2025-06-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
Jävla bög!
Vårt land är invaderat av islamister och du gnäller om pizza-deg!?

Inte ens detta simpla hantverk löser dom?
Citera
2025-06-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det finns olika pizzastilar. Den du stör dig på är den svenska turkpizzan. Varför den stilen blev dominerande i Sverige kan man fråga sig men nu är det så. Det finns dock de som erbjuder alternativ, bara att söka.

De pizzor som säljer mest i USA är mycket sämre än genomsnittliga svenska turkpizzor och är just "industriell, svampig, överbelastad och dåligt tillagad". Säljs av kedjor som Dominos, Pizza Hut, Little Caesar och liknande.

I utlandet är det svårare att få svensk pizza än vad det är att få NYC-stil i Sverige. I Sydney finns till exempel bara en enda svensk pizzeria.

Chicago deep dish är inte fluffig.

Fast du har fått det om bakfoten.

Stilen jag kritiserar är just den som turkpizzeriorna skickar ut som fabriker över hela landet.

Problemet är att dom inte förstår att deras pizzor är sämst! De är inte tillräckligt krispiga! De tar ut de för snabbt för att tjäna pengar och de kör inte undervärme så det blir krispigt i botten!

Vad vi får när vi går till dessa pizzerior är en degbit där allt ramlar av när du lyfter en slice!
Citera
2025-06-26, 13:57
Medlem
Bbobis avatar
Tycker man kan se det som olika produkter.

Ser alltid fram emot en Svensk pizza när jag reser hem för allt hälsa på. Sen om det är pga nostalgi, vitlösåsen och pizzasalladen eller kvaliten är en annan fråga
Citera
2025-06-26, 14:08
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag vill ha tunna pizzor som bakats tillräckligt länge och med undervärme så det blir krispigt och därmed godare, vad är det som är svårt att förstå det?

Det jag kräver är medium rare biff medans ni jönsar säger att well done är gott

flytta till italien då eller köp en egen pizzaugn och sluta gnäll
Citera
2025-06-26, 14:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
1
Citat:
Varför i hela friden accepterar vi svenskar de här bedrövliga “smörgåspizzorna” som serveras på varenda svensk hämtpizzeria?

Överallt annars i samhället har vi höjt nivån av vad vi förväntar oss men trots denna upphöjning av kvalité, smak och tycke så tycks Hämtpizzan förbli fortsatt ett skämt.

Jag har ätit pizza över hela världen – USA, Italien, Frankrike – och det är bara i Sverige som man inte ens kan lyfta en slice utan att hela toppings-cirkusen rasar av som ett jordskred. Det finns ingen pizzakultur här. Inget hantverk. Inget hjärta.

Alla pizzerior har exakt samma urvattnade koncept:
Samma deg – tjock, trött och blöt.
Samma skinka – rosa plastbitar.
Samma kebabkött – sladdrigt och sönderkryddat.
Samma räkor – vattniga och smaklösa.

Ingen variation, inga val, ingen stolthet.

I USA finns det åtminstone valmöjligheter. Du får tunn, krispig New York-deg eller en fluffig Chicago-style. Här har vi en enda modell – industriell, svampig, överbelastad och dåligt tillagad.

Köpte en pizza nyss. Försökte ta en slice. Allt ramlade av – ost, skinka, sås – som om någon bara hällt på ingredienserna direkt ur burken. Kvar var bara en fuktig bit deg som knappt höll ihop.

Det handlar inte om pris. Det handlar om respekt för mat. Jag tror problemet är att de som driver pizzeriorna här aldrig lärt sig att baka pizza på riktigt – de bara hettar upp något halvfabrikat och skickar ut det. Det finns ingen förståelse för ugnens temperatur, ingen balans i ingredienserna. Bara slarv.

Varför accepterar vi det här? Har vi så låga förväntningar?

Tacksam för svar.

Det är svettiga juggar och araber som är pizzabagare i Sverige sedan decennier tillbaka. Skulle ALDRIG äta något en sådan tillagat. Räcker att läsa Livsmedelsverkets rapporter när de gör razzior på dylika ställen. I stort sätt alla åker dit och det handlar om avföring på maten, råvaror som ligger på golvet, råttor i lokalen osv osv. Vem fan tror att dessa svettbiffar ens skulle närma sig en vattenkran och tvål innan de knådar din pizza?

Är det italienare, svenskar eller andra västerlänningar som tillagar pizzan så är det en helt annan sak. Jag vet några ställen i Sverige där man kan få fantastiska pizzor. Ett av dem har jag ännu inte provat men det har nämnts här på FB. Jag gissar att jag äter pizza ute ca 1-6 gånger per år numera.
Citera
2025-06-26, 14:30
Medlem
KulStyvings avatar
Äh, man är så lat och har inte tid. Det är så jobbigt att laga maten själv.
Citera
2025-06-26, 14:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
1

Det är svettiga juggar och araber som är pizzabagare i Sverige sedan decennier tillbaka. Skulle ALDRIG äta något en sådan tillagat. Räcker att läsa Livsmedelsverkets rapporter när de gör razzior på dylika ställen. I stort sätt alla åker dit och det handlar om avföring på maten, råvaror som ligger på golvet, råttor i lokalen osv osv. Vem fan tror att dessa svettbiffar ens skulle närma sig en vattenkran och tvål innan de knådar din pizza?

