2025-06-22, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
https://armyrecognition.com/news/navy-news/2025/sweden-considers-french-defense-frigates-to-strengthen-naval-power-in-baltic-sea

Frankrike erbjuder Sverige fregatter. Dock högst oklart om detta är ett ensidigt erbjudande från Frankrike eller ett erbjudande som är resultatet av svenska önskemål.
Jag tycker FDI låter bra. De är också coola i utseendet och passar bra ihop med Visby 😁 (viktigt med utseende också, så man får respekt…) 😉
Citera
2025-06-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jag tycker FDI låter bra. De är också coola i utseendet och passar bra ihop med Visby 😁 (viktigt med utseende också, så man får respekt…) 😉
Frågan är om avsatta pengar räcker för fyra bra beväpnade FDI.
Senast redigerad av slurppen 2025-06-24 kl. 19:37.
Citera
2025-06-24, 21:33
Medlem
Håller tummarna för ett antal stealthskepp av luleå-klass med seriöst långräckviddigt luftvärn, snarare än FDI, där viss design av skeppet har gjorts för att det ska vara fint, snarare än 100% stridsnytta.
Citera
2025-06-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Håller tummarna för ett antal stealthskepp av luleå-klass med seriöst långräckviddigt luftvärn, snarare än FDI, där viss design av skeppet har gjorts för att det ska vara fint, snarare än 100% stridsnytta.
XD, tror inte FDI har designats alls för att vara fint. Det är liksom inte en grej på örlogsfartyg. Sen att jag tycker det ÄR coolt är mer en sidoeffekt av de funktionella val de gjort.
Citera
2025-06-25, 00:14
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin

En snygg sak är en bra sak, sa löjtnanten i min pluton när jag gjorde lumpen.
Citera
2025-06-25, 02:20
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Vad ska flottan göra som inte går att fixa från land eller luft?

Fartyg är sitting duckryssen och skulle ryssen attackera så skulle dom spränga varenda fartyg i luften omedelbart med deras missilier och drönare.

Flottan är väldigt mycket bättre vid anfall än vad det är vid försvar.
Citera
2025-06-25, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Sedan är frågan i sådana fall hur färdig vill vi ha? Då planen ursprunglit har varit ett skrov. Där SAAB senare skulle göra överbyggnaden.

Låter vi de göra det mesta på FDI. Och sedan anpassar för våra system. Så bör tiden för tillverkning bli kortare. SAAB har aldrig klarat en tidsram som kan bli flera år senare.

Fransmännen får bygga allt och sedan får SAAB lägga dubbla den byggtiden på att stoppa in sina robotar, torpeder och ledningssystem. Ungefär så.

Jag tycker personligen det är viktigt att så snabbt som möjligt få leverans. Skall vi beställa från Frankrike måste vi deala lite så att vi kan ta över slottid för ett fartyg redan 2026, om det nu stämmer att varvet kan bygga två fartyg per år.

SAAB kan ju börja bygga Visbyklassens ersättare nu så är det förhoppningsvis klart till 2050.
Citera
2025-06-25, 09:30
Medlem
Citat:
XD, tror inte FDI har designats alls för att vara fint. Det är liksom inte en grej på örlogsfartyg. Sen att jag tycker det ÄR coolt är mer en sidoeffekt av de funktionella val de gjort.

Såg en intervju på youtube med en representant för FDI, där han påstod att skönhet var en viktig del av designen.
Jag tycker att stealthskepp typ visby/luleå är riktigt snygga ändå, så ser hellre ett 100% stealthskepp.
Citera
2025-06-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Fransmännen får bygga allt och sedan får SAAB lägga dubbla den byggtiden på att stoppa in sina robotar, torpeder och ledningssystem. Ungefär så.

Jag tycker personligen det är viktigt att så snabbt som möjligt få leverans. Skall vi beställa från Frankrike måste vi deala lite så att vi kan ta över slottid för ett fartyg redan 2026, om det nu stämmer att varvet kan bygga två fartyg per år.

SAAB kan ju börja bygga Visbyklassens ersättare nu så är det förhoppningsvis klart till 2050.
Om det blir FDI så bör fransmännen få bygga det mesta. Radarn blir då inte heller svensk.

