Citat:
Ursprungligen postat av
Pump-the-Jam
Just vid EIPS är man ju själv emotionellt instabil, dvs har full kapacitet att känna känslor. Flera av dem är ju starkare än andras. Att då medvetet provocera fram dessa känslor hos andra kan väl anses vara oemptiskt.
Ska vi jämföra någon med autism istället, som också kan sakna empati. De kan inte känna alla känslor som andra kan, och vet därför inte hur en person som säger sig bli sårad eller ledsen av att bli behandlade på ett visst sätt känner. De blir då kallade för kalla och oempatiska. Men om de lär sig att de flesta andra har starkare känslor än dem kan de lära sig att inte råka trampa folk på tårna. Eller att andra människor kan uppleva känslor efter att ha blivit behandlade på ett visst sätt, och försöka visa medkänsla även om de själva inte hade reagerat på det sättet. Även om man själv hade varit obrydd.
Att ha en personlighetsstörning innebär att man har ett större ego än andra och tycker att man har rätt att behandla andra sämre, kanske för att vinna på det själv. De får behandla andra som skit, men ingen får ens i närheten behandla dem på samma sätt. Buhu
Att ha brist på empati är inte brist på egna känslor.
Det handlar om svårigheter att förstå andra människors känslor. Man kan inte placera sig själv i andras skor.
Inte heller handlar det om att man inte tycker kattungar är söta eller har sympati med någon som ramlat och slagit i knät. Det kan alla däggdjur.
Om autister ser mig slå lisa på skolgården så känner alla sympati med Lisa. Vad autister har svårt är att förstå är hur Lisa kan känna det i klassrummet efteråt att jag slog henne på skolgården (i stora förenklade drag)
Sedan finns det antagligen helt döda människor. Utan känslor men jag gissar att dessa inte är definierade i en psykiatrisk diagnos.
Psykopater är inte känslodöda. Tvärtom har de lätt för att bli kränkta och starta konflikter. Konflikterna och risktagandet är de två stora egenskaperna som skiljer ut psykopater från andra diagnoser.
Jag är väldigt skeptisk till diagnosen borderline. Den gavs framför allt till kvinnor före år 2000 när man inte visste vad det var för fel. Och i synnerhet kvinnor med autism. Utan insyn tror du att jag skämtar och att det inte kan gå till så.
Efter millenieskiftet slutade man i princip att ge diagnosen borderline för nu hade man fått en ny slaskdiagnos bipolär 2 till 367. Alla som man inte visste vad som fattades fick nu borderline-diagnos.
Nu har man slutat dela ut bipolär till höger och vänster och återigen börjat dela ut borderline diagnoser en mass. Jag vet inte på vilka grunder.
Idag vet vi att det ständiga sökandet efter bekräftelse var några autisters lösning på oförmågan att läsa av andra människor så de satte detta bekräftelsesökande i system. Även många autistiska män gör detta när de har svårt att läsa av människor.