Citat:
Ursprungligen postat av
cutepsycho
Jag börjar bli tokig på det här slaskandet med diagnoser.
Alltså borderline är i princip en rädsla för att bli övergiven. De kan vara jättefina människor, men sen börjar det där beteendet där manipulation går över styr. Typ hota med att börja skada sig själv om någon inte kommer hem. Säga att den ska hoppa framför tåget och sen stänga av mobilen bara för att känna att den är omtyckt när den blippar..
Det tex tror jag inte en narcissist skulle göra.
Narcissism är att man ser på andra som... Och även medvetet försöker få andra människor att bara känna sig som smuts... Detta i form av maktstrukturer så som jävligt konstig tystnad bara för att någon är kanske lite för glad och sprallig av sig...
Båda dom här är egentligen överlevnadstaktiker efter att något fattats sedan barndomen... Destruktiva sätt att få sig lite uppmärksamhet, inte enbart för andra, utan också för dom själv..
Narcissisten har "Visar jag det här beteendet så får jag mycket folk på min sida, och så gör de som jag vill.. Helt utan respekt för nån av deras känslor.." medans Borderline har "Visar jag det här beteendet så får jag den attention som min kropp skriker efter."
ADHD handlar om att något i hjärnan inte fungerar som det gör hos dom normala.. Det stället i huvudet som gör att man kan hålla ordning på en massa saker, eller ägna sig åt en sak under en lång tid för att nå önskat resultat..
ADHD personer kanske börjar med ett projekt och det går jättebra.. Sedan så glömmer ADHD personen helt bort det... För telefonen blippade till och den råkade tappa fokus, så det blir svårt att gå tillbaka... detta kan normala människor regulera ganska bra. Typ stänga av sånt som när telefonen faktiskt blippar. En ADHD person har svårt för att inte kolla vad den nya saken var... Det styrs inne i hjärnan..
Så en person med någon av dom andra diagnoserna kan säkert med ha ADHD.
Men det behöver inte stämma heller när någon av dom diagnoserna faktiskt säger att de har det. För många kanske ljuger också bara för att få lite mera sympati ifrån någon annan.