2025-06-24, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så om man håller sina känslor mer för sig själv så finns de inte.

Uppfattat.

Har inte för vana att slänga saker omkring mig men händer ju ändå ibland.
Jag vet inte hur du är, men ingen som känner mig på riktigt uppfattar mig som känslosam.

Som yngre blev jag beskriven som ’avstängd’. Det är vad jag kan hitta i min första NPF-utredning.

Sedan finns det ju folk som hävdar att de känner mig. Men de har aldrig sett mig explodera ut i en känslostorm . Män går bara känslan av att de konkurrerar med mig. Har varit med om det förr…
Citera
2025-06-25, 00:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pump-the-Jam
Jag vet inte hur du är, men ingen som känner mig på riktigt uppfattar mig som känslosam.

Som yngre blev jag beskriven som ’avstängd’. Det är vad jag kan hitta i min första NPF-utredning.

Sedan finns det ju folk som hävdar att de känner mig. Men de har aldrig sett mig explodera ut i en känslostorm . Män går bara känslan av att de konkurrerar med mig. Har varit med om det förr…

Autism kan ju se olika ut. Om du är avstängd och inte förstår känslor så är det ju så. Men det kan också hända att autister stänger av sig just för att de tar in för mycket intryck. Eller så har du inte fått känslor bekräftade för att du inte visat dem utåt. Eller också bara född sådan. Jag går mer på ett medelvärde av de autister jag träffat. Och de flesta är inte som robotar, för mig är det viktigt att folk ska veta att autister är mänskliga eftersom det finns så mycket osanna idéer. Tog mig tre år att bli behandlad för depression för jag såg tydligen inte deppig ut. Sedan kan man ha både autism och psykopati.
Citera
2025-06-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Narcissistisk borderline är nog nästan samma som psykopat - manipulativ, anklagar ofta andra för att vara psykopater i en skruvad projicering.

45% av de med EIPS/BPD hade även NPD visade en amerikansk undersökning. Med andra ord så kan man säga att nästan 50% av de med EIPS är psykopater.

BPD ligger i kluster b av en anledning precis som att NPD gör det.
Citera
2025-06-25, 00:40
Medlem
Just när det kommer till visa känslor så ska man passa sig. Behöver inte betyda man är manipulativ eller vill nån illa. Jag har en mycket gammal förälder.Fullständigt klar i huvudet. Men: Aldrig sett gråt, aldrig skratt spontant, aldrig rodna, aldrig direkt visa ilska. Aldrig dragit ett skämt. Ständigt extremt svagt känsloregister utanför vara neutral. Pratar nästan bara om andra och säger nästan aldrig ordet jag. Men det är enligt min mening mycket kraftig ADHD. Energin även om den sprutar åt olika håll är som en som är flera tiotals år yngre. Har även upplevt att en jag tror har typ Aspergers uppträder på ett sätt man skulle kunna tro är åt det psykopatiska hållet om man inte kände honom. Väldigt duktig på arbeta men trubbig och konstig blick. Tror det är många diagnoser där man måste föreställa sig hur det är att vara vad vi kallar normal människa. Å de spelar därefter men lyckas inte riktigt.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-06-25 kl. 00:44.
Citera
2025-06-25, 00:58
Bannlyst
Citat:
Autism kan ju se olika ut. Om du är avstängd och inte förstår känslor så är det ju så. Men det kan också hända att autister stänger av sig just för att de tar in för mycket intryck. Eller så har du inte fått känslor bekräftade för att du inte visat dem utåt. Eller också bara född sådan. Jag går mer på ett medelvärde av de autister jag träffat. Och de flesta är inte som robotar, för mig är det viktigt att folk ska veta att autister är mänskliga eftersom det finns så mycket osanna idéer. Tog mig tre år att bli behandlad för depression för jag såg tydligen inte deppig ut. Sedan kan man ha både autism och psykopati.
Ja det är ganska vanligt vid autism att andra talar om för en hur man känner. Har läst i en bok där en del var riktad till anhöriga, där läsaren uppmanas just till att inte envisas med att tala om för autisten vad den känner. Autister är svåra att läsa av. Sanningen är att NT har svårare att läsa av en autist, än att autister skulle ha problem med att läsa av folk.

