2025-06-24, 18:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pump-the-Jam
Ja det är väl känt. En autist vet sällan vad de känner, för de känner ingenting. Det handlar om att de har få känslor, speciellt komplicerade känslor.

Hur vet du att de inte känner något? För att du inte förstår det och är oempatisk med dem?
Citera
2025-06-24, 18:33
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ja det är väl känt. En autist vet sällan vad de känner, för de känner ingenting. Det handlar om att de har få känslor, speciellt komplicerade känslor.
Just därför blir ofta tung psykofarmaka helt fel "lösning" - det tar bort den lilla emotionalitet som fanns - och en "pseudosociopat" har skapats.
Citera
2025-06-24, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hur vet du att de inte känner något? För att du inte förstår det och är oempatisk med dem?
Tråden handlar inte om autism. Vi kan ta det på PM senare. Litteraturtips mm
Citera
2025-06-24, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Just därför blir ofta tung psykofarmaka helt fel "lösning" - det tar bort den lilla emotionalitet som fanns - och en "pseudosociopat" har skapats.
Nu finns det ju ingen medicinering vid autism. Men den här tråden handlar inte om det.
Citera
2025-06-24, 19:06
Medlem
Actionfilms avatar
Diagnoserna går in i varandra och överlappar, tycker jag. Gemensamt är egoism på bekostnad av omgivningen, varför det är bra att diagnoserna har uppmärksammats allt mer. På så sätt kan man tänka, jaha, en kluster B - person och ta några steg tillbaka, eller om det är möjligt, springa åt andra hållet.

ADHD är något annorlunda, då det verkar drabba personen själv ganska hårt och inte känns manipulativt beräknande på samma sätt.

Klart att man kan arbeta med en diagnos för att hålla tillbaka den, men det ligger sällan i en kluster B - persons intresse. De är ju felfria och bättre än alla andra människor, som mest betraktas som boskap man kan använda och slänga bort.
Citera
2025-06-24, 19:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nu finns det ju ingen medicinering vid autism. Men den här tråden handlar inte om det.

Jag vet inte vad tråden handlar om. Dels verkar den handla om att man kan bli empatisk om man tränar på det, och då skulle autism ingå om man nu hittar på att autister är lite som robotar.

Å andra sidan verkar tråden handla om att man slaskar med diagnoser.

Men jag tror inte man gör det. Narcissister och sociopater (AsPD) söker sällan vård.
Citera
2025-06-24, 19:11
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte vad tråden handlar om. Dels verkar den handla om att man kan bli empatisk om man tränar på det, och då skulle autism ingå om man nu hittar på att autister är lite som robotar.

Å andra sidan verkar tråden handla om att man slaskar med diagnoser.

Men jag tror inte man gör det. Narcissister och sociopater (AsPD) söker sällan vård.
Nej man gör väl sällan det. EIPS saknar också ofta insikt om sina problem. Åtminstone för stunden.

Vad lekmän däremot gör är att de kastar runt med diagnoser, på folk som inte ens kännetecknar en sådan. Projicering eller okunskap, vad vet jag. Men att kalla en autist för t ex emotionellt instabil visar bara på ett egen okunskap.

Folk med borderline är väl mer eller mindre narcissistiska. Ingen får göra något mot dem, men de får behandla andra illa. Det är att sätta sig själv på en piedestal.
Citera
2025-06-24, 19:14
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jag börjar bli tokig på det här slaskandet med diagnoser.

Alltså borderline är i princip en rädsla för att bli övergiven. De kan vara jättefina människor, men sen börjar det där beteendet där manipulation går över styr. Typ hota med att börja skada sig själv om någon inte kommer hem. Säga att den ska hoppa framför tåget och sen stänga av mobilen bara för att känna att den är omtyckt när den blippar..

Det tex tror jag inte en narcissist skulle göra.

Narcissism är att man ser på andra som... Och även medvetet försöker få andra människor att bara känna sig som smuts... Detta i form av maktstrukturer så som jävligt konstig tystnad bara för att någon är kanske lite för glad och sprallig av sig...

Båda dom här är egentligen överlevnadstaktiker efter att något fattats sedan barndomen... Destruktiva sätt att få sig lite uppmärksamhet, inte enbart för andra, utan också för dom själv..

Narcissisten har "Visar jag det här beteendet så får jag mycket folk på min sida, och så gör de som jag vill.. Helt utan respekt för nån av deras känslor.." medans Borderline har "Visar jag det här beteendet så får jag den attention som min kropp skriker efter."

ADHD handlar om att något i hjärnan inte fungerar som det gör hos dom normala.. Det stället i huvudet som gör att man kan hålla ordning på en massa saker, eller ägna sig åt en sak under en lång tid för att nå önskat resultat..
ADHD personer kanske börjar med ett projekt och det går jättebra.. Sedan så glömmer ADHD personen helt bort det... För telefonen blippade till och den råkade tappa fokus, så det blir svårt att gå tillbaka... detta kan normala människor regulera ganska bra. Typ stänga av sånt som när telefonen faktiskt blippar. En ADHD person har svårt för att inte kolla vad den nya saken var... Det styrs inne i hjärnan..