Är det italienare, svenskar eller andra västerlänningar som tillagar pizzan så är det en helt annan sak. Jag vet några ställen i Sverige där man kan få fantastiska pizzor. Ett av dem har jag ännu inte provat men det har nämnts här på FB. Jag gissar att jag äter pizza ute ca 1-6 gånger per år numera.

Fast pizzan har ju varit i ugnen i väldigt hög temperatur, och den är fortfarande het när bagaren stoppar den i kartongen. Så det tror jag är ofarligt, faktiskt. Då är det mer riskfyllt att ta sallad och bröd på sådana ställen, men när det gäller just pizzasalladen så tror jag att den starka syran gör även det ganska ofarligt.
Citera
2025-06-26, 14:48
Medlem
53....so whats avatar
Efter Danmark har Sverige dom godaste pizzorna.
USA och Italien är ju ett skämt.
Vi skall vara glada att italienarna anpassade pizzorna till svenska kunders önskemål.

Sen kan man ju se dekadansen i bakandet när turkar och andra araber tar över pizzorierna, inte bra.
Med det inte sagt att pizzorna kan vara goda ändå, men ...
Citera
2025-06-26, 14:51
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Fast du har fått det om bakfoten.

Stilen jag kritiserar är just den som turkpizzeriorna skickar ut som fabriker över hela landet.
Visst men vad du då kritiserar är svenska folkets pizzasmak. Det är helt enkelt turkpizzestilen som blivit svensk pizza. Om folk ville ha NYC eller Detroit eller Napoli eller Japansk stil så kan du ge dig på att det hade bakats sådana istället. Nu är sånt nish. Det är synd för dig som inte gillar turkpizzestilen men det betyder inte att det är fel på stilen som sådan. En ren smaksak.
Citat:
Problemet är att dom inte förstår att deras pizzor är sämst! De är inte tillräckligt krispiga! De tar ut de för snabbt för att tjäna pengar och de kör inte undervärme så det blir krispigt i botten!

Vad vi får när vi går till dessa pizzerior är en degbit där allt ramlar av när du lyfter en slice!
De är så krispiga som de skall vara, dvs inte krispiga alls. Svensk pizza fick sin start som restaurangrätt och default är att käka med kniv och gaffel. Det var så italienarna som var först i Sverige med pizza gjorde och sen har juggarna och turkarna och de andra bara fortsatt i samma tradition. Till skillnad mot i Italien och USA där det började som streetfood och default är att äta pizza med händerna.
Citera
2025-06-26, 15:03
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
För att svensken saknar världsvana och tolererar skräp. Därför vi får dras med sossar år efter år, svensken är för hjärntrött för att öka kraven på saker.

Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Det stämmer mycket väl att svensk pizza och svensk mat överlag är slop med låg kvalitet. Anledningen till detta är att svenskar är extremt konflikträdda vanedjur.

Svenskar är välberesta. Det är inte så att svenskar aldrig sett Napoli eller NYC-pizza. Dock föredrar de den svenska stilen.

Det här med att en maträtt blir till en lokal variant som skiljers sig från originalet är inget konstigt. Default Murgh makhani är helt olika i Indien och på den engelska landsbygden och återigen annorlunda i Australien. Har aldrig provat i Sverige men skulle inte förvåna mig om en random indier på landet gör den på ytterligare ett sätt.

Det framstår mest som att det är ni som saknar världsvana och koll.
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Gå in på valfri svensk matbutik.. just ja, finns bara COOP/Ica som är svenskt så ser du ett urval som är sämre än vad du hade hittat i en mataffär i nordligaste Sibirien.

Trams. Svenska matbutiker, särskilt de stora jättebutikerna har ett utbud som är helt fantastiskt om man jämför med stormarknader många länder. Åtminstone USA och Australien som jag har mest erfarenhet av. Sen att varje land har större utbud av sina grejor är inte så konstigt. Att man kan hitta 50 sorters soja i en stormarknad i Singapore men bara en sorts makrill i tomatsås betyder inte att svenska butiker är kassa på soja eller att butiken i Singapore är kassa på makrill i tomatsås.
Citera
2025-06-26, 15:06
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Seriöst, svenska pizzor är bättre än italienska?
Vet inte vad du har för smakreferenser, men svenska som ofta drivs av kurder, irakier eller andra icke italienare brukar ha jävligt tragisk kvalité. TS har helt rätt där.
Det var italienare som skapade den svenska pizzastilen.
Citera
2025-06-26, 15:15
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det var italienare som skapade den svenska pizzastilen.

Pizza i sig skapades i Italien, ja! Men att italienarna skulle skapa en speciell pizzastil för Sverige som är jävulskt mycket sämre än originalet, dessutom toppad med ananas och banan har jag mycket svårt att tro på.

Svensk pizza har övertagits av kurder och diverse hullah-bullah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in