2025-06-26, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
De har prövat att bedöva vargar och flyttat dem från södra Sverige till typ Dalarna det funkar inte, vargen traskar bara söderut igen, tack vare det så dödar de istället vargarna!
Och vice versa. Vargar i renbetesland har flyttats söderut och sen vandrat upp igen.

Vad jag har läst är det oftast vandringsvargarna som attackerar boskap. Etablering av revir sker i områden rikt på klövvilt.

Sen är jakten produktionsanpassad. Jag har dock inte kunskap om den också anpassas efter vargens etablering i ett område. Logisk bör avsjutningen av klövvilt minska i det området. Annars tvingar det vargen att hitta alternativa födokällor.
Citera
2025-06-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Den bet en hund!

Ja, det håller ju inte! En kamphund i orten blir ihjälbiten av en varg!
Får och annat på landet fungera där emot alldeles utmärkt som föda åt en varg.
Citera
2025-06-26, 11:14
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det håller ju inte! En kamphund i orten blir ihjälbiten av en varg!
Får och annat på landet fungera där emot alldeles utmärkt som föda åt en varg.

Inga tamdjur ska bitas ihjäl av varg!
Citera
2025-06-26, 12:04
Medlem
Varg i Skåne är ren galenskap. Egentligen borde det inte finnas varg i Sverige över huvud taget. Den var utrotad. Tills aktivisterna i "Projekt Varg" planterade in den igen.

Fördelen med detta?
Högst oklart. En del aktivister och stadsbor tycker det är roligt att veta att den finns där ute i de svenska skogarna. Och kanske spelar hat mot landsbygdsbefolkningen också en roll. "Ni får väl sluta jaga med hund/ föda upp får."...

Men nu när politikerna sett till att de till och med finns inne i tätorter i södra Sverige så närmar vi oss nog snabbt händelser som kommer leda till en omläggning av vargpolitiken.
Citera
2025-06-26, 12:08
Medlem
vasaduellers avatar
Varg och en flock lågpannor som springer omkring och kacklar som yra höns..

Det går som det mesta går när en flock lågpannor är inblandade.
Citera
2025-06-26, 12:14
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det finns mycket vargar i södra Sverige, de är ingen fara för människor alls att de tar hundar och katter beror ju på att de är djur, vargens normala föda är ju djur!

människan är också ett djur
Citera
2025-06-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Vargen betedde sig som vargar gör. De hade kunnat fånga in den och köra iväg den till lämpligt glesbefolkat skogsområde i st för att skjuta.

Om 50 år är vargen kanske utrotad. Då kan vi sitta och mysa till minnet av när polisen sköt ihjäl dem *ironi*

de är inte ens nära o bli utrotade... som att säga lejon inte är en fara för negrer i Afrika
Citera
2025-06-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jasså?
Var har du fått den informationen ifrån?

/VV

säger väl sig självt.. de tar älgar som e betydligt större djur än oss
Citera
2025-06-26, 12:18
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
människan är också ett djur

Men som bekant med denna händelsen visar det sig att vi är rovdjurens rovdjur, så som det skall förbli.

Men ska vi slappa på trycket gällande varg i framtiden? Jag menar att stora zoner i Sverige skall förbli varglöst. Jag finner ingen mening med vargen nuförtiden.
Citera
2025-06-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jävla amatör klåpare att inte ens lyckas fånga en varg levande, det är ingen dinosaurie direkt! Nä det ska skjutas och dödas såklart.

Hur fångar du en varg levande ? Brottar ner den och sen på med handbojor ?
Citera
2025-06-26, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Men som bekant med denna händelsen visar det sig att vi är rovdjurens rovdjur, så som det skall förbli.

Men ska vi slappa på trycket gällande varg i framtiden? Jag menar att stora zoner i Sverige skall förbli varglöst. Jag finner ingen mening med vargen nuförtiden.

inte jag heller då den finns i flera tusentals i bla Alaska o Ryssland
Citera
2025-06-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Jojo vi kan sitta här nu och gnälla att vargen rör sig bland oss människor men vi gråter nog ännu mer om 100 år när detta fina djur inte finns mer, för evigt.. Har vi verkligen för många vargar i Sverige? Är inte den utrotningshotad?

Jag är ingen expert men hade man inte kunnat bedöva vargen och flytta den till en skog långt borta från människor? Är den tam och beroende av mat från människor lär den väl tyvärr inte klara sig så bra i det vilda, men fortfarande mer humant än att skjuta den. Människan..

Bedöva och flytta funkar inte. Den stannar inte där den släpps av. Den är snart tillbaka. Sen är det ju lite märkligt att den sköts. I mina hemtrakter har vi haft varg i snart 40 år och här ska det dokumenteras flera incidenter och att vargen tagit tamdjur. Å andra sidan är det ingen som ber om lov att skjuta den heller utan den är borta en vacker dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in