New Orleans, 22 november 1963:
Enligt NOAA:s data och rapporter från den tiden var vädret molnigt eller mulet med en temperatur på omkring 60°F (15°C).
Vindhastighet: Typiskt låg till måttlig, ofta 5-10 knop (2.5-5 m/s), men det finns inga rapporterade stormvindar eller kraftiga vindhastigheter för den dagen.

Den 23 november 1963 i New Orleans var vädret molnigt eller mulet, ungefär som dagen före. Enligt tillgängliga historiska väderdata var temperaturen ungefär 60°F (15°C), och det var vanligtvis lugnt väder för den tiden på året.

När det gäller vindar visar data att vindhastigheten låg kring 5 knop (ca 2.5 m/s), vilket innebär att det inte blåste mycket den dagen. Det var ett typiskt, lugnt höstväder utan rapporter om kraftig blåst eller stormiga förhållanden.

Källor: https://www.ncdc.noaa.gov/stormevents/. och "Lokala väderstationer rapporterade varken stormvindar eller mycket kraftig blåst den dagen"
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-06-26 kl. 21:06.
Citera
2025-06-26, 21:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja det är ju logiskt att även vädret vid avfärd är viktigt så jag bad AI'n kolla det också:

New Orleans, 22 november 1963:
Enligt NOAA:s data och rapporter från den tiden var vädret molnigt eller mulet med en temperatur på omkring 60°F (15°C).
Vindhastighet: Typiskt låg till måttlig, ofta 5-10 knop (2.5-5 m/s), men det finns inga rapporterade stormvindar eller kraftiga vindhastigheter för den dagen.

Källor: https://www.ncdc.noaa.gov/stormevents/. och "Lokala väderstationer rapporterade varken stormvindar eller mycket kraftig blåst den dagen"
Jag hittade uppgifter från New Orleans, Naval Air Station - Alvin Callender Field:

12 PM (12.00) Wind 16.1 mph (7,2 m/s) och Dew point (luftfuktighet) från "muggy" till "opressive" framåt natten och med kraftigt överhäng med en "visibility" när noll.

Så, det verkar som att PekkariP1 i teknisk mening för en gångs skull faktiskt hade rätt här. Någon "storm" verkar det mycket riktigt inte ha varit.

Men det var heller knappast något semesterväder, om man nu fick för sig att fira semester timmarna efter det att landets president hade mördats och det i samma delstat som var resans mål.

Med en hel värld i chock och sorg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in