Men nu handlar inte tråden om det. Vid borderline känner man väldigt mycket. Psykopater är tydligen väldigt lättkränkta och lättstötta. Det är precis som narcissister då
Citera
2025-06-25, 02:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pump-the-Jam
Ja det är ganska vanligt vid autism att andra talar om för en hur man känner. Har läst i en bok där en del var riktad till anhöriga, där läsaren uppmanas just till att inte envisas med att tala om för autisten vad den känner. Autister är svåra att läsa av. Sanningen är att NT har svårare att läsa av en autist, än att autister skulle ha problem med att läsa av folk.

Men nu handlar inte tråden om det. Vid borderline känner man väldigt mycket. Psykopater är tydligen väldigt lättkränkta och lättstötta. Det är precis som narcissister då

Autister kan om de har mer mild autism, berätta med ord på ett bra sätt, men då ska ju NT lyssna, kanske för mycket begärt.

Psykopater har ju ofta narcissism, men det finns dem utan. Som inte är så brydda vad folk tycker. Det är ju lite två motsatser. Psykopat känner mindre och narcissister känner så mycket att det bubblar över. Men man kan ändå ha båda. Tror folk missuppfattar narcissister som kalla sadister för att de tycker om att göra folk illa, men de gör det ofta för att få vara överlägsen.

Mina närmaste vänner har båda mammor med drag av narcissism, de kompisarna är så skadade men de har normaliserat det. De älskar sina mammor, men mammorna älskar inte dem, och säger jag det så värjer de sig för de tror det är ömsesidigt. Visst att de är väldigt fästa vid sina barn, men det är inte samma sak.
Citera
2025-06-25, 07:07
Medlem
Citat:
Begreppet personlighetsstörningar kommer nog försvinna med tiden. Man kommer skilja på saker som handlar om ett inlärt negativt beteende som upprepas, och sådant som finns på grund av NPF (Psykopati kommer att räknas dit). Sedan är det klart att vissa saker man är född med blir värre pga hur man växer upp, iallafall i extrema fall.

Jag tycker inte det är slaskande. Folk börjar bli medvetna om att andra har störningar eller drag av störningar. Det är viktigt att förstå andra, så att man inte blir ett offer. Förr var alla så himla godtrogna och tänkte att de stackarna har väl haft det jobbigt hemma...

Man kan absolut jobba fram empati i vissa fall, beror på vad det finns att jobba med. I andra fall får man väl motivera med annat än empati för att hålla sig trevlig.

Sedan tycker jag att just borderline inte är en speciellt bra diagnos. Den används ömsom för kvinnlig AsPD och ömsom för c-PTSD.

Skulle det vara så bra då? Det finns ju uppenbarligen människor som är detta. Uppenbarligen. Har själv träffat dem i privatlivet. Det finns många historiska exempel också. Individer som arbetade nära förbundskanslern under ww2 t.ex.
Citera
2025-06-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jag börjar bli tokig på det här slaskandet med diagnoser. Lider personen av borderline? Eller har personen narcissistiska drag? Har personen antisocial personlighetsstörning?

Har försökt läsa på en massa. Böcker, vetenskap, upplevelser av folk på flashback osv osv.
Psykiatrin är ju inte till någon hjälp alls i det här, de gulligullar bara och säger inte rakt ut: du saknar empati och skadar människor.

Vem är ett hopplöst fall? Det sägs att man kan tillfriskna från borderline. Och om man nu kan det, kan man det om man har narcissistiska drag också? Utesluter det ena det andra? Vad är oddsen att man egentligen har antisocial personlighetsstörning?