Så en person med någon av dom andra diagnoserna kan säkert med ha ADHD.
Men det behöver inte stämma heller när någon av dom diagnoserna faktiskt säger att de har det. För många kanske ljuger också bara för att få lite mera sympati ifrån någon annan.
Senast redigerad av TedGaandie 2025-06-24 kl. 19:36.
Citera
2025-06-24, 19:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Vad lekmän däremot gör är att de kastar runt med diagnoser, på folk som inte ens kännetecknar en sådan. Projicering eller okunskap, vad vet jag. Men att kalla en autist för t ex emotionellt instabil visar bara på ett egen okunskap.

Tycker det är intressant att folk har fått upp ögonen för vissa diagnoser. Även om de personer de träffar inte når en diagnos på narcissism, så är det väldigt viktigt att man känner igen narcissistiska drag, eftersom en sådan person kan vara farlig för en.

Alla autister är inte lika instabila, men det är känt att tillstånd som ger ökad känslighet för intryck ger ökad känslighet för sina egna känslor med. Många autister har komorbiditet i depression och ångest.
Citera
2025-06-24, 19:47
Bannlyst
Citat:
Tycker det är intressant att folk har fått upp ögonen för vissa diagnoser. Även om de personer de träffar inte når en diagnos på narcissism, så är det väldigt viktigt att man känner igen narcissistiska drag, eftersom en sådan person kan vara farlig för en.

Alla autister är inte lika instabila, men det är känt att tillstånd som ger ökad känslighet för intryck ger ökad känslighet för sina egna känslor med. Många autister har komorbiditet i depression och ångest.
Ja visst, men man skapar inte kaos och smäller i dörrar och skit. Man stänger den tyst för att få tyst och få vara själv när man kommer hem. Man blir trött av andra
Citera
2025-06-24, 19:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja visst, men man skapar inte kaos och smäller i dörrar och skit. Man stänger den tyst för att få tyst och få vara själv när man kommer hem. Man blir trött av andra

Så om man håller sina känslor mer för sig själv så finns de inte.

Uppfattat.

Har inte för vana att slänga saker omkring mig men händer ju ändå ibland.
Citera
2025-06-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jag börjar bli tokig på det här slaskandet med diagnoser. Lider personen av borderline? Eller har personen narcissistiska drag? Har personen antisocial personlighetsstörning?

Har försökt läsa på en massa. Böcker, vetenskap, upplevelser av folk på flashback osv osv.
Psykiatrin är ju inte till någon hjälp alls i det här, de gulligullar bara och säger inte rakt ut: du saknar empati och skadar människor.

Vem är ett hopplöst fall? Det sägs att man kan tillfriskna från borderline. Och om man nu kan det, kan man det om man har narcissistiska drag också? Utesluter det ena det andra? Vad är oddsen att man egentligen har antisocial personlighetsstörning?

Diagnoserna överlappar varandra:
https://lakartidningen.se/klinik-och...ighetssyndrom/

Hur mäter vården om man har empati eller inte? Kan man jobba fram empati?
På vilken skala ligger man i de olika överlappningen för att höra till det ena eller andra?
Vilka av oss kan bli bra människor och inte?
Hur vet man om en person har empati? Exempelvis om den bryr sig om att någon ska ha det bra, men bryr den sig för dennes skull eller för sitt eget lugns skull?

ADHD är en neuropsykiatrisk diagnos, men det påstås att man kan ha emotionell adhd. Sedan kan du även ha adhd OCH borderline. Borderline hör till kluster B. Som borderlineperson kan du även sakna empati alternativt ha narcissistiska drag. Vad gör att du inte helt och hållet klassas som någon som lider av antisocial personlighetsstörning?

Både narcissistisk personlighetsstörning och antisocial personlighetsstörning har överlappande drag, bland annat låg förmåga till empati. Båda dessa personlighetsstörningar är i princip omöjliga att bota (något mindre omöjligt med Npd) men symptomen kan lindras över tid. (personer med aspd tenderar att begå färre brott efter 40 exempelvis).
Borderline/EIPS är en av de personlighetsstörningar där personen kan botas helt (bli symtomfri). Skillnaden mellan dessa diagnoser är att individer med Eips ofta mår väldigt dåliga själva och söker därför ofta hjälp, till skillnad från exempelvis de med Aspd som ofta har bland annat låg sjukdomsinsikt, bristande empati och låg motivation till förändring.

Det finns en ganska hög samsjuklighet för vissa diagnoser, däribland EIPS. Läste någon gång att personer med både EIPS och Bipolaritet (bipolaritet är inte en personlighetsstörning dock) har en av de högsta suicidnivåerna bland de med psykisk ohälsa, vet dock inte om det stämmer. Teoretiskt kan väl alla personlighetsstörningar kombineras men vissa är nog extremt osannolika (såsom Schizoid + histrionisk).

EIPS har en samsjuklighet med NPD, men det som inte finns i NPD diagnosen är exempelvis självskadebeteende, starka känslosvägningar och stark rädsla av att bli övergiven. Därför får man nog även EIPS diagnosen (för NPD täcker inte allt liksom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in