Om de nu inte ska bli ersättare för GLE klassen. Så behöver vi ersättare för GLE betydligt tidigare.
Citera
2025-06-25, 13:51
Medlem
Så tänker vi då att Flottan skulle ha:
- K31-35, 5 Visby MLU, 73 meter och 650 ton, 43 besättning.
- Sea Giraffe AMB 3D
- Saab 9LV
- 57mm mk3
- Tp47
- CAMM

- [F/K]41-44, 4 Luleå, 100 meter och 2000 ton, 50-60 besättning
- Sea Giraffe 4A FF
- Sea Giraffe 1X
- Saab 9LV
- 57mm mk3
- 40 mm mk4
- Rbs15 mk4
- Tp47
- CAMM/CAMM MR

- F51-54, 4 "Gävle II", 122 meter och 4500 ton, 125 i bestättning
- Sea Giraffe 4A FF isf Sea Fire 4D
- Sea Giraffe 1X
- Saab 9LV isf Setis
- 57mm mk3 isf OTO Melara 76 mm
- 40 mm mk4 isf 20 mm CIWS
- Rbs15 mk4 isf Exocet
- Tp47 isf MU90
- CAMM isf Aster 15
- 32 cell VLS isf 16 cell
- Aster 30

Känns som en väldigt moddad FDI om det inte ska bli en udda fågel helt utan kommonalitet med övriga fartyg. Sen kan man också fundera på om fransmännen är så intresserade av en sådan vildvuxen FDI, och slutligen om och i så fall hur Norges fregatt-val skulle påverka Sveriges väg?
Citera
2025-06-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spunkbleider
Så tänker vi då att Flottan skulle ha:
- K31-35, 5 Visby MLU, 73 meter och 650 ton, 43 besättning.
- Sea Giraffe AMB 3D
- Saab 9LV
- 57mm mk3
- Tp47
- CAMM

- [F/K]41-44, 4 Luleå, 100 meter och 2000 ton, 50-60 besättning
- Sea Giraffe 4A FF
- Sea Giraffe 1X
- Saab 9LV
- 57mm mk3
- 40 mm mk4
- Rbs15 mk4
- Tp47
- CAMM/CAMM MR

- F51-54, 4 "Gävle II", 122 meter och 4500 ton, 125 i bestättning
- Sea Giraffe 4A FF isf Sea Fire 4D
- Sea Giraffe 1X
- Saab 9LV isf Setis
- 57mm mk3 isf OTO Melara 76 mm
- 40 mm mk4 isf 20 mm CIWS
- Rbs15 mk4 isf Exocet
- Tp47 isf MU90
- CAMM isf Aster 15
- 32 cell VLS isf 16 cell
- Aster 30

Känns som en väldigt moddad FDI om det inte ska bli en udda fågel helt utan kommonalitet med övriga fartyg. Sen kan man också fundera på om fransmännen är så intresserade av en sådan vildvuxen FDI, och slutligen om och i så fall hur Norges fregatt-val skulle påverka Sveriges väg?
Jag tror nog om FDI är intressant att Aster blir standard. Den finns ju redan med 4x8 celler i Grekland. Sen är frågan vad som händer med CAMM? Funkar den i Sylver?
Citera
2025-06-25, 18:37
Medlem
Citat:
Jag tror nog om FDI är intressant att Aster blir standard. Den finns ju redan med 4x8 celler i Grekland. Sen är frågan vad som händer med CAMM? Funkar den i Sylver?
CAMM skulle funka i sylver A50. Men är ej utprovade för dem. I så fall får vi står för kostnaden. Eller behålla ett antal A50 för ASTER 30. Och separata ExLS tuber 2-3 st för CAMM.

Även deras radar få vi lov att behålla då vår inte är integrerad mot samma system. Som då ger också en mer kostnad.

Klart vi vill ha vår 57 mm istället för 76 mm.
Det har sagts att de får plats med NSM istället för Exocett. Så vill vi ha RBS 15 så måste den också passas in. Vi vill säker även ha TP 47 och vår lösning på RWS med 30 mm också. Så lite modifieringar behöver göras. Desto mer desto senare leverans.
Senast redigerad av slurppen 2025-06-25 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in