Diagnoserna överlappar varandra:
https://lakartidningen.se/klinik-och...ighetssyndrom/

Hur mäter vården om man har empati eller inte? Kan man jobba fram empati?
På vilken skala ligger man i de olika överlappningen för att höra till det ena eller andra?
Vilka av oss kan bli bra människor och inte?
Hur vet man om en person har empati? Exempelvis om den bryr sig om att någon ska ha det bra, men bryr den sig för dennes skull eller för sitt eget lugns skull?

ADHD är en neuropsykiatrisk diagnos, men det påstås att man kan ha emotionell adhd. Sedan kan du även ha adhd OCH borderline. Borderline hör till kluster B. Som borderlineperson kan du även sakna empati alternativt ha narcissistiska drag. Vad gör att du inte helt och hållet klassas som någon som lider av antisocial personlighetsstörning?
Det är egentligen väldigt enkelt. Jag tror du borde försöka pröva läsa böcker i ämnet.
Citera
2025-06-25, 10:26
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan du ange någon bok du läst som du tyckt var extra bra och intressant? Är nyfiken för lästips.

Läser just nu "Känslostormar" av just Predrag Petrovic. Det var någon i en annan tråd om borderline som hade en teori som jag fastnade för, efter att denne läst boken.

Jag själv har ADHD och borderline försöker förstå mig själv in i rötterna så jag verkligen kan grovjobba med mig själv. Det som är, är att jag fått höra från ett ex att jag manipulerar och gaslightar, så jag försöker ta tag i det nu. Det är svårare än vad jag någonsin kunnat tro. Det är ju min hjärna som säger till mig att det är sanningen. Så att försöka vända sin hjärna var lättare sagt än gjort. Det är som att kolla ut ur fönstret och se att det regnar, men på något sätt försöka övertala sig att det regnar inte alls, men jag ser ju att det regnar så vad är oddsen att det inte regnar? Vilken verklighet är sann? Jag blir helt knäpp av det här, vilket nog märktes i min trådstart hur rörigt jag skrev.

Jag har även sett på en anteckning i 1177 från en läkare där det stod: "antisocial personlighetsstörning ?"

Så nu snurrar frågan, har jag empati eller inte? har jag adhd, eips och As PS? och vad är oddsen för det? eller är jag fel diagnostiserad?
Senast redigerad av cutepsycho 2025-06-25 kl. 10:33.
Citera
2025-06-25, 10:55
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är egentligen väldigt enkelt. Jag tror du borde försöka pröva läsa böcker i ämnet.

Försöker göra det. Har du några tips på böcker?
Citera
2025-06-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja vad ska man säga. Hela ditt inlägg innehåller så djupa saker att man skulle kunna skriva en bok om det.

Kan man ha ADHD och borderline och vara narcissist.

Det är allt mellan att ungar får för lite eller för mycket stryk till de behöver tunga medel i kroppen även om de fick rätt mängd stryk.

Kan det vara så att vissa personers diagnoser är personlighetsdrag ...som utvecklas till vad det är på grund av deras prägling från sina föräldrar under sin uppväxt?

Kan du ange någon bok du läst som du tyckt var extra bra och intressant? Är nyfiken för lästips.
Min fetning. Viktig fråga. Diagnosexplosionen under de senaste tio åren har inte gjort det lättare för vare sig den enskilda individen eller psykiatrin.
Avvikande beteende är en kombo av genetik och miljöfaktorer. Trådrubrikens svar handlar nog om vilken
psykiatrisk plattform man står på.
Citera
2025-06-25, 11:02
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
45% av de med EIPS/BPD hade även NPD visade en amerikansk undersökning. Med andra ord så kan man säga att nästan 50% av de med EIPS är psykopater.

BPD ligger i kluster b av en anledning precis som att NPD gör det.

Har du lust att länka till undersökningen? Är nyfiken på att läsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in